روستائیان به دلیل استفاده از لبنیات دندانهای سالم تری دارند در حالی که شیوع پوسیدگی در جوامع شهری رو به افزایش است.

دکتر خادمی- رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سامانه خبری سلامت نیوز به بررسی برخی از بیماری های شایع دهان و دندان پرداخته است.

مهمترین و شایع ترین بیماری دندان در بین ایرانیان چیست.
تا قبل از سن 30-25 سالگی شایع ترین بیماری دندان پوسیدگی می باشد و در سنین بالاتر بیماریهای لثه شایع می باشد . پوسیدگی بعلت وجود میکروبها و فعالیت آنها در یک محیط تغذیه مناسب ایجاد می گردد و پس از تخریب مینای دندان بسرعت در عاج پیشرفت می کند به پالپ (مغز دندان ) می رسد و باعث درد دندان می شود .

روش پیشگیری از آن چگونه است.
 روشهای پیشگیری شامل اصلاح رژیم غذایی ، افزایش مقاومت دندان بوسیله استفاده از فلوراید و فیشوسیلنت و حذف پلاک میکروبی از سطح دندان با رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن می باشد.
نوع رژیم غذایی نرم و استفاده از مواد قندی زیاد و همچنین استفاده از رژیم غذایی غربی که استفاده از آن شایع شده است میزان پوسیدگی را زیاد نموده است در حالی که رژیم غذایی سنتی و استفاده از لبنیات میزان پوسیدگی را در روستائیان کاهش داده است. بنابر این شیوع پوسیدگی در جوامع شهری بیشتر است.

آیا دندانهای شیری به بهانه اینکه موقتی هستند به مراقبتهای خاصی نیاز ندارند.
با توجه به نقش بسیار مهم دندانهای شیری در تغذیه در دوران رشد ، الگوی رویش دندانهای دائمی زیرین نگهداری آنها حیاتی است و در صورت از دست رفتن برای دندانهای دائمی مشکل ایجاد می شود.

برای نوزادان که در حال رویش دندان هستند چه نکاتی مهم است.
درصدی از کودکان هنگام درآوردن دندان دچار آبریزش از دهان و بی قراری و درد می شوند که با استفاده از دندان گیر مشکل آنها حل می شود.

آیا بیماری های لثه و دندان جزء دسته بیماری های وراثتی قرار می گیرد و  مهمترین پیش زمینه در ابتلا به بیماری های لثه و دندان چیست.
بیمارهای لثه دندان علل گوناگونی دارد بدین معنی که ژنیتک و محیط هر دو برآن موثر است. مهمترین پیش زمینه در ابتلا به آن عدم رعایت بهداشت و تجمع میکروبها و پلاک میکروبی در سطح دندان می باشد.

در صورت شکستگی دندان بر اثر تصادف یا زمین خوردن یا هر حادثه دیگر،  آیا امکان کاشت همان دندان امکان پذیر است؟
در صورتی که هنگام تصادف یا زمین خوردن دندان از فک بیرون بیفتد بایستی فورا در محل اولیه کاشته شود اگر این کار در نیم ساعت اول بعد از افتادن دندان انجام شود موفقیت این درمان 90% می باشد .
در صورتی که همراهان بتوانند این کار را انجام دهند بایستی برای از دست ندادن زمان هر چه سریعتر این کار انجام شود و می توانند با مشورت با دندانپزشک این کار را انجام دهند و در صورتی که امکان انجام این کار نیست بایستی دندان را در یک لیوان شیر یا سرم نمکی گذاشت و سریعا به یک اورژانس دندانپزشکی و یا دندانپزشک مراجعه نمود.

برای داشتن دندانهای سالم رعایت کدام موارد ضروری است.
برای داشتن دندانهای سالم رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن پس از مصرف مواد خوراکی بخصوص  شیرنیجات، استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن که حداقل 2 بار در روز باید انجام پذیرد، همچنین معاینه دوره ای که هر 6 ماه یکبار نزد دندانپزشک ضروری می باشد . رژیم غذایی حاوی شیر و لبنیات ،میوه و سبزیجات و استفاده کمتر از شکلات و مواد قندی و چسبنده در سلامتی دندانها موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha