دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 355744

وقوع 225سیل در بازه زمانی 70ساله و وجود 86مرکز جمعیتی در خطر وقوع سیل، هیچ‌یک دلیل نمی‌شود که محلی‌ها سیل شنبه شب (6خرداد) فاروج و شیروان را در 50سال اخیر بی‌سابقه معرفی نکنند؛ سیلی که طی 20 تا 30دقیقه جان گرفت و تا ارتفاع 6متر هم رسید.

 سیل 6متری در خراسان شمالی‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، شاید همین ارتفاع و وقوع یکباره عامل تلفات و خرابی‌ها در 2روستای «استاد» و «گلیان» باشد، اما مهم‌تر از آن جدی نگرفتن آبخیزداری در بالادست عنوان می‌شود که این سیل بهاری را ویرانگر می‌کند.


فوت 4نفر در خراسان شمالی


سیل شنبه شب (6خرداد) در 2شهرستان فاروج و شیروان موجب بروز سیل شد؛ سیلی که بیش از همه به 2روستای «استاد» فاروج و «گلیان» شیروان خسارت وارد کرد. سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «حدود ساعت 7عصر بود که سیل آغاز شد و در مدت کوتاهی حدود 20 تا 30دقیقه تبدیل به یک سیل ویرانگر با ارتفاع 6متر شد. در این سیل، 2نفر از روستای استاد و 2نفر از روستای گلیان جان خود را از دست دادند.

همچنین 20خودروی پارک شده در پیاده‌رو از بین رفت، 40خانه روستایی بین 5 تا 100درصد خسارت دیدند، شبکه برق‌، آب و گاز دچار خسارت و بیش از 400راس دام تلف شدو هزار مترمربع از سنگفرش‌های روستا و 20متر دیوار ساحلی از بین رفت.» غلامرضا شفیق خسارت سیل را در بخش کشاورزی 163میلیارد تومان، راه 12میلیارد تومان و مسکن 10میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: «شبکه برق و گاز وصل شده است و 30درصد باقیمانده آب هم تا ظهر امروز تکمیل می‌شود. همزمان آبرسانی سیار در جریان است.»



امدادرسانی به 241نفر


بارش‌های سیل‌آسا و ناگهانی در خراسان شمالی‌ پدیده تازه‌ای نیست، اما آنطور که مدیریت بحران ذکر می‌کند انجام نشدن کامل عملیات آبخیزداری در بالادست و کم بودن پوشش گیاهی و بارش شدید نقطه‌ای مهم‌ترین عوامل سیل ویرانگری است که در این استان رخ داد. به‌گفته او، نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به ۲۴۱نفر در سیل و آب‌گرفتگی شنبه شب امدادرسانی کردند و ۱۵۵نفر را اسکان اضطراری دادند. غلامرضا شفیق توضیح می‌دهد که نیروهای خدماتی و امدادی هنوز در حال امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان هستند و تعدادی از خانواده‌ها اسکان اضطراری یافته‌اند.‌



سیل در شمال غربی


همزمان با خراسان شمالی و سیل‌ ویرانگرش، استان‌های زنجان، اردبیل و آذربایجان شرقی هم در شمال غرب درگیر بارندگی‌های سیل‌آسا، سیلاب و خسارت شدند.آن‌طور که آیدین هاشمی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل می‌گوید سیل شنبه شب در این استان، منجر به تخریب ابنیه فنی و قطع ارتباط جاده‌ای ۱۴روستای شهرستان‌های گرمی و انگوت شد که برقراری ارتباط کامل حدود یک هفته زمان خواهد برد.

صفی‌الله کرامتی، مدیرکل مدیریت بحران زنجان هم خبر می‌دهد که وقوع سیل در روستای سالارآباد زنجان یک کشته برجا گذاشت و در روستای حاج سیران نیز موجب آب‌گرفتگی شد. وقوع سیل در جاده کلیسای جلفا در آذربایجان شرقی هم موجب شد ۱۰نقطه از این جاده پرتردد بر اثر ریزش کوه و سنگ‌واره‌ها مسدود شوند که این نقاط بازگشایی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha