رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیماری تب مالت در آن شایع است، گفت: تقریبا سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به تب مالت مبتلا می‌شوند.

سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به تب مالت مبتلا می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره بیماری تب مالت گفت: ایران یکی از کشورهایی است که بیماری تب مالت در آن شایع است و در دام‌ها تب مالت باعث سقط جنین می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا یک مورد سقط جنین در دام دیده خواهد شد. البته دام ممکن است سال‌ها باکتری تب مالت را از طریق شیرش منتقل کند بنابراین باید مطمئن باشیم شیری که مصرف می‌کنیم، آلوده به باکتری تب مالت نیست.

رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر در مناطق روستایی زندگی می‌کنیم شیر را باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به حالت جوش قرار دهیم نه این که صرفا ۵ دقیقه شیر را گرم کنیم. در گذشته اعتقاد بر این بود که ۲۰ دقیقه شیر را بجوشانند، اما در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که ۵ تا ۱۰ حالت جوش هم کفایت می‌کند.

شیرزادی تاکید کرد: همچنین توصیه می‌کنیم از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به طور جدی برحذر باشید، گاهی اوقات تصور می‌شود ماست به دلیل اینکه شیر جوشانده می‌شود، فرآیند تولید ماست باعث انتقال تب مالت نمی‌شود. اما متاسفانه در خیلی از مناطقی که ماست سنتی تولید می‌کنند از خامه یا سرشیر برای ماست نیز استفاده می‌کنند و این خامه یا سرشیر ممکن است آلوده به باکتری تب مالت بوده و ماست هم باعث انتقال بیماری تب مالت شود.

وی گفت: حتی المقدور از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده شود و در مناطق روستایی هم باید شیر را حتما بعد از دوشیده شدن بجوشانند.

رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: تقریبا سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به تب مالت مبتلا می‌شوند. این بیماری با ضعف، تب، بی‌حالی و تعریق شروع می‌شود، ممکن است گرفتگی مفاصل و استخوان‌ها را ایجاد کند و ممکن است به ندرت گرفتگی قلب هم ایجاد کند.

شیرزادی درباره داروهای مورد استفاده در درمان بیماری تب مالت گفت: داروهایی که استفاده می‌شود نیز ایرانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha