یک متخصص مدیریت، پیشگیری و کنترل اعتیاد گفت: مصرف قلیان با انواع توتون‌های معطر با طعم‌هایی چون موز و سیب فقط برای فریب دادن مصرف‌کننده بوده و مساوی با مصرف سیگار است.

مصرف توتون‌های معطر قلیان با کشیدن سیگار برابری می‌کند

به گزارش سلامت نیوز، سیدرضا موسوی‌زاده در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته بدون دخانیات، افزود: متاسفانه تصوراتی چون غیر مضر بودن دود قلیان به دلیل عبور آن از آب در بین گروه های مختلف وجود دارد که به طور کامل نادرست است.

وی اضافه کرد: رطوبت موجود در قلیان موجب می‌شود دود وارد شده به بدن مصرف کننده سنگین شود و تا قسمت‌های عمقی‌تر ریه نفوذ کند و عوارض شدیدتری را به دنبال داشته باشد.

این مسوول با بیان اینکه هر پک قلیان حدود ۲۰ برابر سیگار دود دارد، افزود: میزان نیکوتین و قطرانی که در دود قلیان وجود دارد بیشتر از سیگار است و از همین رو توصیه می‌شود از مصرف قلیان اجتناب شود.

مسئول فنی درمانگاه اعتیاد بیمارستان شهید بهشتی زنجان ادامه داد: افراد سیگاری به طور معمول حداکثر ۱۰ تا ۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند اما در یک شب‌نشینی دور قلیان، یک فرد به اندازه ۲۰ پاکت سیگار، دود وارد بدن خود می‌کند که بسیار سمی و مرگبار است.

وی خاطرنشان کرد: توتون‌های معطر حاوی ترکیبات شیمیایی آروماتیک هستند که از شناخته شده‌ترین عوامل سرطان‌هایی چون مثانه و روده محسوب می شود و باید شهروندان از این موضوع اطلاع داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha