شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 355632

حتماً شما هم در فیلم‌ها ی خارجی دیده‌اید که یک بشقاب غذا برای بسیاری از آدم‌ها شامل مقداری سبزیجات خام یا آب‌پز و مقدار بسیار کمی گوشت یا چیزهای دیگر است و در اولین واکنش به دیدن این صحنه از خودتان می‌پرسید: «چطور با این مقدار کم سیر می‌شوند»؟ اما یک راز مهم پشت ماجرا وجود دارد که باعث می‌شود خطر چاقی، مشکلات قلبی، قند، فشارخون و خیلی چیزهای دیگر با اول خوردن سبزیجات در کمین فرد نباشد؟ چطور؟  

ترتیب خوردن غذا چه اثری روی سلامت ما دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،روش درست غذاخوردن چیست؟ما می‌توانیم خطر بالا رفتن قند خون را تا حد زیادی کنترل کنیم. اگر ترتیبی که غذاها را می‌خوریم اصولی باشد میل‌مان به زیاد خوردن را تا حد زیادی کنترل می‌کنیم، چاق نمی‌شویم، از دیابت جلوگیری می کنیم و سلامت می‌مانیم. اما این ترتیب درست شامل چه مراحلی است؟ اول باید سبزیجات بخوریم، بعد غذاهای پروتئین‌دار و چرب و در آخر هم غذاهای نشاسته‌دار مثل برنج و نان.


چرا این ترتیب موثر است؟


با خوردن سبزیجات در اولین مرحله فیبر به سیستم گوارش ما می‌رسد. فیبر خودش را به ابتدای روده کوچک می‌چسباند و یک سطح محافظ برای ساعت‌ها ایجاد می‌کند. این سطح باعث می‌شود بدن قندی را که وارد آن می‌شود به‌راحتی و با سرعت زیاد جذب نکند. البته یک اثر دیگر هم در کار است. به‌ طور مثال اگر اول کمی کلم بروکلی، یا سالاد میل کنید بعد سراغ سیب‌زمینی سرخ ‌شده خوشمزه بروید خیلی سریع سیر می‌شوید و نمی‌توانید حجم زیادی غذای سرخ شده بخورید. اما اگر همه این‌ها همزمان روی میز باشد یا همزمان بخواهید بخورید قطعاً از سیب‌زمینی شروع می‌کنید که دیرتر هم سیر می‌کند و وقتی سراغ سبزیجات می‌روید که حجم زیادی از غذاهای سرخ کرده را خوردید و فیبرها دیگر اثر بهینه‌ای ندارند.


چرا این ترتیب مهم است؟


خوردن غذای سالم ضرورت زیادی دارد، اما با رعایت این ترتیب، حتی اگر کربوهیدرات و قندها را بخوریم اثر کمتری روی بدن ما می‌گذارند. برای همین رعایت این اصل برای همه، حتی بچه‌ها و به‌ طور ویژه برای دیابتی‌ها مهم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha