یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت:۱۵ درصد افراد جامعه دچار سنگ‌های سیستم ادراری هستند و این بیماری در مردان سه برابر بیشتر از زنان شیوع دارد.

مردان سه برابر بیشتر از زنان به سنگ‌های سیستم ادراری دچار می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،امیرحسین فرخ‌پی عامل اصلی تشکیل سنگ‌های سیستم ادراری را دریافت کم مایعات ذکر کرد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مایعات در فصول مختلف سال باید در حدی باشد که سه لیتر ادرار در روز تولید کند، اضافه کرد: ممکن است بدن در فصول گرم سال با مصرف ۱۰ لیتر مایعات، قادر به تولید این مقدار ادرار باشد.

این متخصص ادامه داد: همچنین ممکن است در فصول سرد سال نیز با مصرف چهار لیتر مایعات، این توانایی در بدن وجود داشته باشد اما نکته مهم اینکه هرچقدر ادرار شفافتر و رقیقتر باشد، بهتر است.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، وراثت را اصلی‌ترین فاکتور خطر در تشکیل سنگ‌های سیستم ادراری عنوان کرد و گفت: منطقه زندگی نیز در شیوع این عارضه نقش دارد به گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک که مصرف مایعات، کمتر و تعریق، بیشتر است احتمال سنگ‌سازی به مراتب افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی بدون تحرک، کم‌آبی، مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک موجب چاقی و سندروم متابولیک می شود و فرد را دچار سنگ‌سازی می‌کند، اظهار داشت: در مجموع برای پیشگیری از سنگ کلیه لازم است همه فاکتورهای خطر حذف شود.

فرخ‌پی در خصوص این تصور غلط که مصرف لبنیات موجب ایجاد سنگ‌های کلسیم در سیستم ادراری می‌شود، گفت: در مواردی که فرد بیش از یکبار دچار سنگ‌سازی شده، بهتر است مصرف لبنیات را در حد معمول یعنی یک گرم کلسیم در طول روز داشته باشد که با یک پیاله ماست و یک فنجان شیر تامین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha