یک جراح مغز و اعصاب گفت: در ایران هزار نفر جراح در تخصص مغز و اعصاب داریم که شاید ۵۰۰ نفر آنها در تهران مشغول به کار باشند و دلیل حضور این تعداد پزشک در یک رشته آن هم در یک شهر شاید به دلیل وجود امکانات باشد.  

پوکی استخوان؛ شایع‌‎ترین دلیل شکستگی‌های ستون فقرات ‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،فرزاد باطنی اظهار کرد: انواع جراحی‌های ستون فقرات، انحرافات ستون فقرات، جراحی‌های دیسک کمر با روش لیزر و باز، جراحی‌های دیسک کمر به روش آندوسکوپی، ترمیم مهره‌های شکسته‌ ستون فقرات با روش‌های بسته بدون بیهوشی بدون عمل باز و بدون نیاز به بستری برخی از خدماتی است که در بیمارستان‌ها به بیماران ارائه داده می‌شود.

وی ادامه داد: در جراحی‌های دیسک کمر به چند روش می‌توانیم خدمات ارائه دهیم؛ یکی از شایع‌ترین و بهترین کارها برای دیسک‌های خفیفی که نقص عصبی ایجاد نکردند عمل جراحی لیزر است، در این عمل بیمار بستری نمی‌شود و تنها نصف روز در بیمارستان حضور خواهد داشت و انجام این عمل ۱۰ دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید، این عمل برش، بستری و بیهوشی ندارد و درمان سرپایی به شمار می‌رود، روش عمل به این صورت هست که با یک سوزن بلند تحت هدایت اشعه ایکس وارد دیسک مشخص شده بیمار می‌شویم و با هدایت اشعه‌ایکس و یک سوزن اشعه لیزر را به داخل دیسک وارد می‌کنیم و آن را می‌سوزانیم، در این حالت حفره‌های داخل دیسک ایجاد می‌شود که خلأ ایجاد می‌کند و تکه‌ بیرون زده دیسک به داخل فضای دیسک هدایت می‌شود. این عمل بسیار کم عارضه و مؤثر و جز فنّاوری‌های برتری است که اکنون در عمل‌های جراحی ستون فقرات از آن استفاده می‌شود و حدوداً ۱۰ سال است که در دنیا رایج شده است.

این پزشک جراح مغز و اعصاب در خصوص شکستگی‌های ستون فقرات گفت: خیلی از شکستگی‌ها به دنبال پوکی استخوانی، ضعف عضلات و یا انتشار سلول‌های سرطانی به ستون فقرات ایجاد می‌شوند که در این شرایط استخوان پوک و مستعد شکستگی می‌شود که در این شرایط ما با روش بسته عمل می‌کنیم، یعنی برشی برای جراحی نداریم و با یک سوزن وارد مهره شکسته می‌شویم، مهره را باد می‌کنیم و وقتی به حالت قبلی برگشت فاصله‌ تکه‌های شکسته استخوان را با سیمان استخوانی پر می‌کنیم، این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بیهوشی ندارد و تنها یک نصف روز بیمار در بیمارستان حضور خواهد داشت و بعد از عمل بلافاصله می‌تواند راه برود و امور روزمره خود را ادامه دهد.

باطنی تصریح کرد: عمل انحراف ستون فقرات سنگین و پرهزینه‌ است و تعداد خیلی معدودی از همکاران این عمل را انجام می‌دهند. یکی از گروه‌های جراحی که در تهران کار دفورمیتی و یا انحرافات ستون فقرات را انجام می‌دهند گروه ما است که چند تیم جراحی و چند جراح با یکدیگر کار می‌کنیم و انحرافات را با عمل‌های بسیار سنگین اصلاح می‌کنیم. همچنین تومورهای ستون فقرات و مغز را نیز جراحی می‌کنیم.

این پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، تصریح کرد: جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات یکی از رشته‌های فوق تخصصی و سخت است. جراحی اعصاب به شکل نوین بعد از ایجاد MRI از سال ۱۹۸۰، حدود چهل سال قبل در دنیا شکل گرفته و روز به روز هم پیشرفت می‌کند. در ایران هزار نفر جراح در این تخصص داریم که شاید ۵۰۰ نفر آنها در تهران مشغول به کار باشند و دلیل حضور این تعداد پزشک در یک رشته آن هم در یک شهر شاید به دلیل وجود امکانات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha