گروه تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در قالب ژن درمانی موفق به طراحی ساختار ژنتیکی سوپر آنتی ژن در درمان توده‌های سرطانی شد که منجر به تقویت سیستم ایمنی بیمار و حذف سلول‌های سرطانی می‌شود.

پژوهشگران مشهدی به موفقیت‌های جدیدی در درمان سرطان دست یافتند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رییس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی این دانشگاه در این باره گفت: پیش از این در قالب ژن درمانی محتویات سلول توموری از بیمار جدا می‌شد و دوباره پس از انتقال به سلول‌های دندریتیک به بیمار برگردانده می‌شد که عوارضی مانند حمله به سلول‌های سالم فرد (خود ایمنی) را به دنبال داشت اما در این طرح از ساختار ژنتیکی نوترکیبی استفاده می‌شود که برای بیمار هم آسیبی در پی ندارد.

دکتر محمدرضا عباس زادگان ادامه داد: در این چهارچوب برای درمان سرطان معده، گلبول سفید بیمار در بیمارستان منتصریه جدا شده و مولکول نوترکیب ام.آر.ان.ای متشکل از شاخص‌های توموری به سلول‌های سیستم‌ ایمنی منتقل شده و دوباره سلول تغییر یافته به بیمار برمی‌گردد.

استاد گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: گروه تحقیقات ژنتیک پزشکی این دانشگاه به عنوان یکی از گروه‌های پیشگام ژن درمانی در کشور انتقال ژن را با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا انجام داده است که نتیجه آن منجر به طراحی کارآزمایی بالینی ژن درمانی در مشهد با انتقال از میز آزمایشگاه به تخت بیمار در بیمارستان شده است.

وی با اشاره به تجهیز این مرکز به دستگاه انتقال ژن BTX ECM ۸۳۰ افزود: این دستگاه که یکی از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های توسعه و موفقیت روش‌های نوین ژن درمانی است، با همکاری خیران موسسه خیریه پژوهش و فناوری سلامت استان خراسان رضوی به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال خریداری شده است.

دکتر عباس زادگان ادامه داد: این دستگاه برای انتقال ژن به کلیه سلول‌های حیوانی و انسانی به ویژه سلول‌های بنیادی و "سلولهای دندریتیک" که سخت پذیرای مولکول‌های مختلف مانند DNA و RNA باشند، بسیار مفید است.

این مسوول بیان کرد: تحت این شرایط ژن درمانی بیماران مبتلا به سرطان معده و پروژه اصلاح ژن در بیماران تالاسمی که طی کارآزمایی بالینی انجام خواهد شد، موفقیت آمیز خواهد بود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha