دست اندرکاران تولید و تامین تجهیزات پزشکی، از رویکرد جدید سازمان غذا و دارو که باعث می شود بازار کالاهای پزشکی دوباره جان بگیرد؛ استقبال کرده و در عین حال، از بانک مرکزی و گمرک، گلایه دارند.

سنگ اندازی بیرون از سازمان غذا و دارو در مسیر تولید کالای پزشکی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تولید کالای با کیفیت به ویژه در حوزه سلامت که با جان مردم سر و کار دارد؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. از همین رو، دست اندرکاران تولید و تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور، متفق القول بر این عقیده اند که اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، می‌تواند تسهیل گر امور باشد تا بازار کالاهای پزشکی، دوباره جان بگیرد.

بیشترین حجم از تجهیزات و ملزومات پزشکی، در داخل بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سازمان غذا و دارو خوب می‌داند که کوچک‌ترین سهل انگاری در نظارت بر کیفیت کالاهای پزشکی؛ می‌تواند جان بیماران را تهدید کند.

در همین زمینه، جلال غفارزاده مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه سلامت به خصوص در حوزه تجهیزات پزشکی به نیکویی و درست کاری محتاجیم.

وی با بیان اینکه هر مولدی را به وجود می‌آوریم مسئولیت پیگیری آن را داریم و پاسخگوی اعمال مولد خود هستیم، افزود: کنترل کیفیت بعد از مصرف بسیار حائز اهمیت است و ما در اداره کل رویکردی داریم که موضوع تولید را تسهیل کنیم اما چون موضوع سلامت است، موظف هستیم از استانداردها کوتاه نیاییم.

غفارزاده ادامه داد: یکی از استانداردهای مشهود پیگیری رضایت مشتری است که در حال حاضر در بیمارستان‌های کشور وجود دارد.

در همین حال، دست اندرکاران صنعت تجهیزات پزشکی کشور، از رویکرد و سیاست‌های اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، در دوره جدید به شدت استقبال کرده و متفق القول بر این عقیده اند که بازار تجهیزات پزشکی کشور از بحرانی که گرفتار آن بود، تا حدود زیادی خلاص شده و در حال حاضر، مشکلاتی که وجود دارد مربوط به دستگاه‌های بیرون از وزارت بهداشت است.

علیرضا چیذری عضو هیئت مدیره انجمن رفع موانع تأمین ملزومات و تجهیزات پزشکی (مرآت)، با اشاره به ضرورت استمرار حمایت مسئولان برای تقویت تولید و تأمین تجهیزات پزشکی در داخل کشور و هموار سازی صادرات به کشورهای خارجی، گفت: از معاونت توسعه صادرات درخواست دارم که نسبت به شرکت‌های تولیدکننده و دانش بنیان توجه ویژه ای در اخذ استاندارد CE داشته باشد. استانداردی که برای تولیدکنندگان بسیار هزینه بر است. به طور حتم حمایت از تولید داخلی می‌تواند زمینه رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی در صادرات دستگاه‌های پزشکی را فراهم آورد.

وی با اشاره به حمایت اداره کل تجهیزات پزشکی از تولید داخل، افزود: خوشبختانه امسال نه در اداره کل تجهیزات پزشکی توقف داریم و نه شاهد ایستایی در سازمان غذا و دارو هستیم، چرا که روند دریافت مجوزها بسیار تسهیل شده است. اما بخش‌های دیگری در مسیر پیشرفت این صنعت سنگ اندازی می‌کنند، الان با گمرک و بانک مرکزی دچار چالش‌هایی هستیم که ممکن است دوباره مشکلاتی در مسیر تأمین تجهیزات پزشکی ایجاد شود.

چیذری ادامه داد: متأسفانه بعد از گذشت سه ماه از سال هنوز تکلیف ما با گمرک و بانک مرکزی مشخص نیست. برای مثال تعرفه‌های ۴ درصدی گمرک که معاون اول رئیس جمهور می‌گویند باید یک درصد باشد، مجلس نیز طی نامه‌ای آن را تأیید کرده و رئیس جمهور نیز بر این امر تاکید دارد؛ هنوز در گمرک اجرایی نشده و به سازمان برنامه و بودجه پاس می‌دهد. البته رئیس سازمان برنامه و بودجه، دستور رئیس جمهور را ابلاغ کرده است.

وی اضافه کرد: در زمینه تأمین ارز نیز ردیف‌های تعرفه‌ای دچار مشکل بود که ردیف‌های تعرفه‌ای نیز با همکاری اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت صمت اصلاح شد اما این مانع هم هنوز در سیستم‌های بانکی مشهود است و اجرایی نشده و بیم آن می‌رود که مشکلات دوباره برگردد.

در همین حال، زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون پیرامون مشکلات تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور، گفت: بی توجهی برخی گمرکات نسبت به عوارض یک درصدی برای دارو و تجهیزات پزشکی باعث انباشت کالاها در گمرکات شده است، در حالی که طی هفته‌های اخیر در نشستی که با حضور رؤسای مجلس و کمیسیون بهداشت، وزرای بهداشت و اقتصاد، رؤسای کل بانک مرکزی، گمرک، سازمان غذا و دارو و معاون نظارت و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور بررسی مشکلات حوزه دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی برگزار شد؛ تاکید گردید که مالیات بر ارزش افزوده ۴ درصدی گمرک به یک درصد برای دارو و تجهیزات پزشکی مدنظر قرار گرفته و عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در نشستی که رئیس مجلس با مسئولان مربوطه داشت، مطرح شد که کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۴ درصد به یک درصد باید عملیاتی شود اما در عمل گمرک از اجرای آن سر باز می‌زند و این موضوع انباشت مواد اولیه را در گمرک در پی داشته که مقرر شد تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بازدیدی را از گمرک داشته باشند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، نیز این موضوع را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی از مصوبات برای ما مشکل ایجاد کرده است، به طور مثال عوارض گمرک که ۴ درصد مصوب شده است. در حالی که باید یک درصد محاسبه می‌شد، وقتی ۴ درصد باشد، چون با ارز نیمایی محاسبه می‌شود، کسی که دارو وارد می‌کند باید عوارض زیادی پرداخت کند و علت اینکه بخش زیادی از کالا در گمرک باقی مانده به این دلیل است که وارد کننده معتقد است که ترخیص آن با عوارض ۴ درصدی به صرفه نیست.

وی افزود: این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شده است، امیدواریم این مشکل حل شود، اگر این عوارض از ۴ درصد به یک درصد تغییر کند، بسیاری از کالاهای مانده در گمرک ترخیص می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha