در روزهایی که گذشت مرگ 17نفر و مسمومیت ده‌ها نفر دیگر در استان البرز به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی مسموم، جنجال زیادی در رسانه‌ها به‌پا کرد.

 فاجعه هزار لیتر متانول

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،آمار بالای قربانیان و افرادی که در این ماجرا دچار صدمات جبران‌ناپذیری ازجمله کوری چشم شدند، توجه بسیاری از مردم را به این ماجرا جلب کرد و در این شرایط اخبار و حتی شایعات زیادی هم درباره منشأ مشروبات سمی منتشر شد. اما این ماجرا از کجا شروع شد و مشروبات سمی چطور به‌دست قربانیان رسید؟


کارخانه تولید الکل


وقتی نخستین خبرها درباره مرگ و مسمومیت عده‌ای بر اثر مصرف مشروبات الکلی منتشر شد، تیم ویژه‌ای از مأموران پلیس استان البرز ماموریت یافتند پرده از راز این حادثه بردارند. بررسی‌های میدانی از این حکایت داشت که این مشروبات از طریق چند فروشنده مشروبات الکلی به‌دست قربانیان رسیده که ظاهرا همه آنها به یک توزیع‌کننده متصل بوده‌اند. هرچه تحقیقات جلوتر می‌رفت، ابعاد بیشتری از این حادثه فاش می‌شد و در نهایت سرنخ‌های به‌دست آمده، پلیس را به یک کارخانه تولید الکل هدایت کرد.



اتانول یا متانول؟


بررسی‌ها نشان می‌داد آنچه باعث مرگ مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی شده، متانولی‌یا همان الکل صنعتی بوده که به آن الکل چوب هم گفته می‌شود. این نوع الکل برخلاف اتانول که بیشتر کاربرد پزشکی دارد و از آن برای استریل کردن پوست و سطوح استفاده می‌شود، کاملا صنعتی است و در ساخت محصولات شیمیایی از آن استفاده می‌شود. ماده‌ای بسیار سمی و خطرناک که مصرف آن حتی باعث مرگ می‌شود. کارخانه‌ای که پلیس در اشتهارد شناسایی کرده بود، متانول را برای مصارف صنعتی تولید کرده و در اختیار شرکت‌های تولید محصولات شیمیایی قرار می‌داد که یکی از این شرکت‌ها، تولیدکننده اسپری مو بود.



سرنخ در انبار


ماموران پلیس در ادامه متوجه شدند که پشت‌پرده همه این اتفاقات، فردی است که وظیفه نگهداری از مقدار زیادی متانول را در انبار داشته است. تحقیقات نشان می‌داد که این فرد برای رسیدن به پول، هزار لیتر متانول را با شگردهایی که داشته از چرخه توزیع قانونی خارج کرده و آنها را به‌صورت غیرقانونی به یک خریدار فروخته است.

این خریدار نیز با خارج‌کردن محموله از انبار، آن را به توزیع کنندگانی که در کار فروش مشروبات الکلی بودند، فروخته است. توزیع‌کنندگان نیز برای رسیدن به سود بیشتر، الکل خریداری شده را با آب مخلوط کرده و آن را به‌عنوان مشروبات الکلی به مشتریانشان فروخته بودند؛ حتی برخی از این افراد، الکل سمی را در بطری‌های شیشه‌ای ریخته و با جعل لیبل و پلمب بطری‌ها، آنها را به‌عنوان مشروبات خارجی و با قیمتی هنگفت به مشتریانشان فروختند. به این ترتیب بود که الکل سمی به سرعت به‌دست ده‌ها مشتری رسیده و دست‌کم 17نفر از آنها پس از مصرف، جان باختند و عده‌ زیادی نیز راهی بیمارستان شدند.



مرگ یک خانواده


پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که در میان قربانیان مشروبات سمی، اعضای یک خانواده 4نفری نیز حضور داشتند. آنها که به تصور خودشان اقدام به خرید یک بطری مشروبات الکلی خارجی کرده بودند، آن را مصرف کردند و متأسفانه هر چهار عضو خانواده بر اثر مسمومیت شدید جان باختند.

همچنین در ادامه معلوم شد که یکی از قربانیان این مشروبات، از بستگان یکی از فروشندگان بوده است. این فروشنده پس از اضافه‌کردن آب به الکل سمی، آن را به‌عنوان مشروبات الکلی به یک مشتری فروخته بود غافل از اینکه یکی از مصرف‌کنندگان آن، یکی از بستگانش است و به این ترتیب خودش نیز قربانی مشروبات سمی شد.



تحقیقات ادامه دارد


در حال حاضر مأموران پلیس استان البرز با پیگیری‌های شبانه‌روزی موفق شده‌اند برخی از عاملان اصلی تولید و فروش مشروبات سمی را در کرج، فردیس و حتی استان خوزستان دستگیر کنند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha