سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 355500

آسپرین یا «آ.اس.آ»، یک نوع داروی پرکاربرد برای درمان و کنترل غلظت خون است که به‌عنوان یک نوع مسکن ضدالتهابی غیراستروئیدی، برای التیام درد هم کاربرد دارد و بسیاری از ما  متاسفانه بدون درنظر گرفتن عوارض احتمالی و تداخلات دارویی، این دارو را بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنیم.

عوارض و تداخلات دارویی آسپرین چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، گاهی اوقات ممکن است مصرف آسپرین با عوارضی همراه باشد که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ناراحتی معده، ناراحتی گوارشی، رقیق شدن خون، سوزش سردل، خواب آلودگی، حالت تهوع و سردردهای خفیف و نیز عوارض بسیار نادری مثل توهم گیجی، تنفس سریع، تشنج و... . برای این که ناراحتی معده ناشی از مصرف قرص آسپرین را به حداقل برسانید، هرگز آن را با شکم خالی میل نکنید. در عوض آسپرین را همراه غذا، یک لیوان پر آب، شیر یا داروهای ضد اسید مصرف کنید.اما از رایج‌ترین تداخلات دارویی آسپرین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


مسکن‌های ضدالتهابی


این نوع داروها می‌توانند به همراه آسپرین غلظت خون را کاهش دهند و به خون‌ریزی معده منجر شوند. از این داروها به عنوان مثال می‌توان به دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد.
داروهای ضدافسردگی
مصرف همزمان آسپرین با داروهایی همچون فلوکستین، سیتالوپرام، ونلافاکسین، پاروکستین و سرترالین به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا خطر خون‌ریزی را افزایش می‌دهد.
وارفارین
آسپرین در ترکیب با این رقیق کننده خون می‌تواند آثار ضدانعقادی دارو را کاهش و خطر خون‌ریزی را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha