شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 355663

فوق تخصص اطفال کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به پنج باورغلط و رایجی که سلامت نوزادان را به مخاطره می‌اندازد، گفت: توصیه‌های غیرعلمی و انجام روش‌های درمانی خودسرانه سلامت نوزاد را در روزهای حساس آغاز تولد تهدید می‌کند.

۵ باور غلط درباره مراقبت از نوزادان

به گزارش سلامت نیوز، بهداشت‌نیوز نوشت: دکتر حسینی با اشاره به این‌که یکی از باورهای غلط به زردی نوزاد مربوط است افزود: زردی در نوزادان اگر از روز اول شروع شود یا عدد آن از پنج بیشتر شود و یا با دفع خون از مدفوع، بی‌حالی و استفراغ و گریه‌های شدید همراه باشد، غیرطبیعی است و باید فورا به پزشک مراجعه شود.

فوق تخصص اطفال کودکان با بیان این که یکی از رایج ترین و خطرناک‌ترین باورهای غلط خوراندن مواد گیاهی یا اصطلاحا گیاهان‌دارویی به نوزادان است، توضیح داد: برای کم کردن زردی در نوزاد از هیچ‌ نوع دارو و گیاهی به صورت خودسرانه برای درمان استفاده نکنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: شیرخشت، خاک شیر و یا عرقیات گیاهی هرگز تاثیری در درمان زردی ندارند و استفاده از آن‌ می تواند خطرات جبران ناپذیری برای کودک به‌همراه داشته باشد.

وی با بیان این‌که آلوده بودن داروهای گیاهی که به صورت فله‌ای و بدون هیچ نظارتی عرضه می‌شود یکی دیگر از مشکلات این فراورده‌هاست ادامه داد: این‌مواد زمانی که به‌صورت خوراکی به‌نوزاد خورانده می شود اثرات جبران ناپذیری به‌دنبال دارد ومسمومیت‌های ناشی از آن می‌تواند به قیمت از دست دادن جان نوزاد شما تمام شود، ضمن این‌که کوچکترین تاثیری در بهبود روند زردی کودک ندارد.

دکتر حسینی با تاکید بر این‌که از روز سوم تا پنجم نوزاد باید توسط متخصص اطفال ویزیت مجدد شود هشدار داد: نوزادانی هم که در زمان مقرر به دنیا آمده‌اند باید از نظر زردی و رنگ مدفوع چک شوند، اگر زردی از اندازه مشخصی بالاتر باشد فورا نیاز به پیگیری و درمان دارد.

وی ابتلای به زردی‌ طولانی مدت را از دیگر عوامل خطر در نوزادان عنوان کرد و ادامه داد: چنانچه زردی بیش از دو هفته طول بکشد باید حتما توسط پزشک بررسی شود، این طور نیست که اگر زردی طولانی شود تصور کنیم که علت آن شیر مادر است یا به طور مثال شیر مادر را قطع کنیم، این اقدام بسیار غلط است و می تواند اقدامات درمانی را تحت تاثیر قرار دهد.

فوق تخصص اطفال کودکان به یکی دیگر از اقدامات غلطی که در مورد شیرخواران و نوزادان در سنین پایین وجود دارد اشاره کرد و گفت: وجود خون در مدفوع هیچ وقت طبیعی نیست و باید این موضوع توسط پزشک متخصص بررسی شود.

دکتر حسینی گفت: سومین باور غلطی که در مورد نوزادان وجود دارد، این است که خانواده‌ها تصور می‌کنند وجود خون در مدفوع به دلیل حساسیت به لاکتوز یا قند است، قند لاکتوز باعث حساسیت در نوزاد نمی شود و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد به دلیل عدم وجود برخی آنزیم‌هاست که از نشانه‌های آن اسهال است، بنابراین در این موارد توصیه خودسرانه به مصرف شیر بدون لاکتوز در نوزادی که دفع خون از طریق مدفوع دارد کار غیرعلمی و از اساس غلط است

عضو هیئت علمی دانشگاه توضیحاتی درباره ابتلای نوزادان و شیرخواران به رفلاکس معده دارد واظهار کرد: برخی از والدین با این تصوراشتباه که شیء یا مواد خوراکی در گلوی نوزاد گیر کرده، به افراد غیرمتخصص با عنوان تول‌گیر مراجعه می‌کنند، این افراد با بردن انگشت خود در حلق نوزاد تلاش دارند مواد غذایی را از گلو خارج کنند، در صورتی‌که غذای نوزاد شیر است و شیر در گلو گیر نمی‌کند.

وی ادامه داد: چنانچه نوزادی مبتلا به رفلاکس معده است و یا مدام استفراغ می کند، باید توسط متخصص و پزشک اطفال و یا گوارش کودکان ویزیت و درمان شود.

زورزدن نوزاد نشانه ابتلا به یبوست است، این باور نیز یکی دیگر از باورهای نادرست است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: دفع نوزاد یا شیرخواربسته به شرایط می‌تواند هر پنج روز یک بار و یا حتی روزی چند بار باشد، این مسئله که نوزادی به طور مثال هفته‌ای یکبار دفع مدفوع دارد و در زمان دفع اصطلاحا زور می‌زند یا رنگ پوستش در این جریان تغییر می کند دلیلی بر ابتلا به یبوست نیست در واقع این موضوع فرایندی تکاملی برای هماهنگی بین مقعد، ناحیه روده‌ها و انقباضات روده ای است.

فوق تخصص اطفال کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن انتقاد از رفتارهای برخی والدین که صابون را برای درمان یبوست به صورت شیاف برای نوزاد استفاده می‌کنند هشدار داد: این اقدام خودسرانه و اشتباه علیرغم این که تاثیری در بهبود روند دفع ندارد می تواند سلامت کودک را نیز تهدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha