فوق تخصص کودکان گفت: آموزش یا اجبار به راه رفتن زودتر از موعد در شیرخواران می‌تواند باعث ناتقارن شدن پاها و پرانتزی شدن آنها شود.

آموزش یا اجبار به راه رفتن شیرخواران باعث بروز پای پرانتزی می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، امیر حسین حسینی افزود: معمولا در شیرخواران ۱۲ تا ۱۸ ماهه به‌صورت طبیعی مقداری پای پرانتزی دیده می‌شود؛ به‌ویژه در نوزادان کوچک‌تر این موضوع شایع و طبیعی است. انتظار می‌رود با بیشتر شدن سن کودک روند رشد پاها اصلاح شود.

این متخصص اطفال کودکان دانشگاه اضافه کرد: شیرخواران بالای ۱۸ ماه تا ۲ سال که به خوبی راه می‌روند، اگر همچنان تحمل وزن خود را ندارند و پرانتزی راه می‌روند، باید برای بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص ویزیت شوند.

حسینی تصریح کرد: احتمال ابتلا به نرمی استخوان، کمبود ویتامین D یا شکستگی‌هایی که در استخوان پا و زانو ایجاد شده می‌تواند باعث بروز پای پرانتزی در کودکان شود و برای درمان باید به محض مشاهده نشانه‌ها سریعا انجام شود و راه رفتن غیرطبیعی از موضوع تکامل و فیزیولوژیک بودن در سنین پایین تشخیص داده شود.

وی به والدین توصیه کرد: توجه داشته باشید اگر تنها در یک طرف بدن یا یک زانو مشکلی مشاهده کردید باید بدانید این مسئله غیرطبیعی و نیازمند درمان توسط جراح ارتوپد یا متخصص اطفال است.

حسینی درباره روش‌های پیشگیری از بروز پای پرانتزی نیز توضیح داد: در سنین پایین پرانتزی بودن پا کاملا طبیعی است و نیاز به مداخله یا پیشگیری ندارد ولی برای کودکان بالای ۲ سال باید برای عدم تقارن و غیرهماهنگ بودن اندازه پاها اقدامات درمانی انجام شود، ارجاع به موقع به متخصص و رعایت توصیه‌های پزشک مهم‌ترین اقدام برای درمان پای پرانتزی است.

این متخصص اطفال کوکان ادامه داد: استفاده از جراحی‌های ترمیمی و در مواردی که مشکوک به نرمی استخوان و شلی مفصل هستیم، بررسی‌های آزمایشگاهی و تجویز دارو از جمله درمان‌های پای پرانتزی است.

وی یادآور شد: گاهی شروع یا تحمیل راه رفتن‌های خیلی زود به شیرخوارن به‌ویژه در سنین کمتر از ۱۰ یا ۱۱ ماه می‌تواند مشکلاتی مثل پای پرانتزی را برای کودک شما ایجاد کند؛ بنابراین آموزش راه رفتن پیش از موعد را به شیرخوارن تحمیل نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha