زگیل تناسلی در زنان به علت ویروس HPV (Papilloma Virus انسانی) ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق رابطه جنسی به مخاط داخلی ویا پوست خارجی همبازی منتقل می‌شود. زگیل تناسلی بیشتر در مناطقی که ترشحات جنسی بیشتری ایجاد می‌شود، مانند دهانه رحم، مهبل، لبهای بیرونی و بزاق یا دهان، ایجاد می‌شود.

۴ روش درمان زگیل تناسلی در زنان

علائم زگیل تناسلی شامل ظهور زگیل‌های کوچک، صاف، گاهی ظاهری مانند کولی زخم، خارش، خونریزی پس از جماع و درد هستند. برای تشخیص زگیل تناسلی لازم است که یک پزشک متخصص زنان معاینه کند و آزمایش‌های لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است که زگیل‌های تناسلی در زنان قابل درمان هستند. درمان شامل روش‌های مختلفی همچون لیزر، فرم‌های موضعی، از بین بردن با جراحی یا درمان‌های دارویی است. برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، بهتر است از روش‌های محافظتی مانند استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی استفاده کرد. همچنین، با پوشیدن لباس‌های راحت و جابه و جایز هنگام ورزش و پایین آوردن ترشحات بدن امکان ابتلا به آن را کاهش دهید.

علائم زگیل تناسلی در زنان

علائم زگیل تناسلی در زنان به صورت زگیل‌های کوچک، صاف و گاهی ظاهری مانند کولی زخم در ناحیه تناسلی و لبهای بیرونی، دهانه رحم و مهبل هستند. این زگیل‌ها ممکن است به صورت یک تنظیم طوسی یا سفید روشن هم در محل ظهور باشند. بعضی از زگیل‌ها ممکن است به فرم شبکه، سیگاری یا زیرویی نیز باشند و گاهی اوقات می‌توانند برای زنان دچار خونریزی شوند. علاوه بر این، خوشبختانه، بعضی از زنان ممکن است این زگیل ها را در خود داشته باشند، اما علائم آن را نداشته باشند و در صورت بروز کوچکترین علائم ، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنند تا بررسی دقیق و درمان را آغاز کنند.

علت زگیل تناسلی در زنان چیست؟

عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی در زنان، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که می‌تواند از طریق روابط جنسی منتقل شود. ویروس HPV بیشتر در نوع‌های با خطر بالا ایجاد کننده سرطان، مخصوصا سرطان دهانه رحم (سرویکس) و جنبه‌هایی از سرطان دهان و گلو ، ایجاد می‌شود. با این حال، بیشتر زگیل‌های تناسلی ایجاد شده توسط HPV نوع‌هایی هستند که سرطان‌زا نیستند.

عواملی که می‌توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در زنان شوند، شامل داشتن رفتارهای جنسی تعداد زیادی شریک جنسی، سابقه زگیل تناسلی در خود یا شریک جنسی، عدم استفاده از پوشش‌های محافظتی هنگام رابطه جنسی و سیستم ایمنی ضعیف به دلیل بیماری‌هایی مانند AIDS ، سرطان مرتبط با سیستم ایمنی و مصرف برخی داروهای سرطان‌زایی هستند.

روش های درمان زگیل تناسلی

روش های درمان زگیل تناسلی در زنان شامل موارد زیر است:

1- لیزر درمانی: در این روش، از لیزر با شدت بالا استفاده می‌شود تا بافت زگیل تناسلی را تخریب کند.

2- جراحی: در برخی موارد، ممکن است لازم باشد زگیل تناسلی با استفاده از جراحی برداشته شود.

3- درمان دارویی: داروهای موضعی از جمله پودرها و کرم‌ها و داروهای خوراکی می‌توانند به عنوان یک روش درمانی برای زگیل‌های تناسلی استفاده شوند. بعضی از این داروها شامل Imiquimod ، تری‌کلورواسیک اسید و پودر پلی‌دوکسانید می‌شوند.

4- کریوتراپی: در این روش از گاز نیتروژن مایع برای یخ زدن زگیل تناسلی استفاده می‌شود.

5- الکتروکواگولاسیون: این روش شامل استفاده از جرقه برای حرارت دادن به بافت زگیل تناسلی و آن را از بین بردن می‌شود.

بسته به سایز و شدت زگیل تناسلی، پزشک متخصص زنان ممکن است یک یا چند روش درمانی را توصیه کند. مهم است که پس از درمان زگیل تناسلی، شریک جنسی همین زیاد و جدیدی دچار این بیماری شود، مداوم شما و شریک جنسی حفاظت خواهد بود.

در مطب خانم‌ دکتر نفیسه مویدنیا بهترین جراح و متخصص زنان در رشت از دستگاه لیزر co2 فرکشنال دارای مجوز FDA و مجوز وزارت بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد ، متاسفانه دستگاه های لیزر فعلی در بازار بصورت های کپی و چینی می باشد،لذا نکته مهم‌ اینجاس که چنانچه تمامی دستگاه های لیزر دارای مجوز لازم‌ از سازمان غذا و دارو آمریکا و وزارت بهداشت ایران را نداشته باشد می‌تواند عوارض ناگواری برای اشخاص ایجاد نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha