دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 356598

گودی کمر اگر از حد استانداردی بیشتر باشد فعالیت روزانه فرد را با درد زیاد مختل می کند اما می‌توان با تغییراتی در سبک زندگی، به‌خصوص تغذیه ، تا حد زیادی از بروز این مشکل پیشگیری کرد

گودی کمر دردسری دردناک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، گودی کمر یک وضعیت طبیعی است که ناحیه کمر در آن به شکل خمیدگی به جلوی بدن خم می‌شود. این خمیدگی به شکل یک C برعکس به نظر می‌رسد و به‌عنوان یکی از خمیدگی‌های طبیعی ناحیه کمر شناخته می‌شود. گودی کمر برای توازن بدن و توزیع وزن بارها بسیار مهم است. اما گودی کمر پرخطر توام با درد و بی تابی می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند. اطلاع از عوارض و علایم این مشکل کمک می‌کند درمان را زیر نظر پزشک زودتر شروع کنید. با ما باشید تا با مشکلات گودی کمر آشنا شوید.

اهمیت حفظ دور کمر سالم


دور کمر معیار خوبی برای اندازه‌گیری چربی اطراف میان تنه است. این نوع چربی نشان‌دهنده افزایش چربی در ناحیه شکمی بدن و اطراف اندام‌های شماست و با سطح چربی خون بالا، فشارخون بالا و دیابت مرتبط است. کمر بزرگ‌تر معمولاً به این معنی است که چربی اضافه در اندام شما وجود دارد. افزایش دور کمر و داشتن چربی اضافی در ناحیه شکم می‌تواند به شکل مستقیم با خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط باشد. افزایش این چربی باعث افزایش سطح چربی و کلسترول خون، افزایش فشارخون و ... می‌شود.


دور کمر بزرگ همچنین افراد را در معرض خطر بالای بروز دیابت نوع 2 قرار می‌دهد چراکه چربی در ناحیه شکم می‌تواند باعث افزایش مقاومت به انسولین، افزایش سطح گلوکز خون و بروز دیابت نوع 2 شود. در مردان داشتن دور کمر کمتر از 94 سانتی‌متر بی‌خطر است، از 94 تا 102 سانتی‌متر خطر دارد و اگر بیش از 102 سانتی‌متر باشد بسیار پرخطر خواهد بود. در خانم‌ها هم کمتر از 80 سانتی‌متر کم خطر، بین 80 تا 88 خطرناک و بیش از 88 بسیار پرخطر است.


علل دور کمر ناسالم


دور کمر ناسالم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
1) مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری، فراورده‌های غذایی غنی از شکر و نمک، نوشیدن نوشابه‌های شیرین، مصرف غذاهای پرفیبر و کم پروتئین. 2) کم‌تحرکی و فعالیت بدنی ناکافی 3) عوامل وراثتی، 4) استفاده از داروهای خاص مانند استروئیدها 5) تغییرات هورمونی در دوران بارداری، سن بالا، پایین آمدن سطح هورمون تستوسترون در مردان و برخی بیماری‌های هورمونی. 6) نداشتن خواب کافی7) استرس


عوارض گودی کمر


1) درد کمر 2) فشار و درد در اعصاب 3) مشکلات در حرکت 4) فشار بیشتر در ناحیه کمر می‌تواند باعث تنگی شکمی شود و مشکلاتی مانند کاهش اشتها، احساس سیری زودرس و مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد. 5) فشار بیشتر در ناحیه کمر می‌تواند باعث مشکلات در ران و پاها شود، از جمله تنگی عروق، خزش، کمردرد و درد در پاها.


درمان گودی کمر بسته به علت اصلی آن و شدت و نوع علایمی که شخص دارد متفاوت است. اما در کل با استراحت، مراجعه به دکتر و مصرف دارو، فیزیوتراپی و روش‌های تسکینی مانند کمپرس گرم یا سرد، ماساژ، کمپرس یون و از همه مهم‌تر تغییر سبک زندگی، ورزش، بهبود روش گذاشتن و بلند کردن و... می‌توان تا حد زیادی این مشکل را کنترل کرد. شکل خوابیدن فرد هم در بهبود این موضوع موثر است که می‌توان براساس نوع و زمینه مشکل، با کمک پزشک آن را اصلاح کرد.


تغذیه برای کاهش خطر گودی کمر


رژیم غذایی با فراهم‌کردن ترکیب مناسبی از مواد مغذی، می‌تواند به حفظ دور کمر سالم کمک کند. مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مثل میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های کامل و ماهی، می‌تواند به بهبود عملکرد روده و کاهش التهاب بدن کمک کند که دو عامل مهم در پیشگیری از گودی کمر هستند.

همچنین، مصرف مواد غذایی با مقدار مناسبی از ویتامین D، کلسیم و منیزیم که از منابعی مثل ماهی، پنیر، تخم‌مرغ، شیر، برگ سبزیجات و غلات قابل‌استخراج هستند، هم به حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از ایجاد گودی کمر کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی با مقادیر مناسبی از پروتئین، مثل مرغ، ماهی، گوشت قرمز کم‌چرب، تخم‌مرغ و لوبیا، نیز می‌تواند به حفظ عضلات پشتی و سلامت کمر کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha