سازمان حفاظت محیط زیست ورود یک فعال نوجوان محیط زیست به مناطق چهارگانه تحت مدیریت این سازمان را ممنوع کرده است.

چرا ممنوعیت ورود نوجوان ۱۴ ساله به مناطق حفاظت شده، دستوری محرمانه بود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، روز گذشته ویدئویی از «ابوالفضل جغتایی» مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. جغتایی که یک فعال محیط زیست ۱۴ ساله و فعال در اینستاگرام است در این ویدئو اعلام می‌کند که سازمان حفاظت محیط زیست از ورود او به مناطق تحت مدیریت این سازمان ممانعت به عمل آورده است. آنطور که او می‌گوید، این ممنوعیت بدون ابلاغ به خود او، تنها برای فرماندهان یگان‌های حفاظت محیط زیست استان‌ها و محیطبانان اعلام شده است.


او می‌گوید که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در یک گروه در شبکه‌های مجازی، این محدودیت را بدون ذکر دلیلی خاص و با تاکید بر «محرمانه» بودن آن به سایر فرماندهان یگان حفاظت محیط زیست استان‌ها اعلام کرده است. این در حالی است که طبق قوانین و مقررات جاری کشور، ورود افراد به مناطق حفاظت شده، تنها در برخی موارد همچون حمل سلاح شکاری بدون داشتن پروانه قانونی شکار، یا وارد کردن دام اهلی به منطقه ممنوع است. گاهی نیز برخی محدودیت‌های فصلی به دلیل موقعیت خاص مناطق اعمال می‌شود. با این حال هیچ ماده قانونی اختیار ممنوعیت ورود یک فرد به تمامی مناطق حفاظت شده را به یگان حفاظت محیط زیست نمی‌دهد.


«محدودیت برای مکان‌هایی است که نباید می‌رفت»


اما «جمشید محبت‌خانی»، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با تأیید خبر ممنوعیت ورود جغتایی به مناطق حفاظت شده به خبرنگار «پیام ما» مدعی شد که این ممنوعیت به دلیل حفظ سلامتی این نوجوان است. او گفت: «ممنوعیت ورود این نوجوان به این دلیل اعمال شده است که مدتی پیش عکس‌هایی از او در فضای مجازی منتشر شد که او را سوار بر قایق موتوری همراه محیط‌بانان نشان می‌داد. اگر اتفاقی برای او می‌افتاد مسئولیتش با ما بود. فعالیت‌های او در فضای مجازی نشان می‌داد که به مناطقی وارد می‌شود که به جز محیط‌بانان برای همه مردم ممنوع بوده است، نه فقط شخص ایشان.»


او همچنین گفت: «ما یک تذکر داخل سازمانی به فرماندهانمان دادیم که حواسشان باشد -فرقی نمی‌کند- این فرد یا افراد دیگر به مناطقی که نباید، وارد نشوند. در این تذکر اسم این نوجوان را آوردیم و عکس او را هم ضمیمه کردیم. که نباید سوار قایق موتوری محیط‌بان شود، هم بیمه می‌خواهد و هم اینکه اگر این قایق واژگون شود خود محیط‌بانان زیر سوال می‌روند.»


او تاکید کرد: « محدودیت ما برای این فرد برای مکان‌هایی است که نباید می‌رفت و رفته بود.»با این حال در تصویر پیام محبت‌خانی به فرماندهان استان‌ها، که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود، محل خاصی ذکر نشده و آمده است که ورود جغتایی «به کلیه مناطق تحت حفاظت سازمان ممنوع می‌باشد» و در ادامه آن نیز آمده است: «لذا فرماندهان عزیز به‌صورت محرمانه به کلیه همکاران یگان حفاظت ابلاغ فرمایند.»
البته محبت‌خانی در این باره مشخص نکرد که اگر موضوع سلامتی این نوجوان و مسئولیت این یگان در برابر سلامت اوست، چرا به جای ممنوعیت به شکل محرمانه، برای ورود این نوجوان ضوابطی مانند «منوط به اخذ مجوز» مشخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha