رئیس انجمن سم‌شناسی ایران با هشدار نسبت به عوارض مصرف مشروبات الکلی تقلبی گفت: از مشروبات الکلی که در ظاهر روی شیشه آنها برندهای خارجی درج شده، عمدتاً در لابراتورهای زیرزمینی تولید می‌شوند.

"کوری" از عوارض مصرف مشروبات دست‌ساز

به گزارش سلامت نیوز، دکتر کامبیز سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم ضمن هشدار نسبت به مصرف مشروبات الکلی اظهار کرد: مردم به هیچ وجه مشروبات الکلی مصرف نکنند زیرا مشروبات الکلی موجود در کشور قاچاق یا دست‌ساز هستند و حتی آن دسته از مشروبات الکلی که در ظاهر روی شیشه آنها برندهای خارجی درج شده، عمدتاً در لابراتورهای زیرزمینی تولید می‌شوند.

راهی برای تشخیص الکل تقلبی از اصل وجود ندارد

رئیس انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران در پاسخ به این سؤال که برخی افراد ادعا می‌کنند رنگ شعله ناشی از سوختن الکل می‌تواند به تشخیص مشروبات تقلبی کمک کند، تصریح کرد: در برخی از کشورها که مصرف الکل آزاد است؛ کیت‌هایی خانگی برای تشخیص الکل‌های اصل از تقلبی وجود دارد اما در کشور ما این کیت‌ها به فروش نمی‌رسد و بنابراین تنها راه تشخیص الکل‌های تقلبی، فرآیندهای آزمایشگاهی است و این که الکل را بسوزانند و رنگ شعله را در آن بررسی کنند؛ به تنهایی قابل اعتماد نیست و تشخیص اصلی در آزمایشگاه و با روش‌های مختلف شیمیایی و دستگاهی انجام می‌شود بنابراین مردم به هیچ عنوان به تبلیغات فضای مجازی در این زمینه توجه نکنند.

مشروبات تقلبی حاوی الکل سمی هستند

سلطانی‌نژاد افزود: مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول هستند که یک الکل سمی است و مصرف آن باعث بروز عوارض شدید ناشی از مسمومیت، نارسایی کلیه، کوری و حتی مرگ می‌شود.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: تنها راه پیشگیری از بروز مسمومیت، عدم مصرف مشروبات الکلی است.

وی با بیان این‌که اگر در یک جمع مصرف‌کننده مشروبات الکلی، حتی یک نفر نیز مسموم شده باشد؛ باید همه افراد مصرف‌کننده به بیمارستان‌ها مراجعه کنند، تصریح کرد: زمان بروز علائم مسمومیت پس از مصرف، در افراد مختلف متفاوت است و هرچه زودتر مسمومیت با متانول در یک فرد مشخص شود؛ شانس پیشگیری از عواقب شدید مسمومیت مانند کوری و نارسایی کلیه، بیشتر می‌شود.

جان باختن 12 نفر در کرج بر اثر مصرف مشروبات تقلبی

لازم به ذکر است از هفته گذشته تا روز یکشنبه، 28 خردادماه سال جاری تعداد 141 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در استان البرز دچار مسمومیت شده‌اند که 12 نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. علائم مسمومیت با متانول معمولاً در عرض نیم تا چهارساعت ایجاد می‌شود و شامل گیجی،‌ خواب‌آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی و تضعیف دستگاه عصبی مرکزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha