رئیس هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، بر ضرورت حمایت از تولید داروهای بایوتک در کشور تاکید کرد.

صنعت داروسازی نباید گرفتار فرایندهای اداری شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،اکبر عبداللهی اصل، گفت: صنعت داروسازی کشور با مشکلات و چالش‌های فراوانی همچون تأمین مواد اولیه، قیمت‌گذاری‌، آزادسازی ارز، پوشش بیمه‌ای، تورم و نوسانات ارزی و همچنین، در پیش گرفتن اقتصاد دستوری در داخل کشور و تحریم‌های بین المللی مواجه بوده است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره ایران بایو، افزود: هدف نهایی کنگره، توسعه صنعت بیوتکنولوژی در کشور و شناساندن آن به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران است.

عبداللهی اصل با اشاره به اهمیت صنعت داروهای بایوتک در دنیا و ایران، گفت: حاکمیت اگر می‌خواهد صنعت بایوتکنولوژی را در ایران به عنوان یک مزیت رقابتی داشته باشد، باید بهای این داشتن را پرداخت کند.

وی افزود: آنچه تا امروز به صورت سنتی اتفاق افتاده این است که حاکمیت و وزارت بهداشت اگر چه در ظاهر از تولید داخل حمایت می‌کنند ولی در نحوه قیمت‌گذاری، ثبت، تأمین مواد، تخصیص ارز و مطالعات بالینی، صنعت را تنها به عنوان برآورده کننده نیازهای وزارت بهداشت می‌شناسند و تا حدی اجازه رشد به آن می‌دهند که نیازهای داخلی برطرف شود.

عبداللهی اصل با عنوان این مطلب که اکثر صادرات دارویی کشور مربوط به داروهای بایوتک است، گفت: تصمیم گیران و سیاست‌گذاران کشور با اطلاع از ظرفیت‌های بالای صنایع بایوتک باید به این نگرش برسند که نباید به بهانه نداشتن بودجه کافی در وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر، یا محدودیت ارز دولتی، صنعت دارویی را گرفتار فرایندهای اداری کنند.

وی افزود: باید سخت‌گیری در تدوین فهرست دارویی و قیمت‌گذاری دستوری متوقف شود. زیرا این قبیل اقدامات در نهایت تأمین سلامت مردم را دچار مخاطره کرده و صنعت داروسازی کشور را نیز دچار مشکل خواهد ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha