یک فلوشیپ ناباروری گفت: با توجه به تحریم و عدم واردات دارو به کشور، به شدت با کمبودهای دارویی و همچنین نبود بازار رقابتی و مقایسه ای در این حوزه روبرو هستیم.

معضل تعیین جنسیت و باورهای غلط جامعه/لزوم رفع کمبودهای دارویی درمان ناباروری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،زهرا رازقندی با اشاره به اینکه ایران در حال حرکت به سمت پیر شدن است، اظهار کرد: این پیر شدن عواقب خطرناکی چون کاهش تعداد نیروی کار و نیروی جوان و افزایش شمار سالمندانی دارد که برای مراقبت و نگهداری نیازمند نیروی جوان هستند و به تبع این شرایط، مسلما در آینده با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... زیادی روبرو می شویم.

درمان ناباروری، تحقق رویای پدر و مادر شدن و سیاست های جمعیتی

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت یک سیاست درست است، چراکه جمعیت جوان، رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... یک کشور را رقم می زند، افزود: تمرکز بر درمان جامعه نابارور به ویژه در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال کار منطقی و درستی است، این افراد علاقه و رویای فرزند داشتن را دارند و مسلما با سرمایه گذاری بر این قشر ضمن تحقق سیاست های افزایش جمعیت، آرزوی یک زوج محقق می شود.

رازقندی با بیان اینکه اگر زوجی پس از یک سال تلاش برای باردار شدن، موفق نباشند، نابارور محسوب می شوند، افزود: البته برای خانمی که سنی بالای ۳۵ سال داشته باشد، این بازه زمانی ۱۲ ماهه به ۶ ماه کاهش می یابد و اگر ۶ ماه تلاش به باروری منجر نشود باید نسبت به درمان و پیگیری موضوع اقدام کند.

سهم برابر زن و مرد در ناباروری

این متخصص زبان و زایمان با تاکید بر توجه به علل ناباروری پیش از درمان، گفت: مسلما برای افزایش جمعیت در ابتدا باید علل ناباروری بررسی شود، حدود ۳۰ درصد علل ناباروری مربوط به فاکتورهای مردانه، ۳۰ درصد زنانه، ۲۰ درصد مربوط به هر دو زوج و ۲۰ درصد نیز مربوط به علل ناشناخته است. البته باور عمومی، علل را بیشتر به زنان مرتبط می داند، در حالی که مردان نیز سهمی یکسان در میزان ناباروری دارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سن ازدواج و سن فرزندآوری بالا رفته و بحث ناباروری جدی تر شده است در نتیجه باید نسبت به تشخیص ناباروری و علل آن تسریع کرد که البته با یک آزمایش ساده آنالیز اسپرم( بررسی تعداد، شکل و حرکت اسپرم) می توان فاکتورهای مردانه را بررسی کرد و در زنان نیز با آزمایش می توان عوامل را مورد ارزیابی قرار داد.

نقش موثر قاعدگی در اختلالات ناباروری

رازقندی یکی از شایع ترین علل منجر به بروز اختلالات ناباروری را اختلالات قاعدگی دانست و گفت: ایران در خاورمیانه واقع شده است و زنان این منطقه از جهان درگیر سندروم تخمدان پلی کیستیک(تخمدان تنبل) هستند، اختلالات تخمک گذاری به واسطه این سندروم ایجاد می شود و بسیاری از بیماران به واسطه ابتلا به این سندروم در باروری ناموفق هستند.

وی اختلالات لوله ای مانند انسداد لوله و اختلالات مربوط به رحم و نبود یک بستر مناسب برای لاله گزینی خوب و در نهایت سقط جنین را از دیگر علل ناباروری برشمرد و افزود: پس از یافتن علل ناباروری، درمان به روش های دارویی، IUI یا IVF آغاز می شود، البته گاهی باروری انجام می گیرد ولی به سرانجام مثبت و تولد یک نوزاد ختم نمی شود.

۲۰ تا ۳۵ سال، ایده آل ترین سن باروری

فلوشیپ ناباروری مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی، درباره راهکارهای جلوگیری از بروز مشکلات پس از باروری و حفظ بارداری بیان کرد: اگر خانمی سابقه ناباروری یا سقط جنین، زایمان زودرس یا مرگ داخل رحم داشته باشد باید حتما تحت نظر متخصص زنان و زایمان باشد تا بتواند در نهایت بارداری سالم و تولد نوزاد داشته باشد. یک خانم در دوران بارداری به صورت میانگین ۴ تا ۶ مرتبه به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کند، اما اگر شرایط خاصی داشته باشد باید حتما مراجعات بیشتری داشته باشد یا داروی خاصی مصرف کند تا حفظ بارداری صورت گیرد.

وی ایده آل ترین زمان بارداری را سنین ۲۰ تا ۳۵ سال بیان کرد چراکه در این سنین ذخیره تخمدان زنان در شرایط مطلوبی قرار دارد و گفت: بعد از ۳۵ سال این ذخیره کمتر و شانس باروری کمتر می شود، البته به هرحال برای افزایش جمعیت می توان روی زنان سنین ۳۵ سال تا ۴۵ با احتیاط کامل حساب باز کرد. احتیاط از این جهت است که در این سنین احتمال بروز ناهنجاری در جنین و نوزاد وجود دارد.

مسئله تعیین جنسیت؛ نیازمند فرهنگ سازی است

رازقندی یکی از باورها و رفتارهای نادرست برخی از زوج ها را حساسیت نسبت به جنسیت جنین دانست و تصریح کرد: متاسفانه این تاکیدات بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده شده است، هنوز برخی افراد بر پسر بودن فرزند خود تاکید دارند و باید برای کنترل این رفتارها که جامعه را رنج می دهد، فرهنگ سازی درستی صورت گیرد. اگر زوج ها درگیر ناباروری هستند، باید بحث تعیین جنسیت را فراموش کنند چراکه اگر بر جنسیت خاصی تاکید داشته باشند، شانس باروری کاهش می یابد و باید این باور غلط که جامعه شهری و روستایی را در تمام کشور درگیر خود کرده است، از بین برود.

درمان ناباروری، درگیر کمبودهای دارویی

وی با بیان اینکه علاوه بر این مباحث حاشیه ای مانند تعیین جنسیت که ناباروری را درگیر خود می کند، با مسئله کمبود دارویی نیز مواجه هستیم، گفت: در شرایط کنونی دارویی وارد کشور نمی شود که فضای رقابتی و مقایسه ای بین داروی داخلی و خارجی ایجاد شود. این تجربه را داشته ام که اگر یک بیمار با داروی ایرانی جواب نمی گیرد، با داروی خارجی که با مشقت بسیار تهیه شده، نتیجه مثبت گرفته ایم. اگر بازار رقابتی و مقایسه ای بین داروی داخلی و خارجی وجود داشته باشد افزایش کیفیت داروی داخلی نیز رقم می خورد و می توانیم در امر درمان ناباروری موفق تر باشیم.

لزوم توجه به بحث فریز تخمک و اسپرم

رازقندی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با توجه به کاهش تمایل به ازدواج و تاثیر فاکتورهای محیطی بر باروری، امکان فریز تخمک وجود دارد و باید از این امکان برای آینده و فرزندآوری استفاده شود، اضافه کرد: علاوه بر این، گاهی افراد درگیر بیماری های خاصی می شوند که پیشنهاد می شود حتما قبل از شروع درمان یا شیمی درمانی و رادیوتراپی حتما نسبت به فریز اسپرم یا تخمک اقدام کنند تا امید به فرصت فرزند داشتن در آینده را از دست ندهند و این اتفاق قطعا به افزایش جمعیت کمک کننده خواهد بود.

تاثیر آلاینده ها در ناباروری دور از ذهن نیست

وی با بیان اینکه اراک شهری صنعتی است و آلاینده های شیمیایی و صنعتی در این شهر بسیار است و این عوامل می تواند در افزایش ناباروری موثر باشند، هر چند که تایید تاثیر این علل نیازمند مطالعات و تحقیقات جدی و گسترده ای است، اضافه کرد: با توجه به اینکه تاثیر آلاینده ها در ناباروری دور از ذهن نیست، توصیه می شود، اگر مردان در محیطی آلوده مشغول به کار هستند، برای یک بازه زمانی سه ماهه، شغل خود را تغییر داده یا متوقف کنند تا کیفیت اسپرم ارتقا یابد تا بتوانیم روند باروری را در مسیر درست قرار دهیم ولی به هرحال برای تایید یا رد تاثیر آلاینده ها در این حوزه باید مطالعات گسترده ای صورت گیرد.

بهبود پذیرش جنین اهدایی در جامعه/جای کار بسیار است

این متخصص زنان و زایمان در خصوص جنین اهدایی و باور عمومی جامعه و زوجین در پذیرفتن آن اظهار کرد: اهدای جنین زمانی صورت می گیرد که مرد به صورت کامل عقیم بوده یا تعداد اسپرم صفر یا به شدت کم است و عموما پذیرش زوجین در چنین شرایطی راحت تر است، اما در بحث تخمک اهدایی، شرایط مرد مناسب بوده و در مقابل، کیفیت تخمک ها و تعداد آنها در خانم کم است ولی اغلب درخصوص اسپرم و تخمک اهدایی، با پذیرش بالایی از سوی زوجین مواجه نمی شویم، البته امروز پذیرش اهدای جنین یا تخمک نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است و مقاومت بالایی را شاهد نیستیم هرچند که هنوز برای رسیدن به شرایط مطلوب و فاصله گرفتن از باورهای گذشته فاصله بسیار است.

وی تاکید کرد: پیشرفت در حوزه درمان ناباروری در کشور بسیار رشد داشته است، اما هنوز جای کار بسیار زیاد است و حتی در بحث جنین شناسی عقب هستیم و می توانیم به جایگاه بهتری دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha