یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر برای ثبت سفارش‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی در سه ماه جاری مبلغ ناچیزی ارز نیمایی تخصیص پیدا کرده و سازمان برنامه نیز تخصیص مناسب نداشته است. همچنین اعطای تسهیلات به زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات با مقاومت بانک‌های عامل دچار اختلال است.

خاتمی: ارز ناچیزی برای ثبت سفارش‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی تخصیص پیدا می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی خاتمی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: موضوع کمبود دارو و تجهیزات پزشکی به خصوص مصرفی یکی از مشکلات کشور است؛ امروز کمبود دارو به داروهای عمومی رسیده و داروهای تخصصی هم جای خود دارد و دچار کمبود در تامین انواع سرم ها هستیم.

وی توضیح داد: مابه‌التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره به هنگام و به میزان مکفی پرداخت نمی شود. همچنین ذخایر دارویی کشور در اقلام قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: بانک مرکزی وظیفه تامین ارز و سازمان برنامه و بودجه وظیفه تامین منابع ریالی را به موقع و به اندازه انجام ندادند به طوری که در سه ماه گذشته مشکل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به مقوله کمبود دارو اضافه شده و چند صد تن تجهیزات در گمرمات به دلیل ابهام در نرخ ورودی گمرکی معطل مانده بود و تصمیم گیری در سطح فرا دستگاهی دچار خلل بود. در نهایت در ۲۵ خرداد به گمرکات ابلاغ شد.

خاتمی ادامه داد: در حال حاضر برای ثبت سفارش های تجهیزات و ملزومات پزشکی در سه ماه جاری مبلغ ناچیزی ارز نیمایی تخصیص پیدا کرده و سازمان برنامه نیز تخصیص مناسب نداشته است. همچنین اعطای تسهیلات به زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات با مقاومت بانک های عامل دچار اختلال است.

وی گفت: به نظر می رسد خلاء تصمیم گیری، تنظیم گری و به خط کردن دستگاه های ذی ربط و راستی آزمایی ادعای دستگاه ها وجود دارد و جایگاه آن فرادستگاهی و در سطح معاون اول رییس جمهور است. اگر این نقیصه رفع نشود در ماه های آینده مشکلات به بحران تبدیل می شود از جمله آن بدهی سنگین سازمان تامین تأمین اجتماعی به دانشگاه‌ها است که در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha