سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 355526

اسپرم زرد معمولا نگران‌کننده نیست و ممکن است به‌علت افزایش سن، پرهیز از رابطه جنسی یا وجود ادرار در منی ایجاد شود. البته عفونت‌هایی مانند پروستاتیت، بیماری‌های مقاربتی و عفونت مجرای ادراری هم می‌توانند باعث زردی اسپرم شوند. اگر منی زرد رنگ با علائم دیگری همراه شود، نیاز است که به پزشک مراجعه کنید. برای اینکه بدانید اسپرم زرد رنگ نشانه چیست و آگاهی از روش درمان و زمان مراجعه به پزشک با ما همراه باشید.

اسپرم زرد نشانه چیست؛ علت زردشدن مایع منی

اسپرم زرد چیست؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت چطور، در دستگاه تناسلی مرد، غددی وظیفه ساخت مایع منی را بر عهده دارند. این مایع غلیظ و ژله‌مانند از اسپرم‌ها محافظت می‌کند که باعث باروری تخمک زن می‌شوند. اسپرم یا مایع منی معمولا سفید، شیری یا خاکستری روشن است. البته گاهی ممکن است این مایع رنگ‌های مختلفی به خود بگیرد. معمولا این تغییر رنگ نگران‌کننده نیست، اما زردشدن منی می‌تواند نشانه بعضی بیماری‌ها باشد.

در اکثر موارد، اسپرم مایل به زرد نشانه بیماری نیست و بر اثر مصرف غذاها یا ویتامین‌ها ایجاد می‌شود. اما اگر منی رنگ زرد تیره یا خیلی روشن داشته باشد، می‌تواند نگرانی‌هایی ایجاد کند.

رنگ اسپرم سالم چیست؟


مایع منی ماده‌ای پیچیده است که بیشتر اجزای آن مخاط و پلاسما و آب هستند. همچنین در آن ۵ تا ۲۵ کالری و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم و روی پیدا می‌شود. رنگ اسپرم سالم سفید یا سفید مایل به خاکستری است. مایع منی سالم به‌علت تعداد زیاد اسپرم بافتی غلیظ‌تر دارد. بعضی مردان که اسپرم با رنگ عادی اما با بافت آبکی دارند، ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشند. این مسئله ممکن است سبب مشکلات باروری شود. البته منی شفاف و رقیق می‌تواند مشکلی موقتی باشد.

اسپرم می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد. با اینکه بیشتر مردان اسپرم سفید مایل به خاکستری دارند، این مایع می‌تواند سبز، قرمز یا زرد نیز باشد. اسپرم سبزرنگ ناسالم است و می‌تواند نشانه عفونت پروستات یا بافت‌های اطراف باشد. اسپرم قرمز نیز می‌تواند نشانه بیماری‌ باشد. این رنگ به‌علت وجود خون در منی ایجاد می‌شود و ممکن است خودبه‌خود برطرف شود. البته باید با مشاهده آن حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا می‌تواند به‌علت عفونت مقاربتی، وازکتومی اخیر، بزرگ‌شدن پروستات، عفونت مجرای ادراری یا سایر بیماری‌ها باشد.

علت زرد بودن اسپرم چیست؟


اگر منی زرد شود، یعنی ترکیبات آن تغییر کرده‌اند. عوامل مختلفی می‌توانند باعث این تغییر شوند. بعضی از علل بی‌خطرند و بدون مداخله برطرف می‌شوند، اما بعضی نیز به معاینه متخصص نیاز دارند. در ادامه، بعضی از این عوامل را بررسی می‌کنیم.

۱. سن بالا


با افزایش سن احتمال تغییر رنگ اسپرم زیاد می‌شود. بعضی مردان با سن بیشتر ممکن است اسپرم مایل به زرد داشته باشند. در این صورت، زردی اسپرم درمان ندارد و همان طور باقی می‌ماند. جالب است بدانید که طبق تحقیقات، کمبود ویتامین C در افراد مسن‌تر شایع است. مصرف یک روز در میان ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند غلظت و حرکت اسپرم‌ها را بهبود ببخشد.

۲. پرهیز از انزال


اگر مدت زیادی از آخرین انزال گذشته باشد، ممکن است تغییراتی در غلظت و رنگ اسپرم ایجاد شود. بیشتر مردان پس از مدتی پرهیز از انزال اسپرم زرد خواهند داشت. علتش این است که اسپرم قدیمی و مانده می‌تواند زرد شود. با انزال عادی، رنگ اسپرم‌ها به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

۳. ناهماهنگی در انزال


اسپرم زرد می‌تواند نشانه ترکیب ادرار و منی باشد. همچنین ممکن است مقداری ادرار در میزراه باقی مانده باشد و با مایع منی ترکیب شود. ترکیب منی با ادرار بر اثر اختلال گردن مثانه نیز رخ می‌دهد.

۴. رژیم غذایی


بعضی ادویه‌ها و غذاهای حاوی سولفور یا رنگ خوراکی می‌توانند باعث زردشدن اسپرم شوند. اگر متوجه زردی اسپرم شدید، خوب است به رژیم غذایی خود توجه کنید و مصرف مارچوبه، سیر، پیاز و زردچوبه را کاهش دهید. پس از خروج این غذاها از بدن، رنگ اسپرم باید به سفید مایل به خاکستری برگردد. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ها به سلامت اسپرم کمک می‌کند، مخصوصا انواع لوبیا و سبزیجات با برگ سبز.

۵. سبک زندگی


مصرف تنباکو و الکل می‌تواند موقتا باعث زردشدن اسپرم شود. سیگارکشیدن تأثیرات مخرب زیادی بر مایع منی دارد. مثلا می‌تواند تعداد لوکوسیت‌ها، شکل و حرکت اسپرم را تغییر دهد. سبک زندگی سالم باعث برطرف‌شدن این مشکلات می‌شود.

۶. بعضی مکمل‌ها و داروها


مکمل‌های ویتامین B می‌توانند باعث زردشدن مایع منی و ادرار شوند. مولتی‌ویتامین‌ها نیز ممکن است اسپرم را زرد کنند. بعضی داروهای تجویزی مانند مترونیدازول یا ریفامپیسین نیز ظاهری نارنجی یا زرد به اسپرم می‌دهند. اگر داروهای تجویزی یا بدون نسخه دیگری مصرف می‌کنید و اسپرم شما زرد شده است، با متخصص مشورت کنید.

۷. التهاب پروستات یا پروستاتیت


التهاب مزمن پروستات اثر جدی بر اسپرم دارد. این عارضه می‌تواند در منی اختلال ایجاد کند، باعث انزال دردناک شود و بویی قوی و رنگی زرد به اسپرم بدهد.

۸. یرقان


یرقان و زردی اسپرمزردی اسپرم ممکن است ناشی از یرقان باشد. یرقان یا زردی هنگامی رخ می‌دهد که بیلی‌روبین اضافی در بدن تجمع یابد. این رنگدانه زردقهوه‌ای بر اثر تخریب سلول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود. میزان بیلی‌روبین طبیعی در خون کمتر از ۱ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. اگر این میزان به ۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برسد، باعث بروز یرقان می‌شود. در افراد مبتلا به یرقان، اسپرم نیز زرد می‌شود. بعضی از بیماری‌هایی که باعث یرقان می‌شوند عبارت‌اند از:

سنگ صفرا؛
التهاب پانکراس؛
انسداد مجرای صفراوی؛
عفونت؛
تومور؛
بیماری‌های ژنتیکی؛
هپاتیت.


۹. لکوسیت‌اسپرمیا


این بیماری میزان گلبول‌های سفید بدن را زیاد می‌کند که ممکن است باعث زردشدن مایع منی شود. بعضی عوامل که باعث بروز لکوسیت‌اسپرمیا می‌شوند عبارت‌اند از:

التهاب؛
بیماری‌های خودایمنی؛
عفونت‌های سیستمی؛
عفونت‌های باکتریایی.


۱۰. بیماری‌های مقاربتی


بیماری‌های مقاربتی مختلفی می‌توانند باعث زردشدن اسپرم شوند، از جمله:

کلامیدیا: کلامیدیا نوعی بیماری مقاربتی است که توسط باکتری‌ ایجاد می‌شود. همه افراد دچار علائم بیماری نمی‌شوند، اما در افرادی که علائم دارند می‌تواند باعث درد و ترشحات شود.
تبخال تناسلی: هرپس یا تبخال تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. هیچ درمانی برای این عفونت وجود ندارد. این ویروس در فرد بیمار خاموش خواهد ماند و هرازگاهی فعال می‌شود. بیشتر افراد مبتلا علائمی ندارند، اما در صورت بروز ممکن است فرد دچار درد، خارش، تاول، زخم، برجستگی‌های قرمز کوچک یا تاول‌های سفید شود.
سوزاک: سوزاک هم مانند کلامیدیا نوعی بیماری مقاربتی ناشی از باکتری است. علائمش نیز نیز شبیه آن هستند و باعث درد و ترشحات می‌شود.
هپاتیت: هپاتیت A و B و C می‌توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند، اما انتقال این بیماری‌ها به ارتباط جنسی محدود نمی‌شود. ویروس هپاتیت به کبد حمله می‌کند و مسمومیت کبد می‌تواند به یرقان و زردی اسپرم منجر شود.


۱۱. مشکلات کبدی


تغییر در عملکرد کبد می‌تواند باعث زردی اسپرم شود. داروها و بیماری‌هایی مانند هپاتیت یا التهاب کبد بر رنگ اسپرم اثر می‌گذارند. برای بازگشت رنگ اسپرم به حالت عادی، باید عملکرد کبد به حالت قبل برگردد.

۱۲. عفونت مجرای ادراری


عفونت مجرای ادراری می‌تواند به زردشدن اسپرم منجر شود. مایع منی باید برای خروج از بدن از میزراه عبور کند. همین مجرا ادرار را نیز از بدن خارج می‌کند. هنگامی که مقداری ادرار در میزراه مانده باشد، رنگ اسپرم زرد می‌شود. از آنجا که عفونت مجرای ادراری باعث تکرر ادرار می‌شود، مردان مبتلا به این عفونت بیشتر دچار زردی اسپرم می‌شوند.

درمان اسپرم زرد


اگر متوجه تغییری در اسپرم خود شدید، باید با پزشک تماس بگیرید. شاید اسپرم زرد یا قهوه‌ای نگران‌کننده نباشد، اما می‌تواند نشانه بیماری‌ جدی‌تری باشد که نیاز به درمان دارد. درمان‌ این عارضه به علتش بستگی دارد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت و بعضی بیماری‌های مقاربتی؛
مصرف داروهای ضدویروس برای عفونت‌های ویروسی.
پیشگیری از زردشدن اسپرم
کاهش مصرف غذاهای غنی از سولفور؛
ترک سیگار؛
افزایش مصرف مایعات و غذاهای غنی از آب مانند خیار، هلو، کرفس و هندوانه؛
پرهیز از مصرف غذاهای حاوی رنگ خوراکی زرد و نارنجی؛
استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی.


چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟


اگر زردی اسپرم به‌علت مشکلات بی‌خطری مانند پرهیز از رابطه جنسی، مصرف ویتامین‌ها یا رژیم غذایی ایجاد شده باشد، می‌توانید در منزل آن‌ را درمان کنید. برای مشکلاتی مانند التهاب پروستات، بیماری‌ مقاربتی، یرقان یا عفونت مجرای ادراری باید به پزشک مراجعه کنید. اگر اسپرم زرد با این علائم همراه است، سریع به پرشک مراجعه کنید:

درد پایین کمر؛
درد شکم؛
اسپرم یا ادرار بدبو؛
کوفتگی شدید؛
انزال دردناک؛
ادرار دردناک؛
تب‌ولرز؛
چشم یا پوست زرد (یرقان)؛
علائم عفونت.


سؤالات رایج


۱. آیا اسپرم زرد سالم است؟


اسپرم سالم رنگ سفید مایل به خاکستری دارد. اسپرم زرد به‌ندرت نشانه بیماری جدی است و معمولا به‌علت پیری، پرهیز از رابطه جنسی یا وجود ادرار در اسپرم ایجاد می‌شود. البته اگر این عارضه به‌علت نوعی بیماری مانند عفونت مجرای ادراری یا عفونت مقاربتی ایجاد شده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

۲. سالم‌ترین رنگ اسپرم چیست؟


در بهترین حالت، رنگ اسپرم باید سفید مایل به خاکستری باشد. بافت و رنگ این مایع ممکن است با توجه به عواملی مانند سلامت عمومی، سبک زندگی و ژنتیک فرد متفاوت باشند. اگر اسپرم شما فقط گاهی زرد می‌شود، می‌تواند بی‌خطر و موقت باشد.

۳. چرا اسپرم زرد و ژله‌مانند است؟


در حالت عادی، اسپرم چسبناک و غلیظ است. علتش پروتئین‌هایی هستند که قدرت چسبندگی و باروری اسپرم‌ها را افزایش می‌دهند. پس داشتن اسپرم ژله‌ای عادی است. زردشدن آن نیز ممکن است علل مختلفی داشته باشد مانند بعضی بیماری‌های و عفونت‌ها یا مصرف مواد غذایی و داروها.

۴. آیا ایدز رنگ اسپرم را تغییر می‌دهد؟


رنگ مایع منی هیچ ربطی به ایدز ندارد. اگر فکر می‌کنید که در معرض ویروس HIV قرار گرفته‌اید، حتما به متخصص مراجعه کنید.

۵. علت منی رقیق چیست؟


کمبود روی (زینک) در رژیم غذایی می‌تواند باعث رقیق‌شدن اسپرم شود. روی نقش مهمی در تولید اسپرم عادی دارد، پس باید به مقدار دریافتی آن توجه داشته باشید و همه مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن خود را تأمین کنید.

سخن پایانی


عوامل و عارضه‌های زیادی می‌توانند رنگ اسپرم را از سفید مایل به خاکستری به رنگ زرد تغییر دهند. بسته به علت آن، این عارضه می‌تواند دائمی یا موقت باشد. هرچند این عارضه معمولا مشکلی نگران‌کننده نیست، گاهی می‌تواند نشانه نوعی بیماری باشد. اگر از علت تغییر رنگ اسپرم مطمئن نیستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، مخصوصا اگر با علائم دیگر همراه است. شیوه درمان اسپرم زرد نیز به علت آن بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha