رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: واکسیناسیون علیه پنوموکوک و روتاویروس‌ها بر اساس مصوبه برنامه کشوری وزارت بهداشت قبل از دوران همه‌گیری کرونا، باید در اولویت قرار گیرد زیرا نقش مهمی در کاهش مراجعات پزشکی دارد.

ضرورت واکسیناسیون علیه پنوموکوک و روتاویروس‌ها در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پیام طبرسی افزود: هنور واکسیناسیون علیه پنوموکوک و روتاویروس‌ها به دلایل مختلف از جمله تامین منابع مالی، در اولویت قرار نگرفته و با گذشت حدود پنج سال از تصویب اجرایی شدن این واکسیناسیون هنوز اقدامی نشده است.

وی اظهار داشت: بیماری های عفونی در گذشته با آنتی بیوتیک های معمولی قابل درمان بود ولی الان چون باکتری ها مقاوم شدند، هم بحث مقاومت شدید میکروبها علیه آنتی بیوتیک ها را داریم و نکته مهم دیگر اینکه داروی جدید، مناسب و پاسخگوی درمان بیماری های میکروبی مقاومت یافته در دسترس نداریم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: باید به بحث مقاومت های میکروبی خیلی توجه شود به عنوان مثال ویروس اچ. پی. وی بیش از یکصد سویه مختلف دارد، از میان سویه‌های پرخطر دو نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس شیوع بیشتری دارند که خوشبختانه با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری هستند.

طبرسی تصریح کرد: واکسیناسیون ضد ویروس اچ. پی. وی خیلی مهم و ضروری است و یکی از موارد واکسیناسیون عمومی است که باید حتما در کشورمان به صورت گسترده انجام شود.

به گفته وی، این واکسیناسیون بویژه در زنان کشور می تواند از سرطان دهانه رحم که یکی از کشنده ترین سرطان ها در زنان است جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، سودابه کاظمی رییس انجمن متخصصان زنان و زایمان نیز توصیه کرد مردم واکسن اچ. پی. وی را از داروخانه بخواهند و به هیچ عنوان از محل هایی مانند بازار سیاه دارو(ناصرخسرو) یا سایت های اینترنتی و دستفروشان تهیه نکنند، چون باید نظارت دقیق شده تا زنجیره سرما مناسب حفظ شود و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در بین مردم جو روانی نسبت به واکسن های خارجی وجود دارد و تصور می کنند نمونه خارجی ارجحیت دارد ولی باید گفت که این واکسن تولید داخل مدتهاست که استفاده می شود و تا کنون عوارضی گزارشی نشده است و اثرگذاری لازم را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha