معاون طبیعی محیط زیست استان سمنان با گلایه از کم توجهی برخی دستگاه‌ها در اجرای طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خواستار تسریع در افزایش روشنایی و نصب دوربین‌های کنترل سرعت در این محدوده پرحادثه شد.

بازگشت چندباره مادر یوز تلف شده در میامی به محل حادثه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معاون طبیعی محیط زیست استان سمنان از بازگشت چندباره مادر یوزپلنگ آسیایی تلف شده به محل وقوع حادثه خبر داد و گفت: همکاران ما با اعزام به منطقه به دنبال این هستند که از وقوع تصادف برای یوز مادر و دیگر توله اش جلوگیری شود.

مرتضی فرخی اظهار کرد: یوز مادر ممکن است برای ۵-۶ روز به محل تصادف توله اش که روز گذشته در جریان یک تصادف جاده‌ای تلف شده برگردد و از همین رو اقداماتی برای حفاظت از یوز مادر و دیگر توله اش در حال انجام است.

وی از رصد یک هفته‌ای تیم اعزامی محیط زیست با هدف جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه جاده‌ای برای یوز مادر خبر داد و تصریح کرد: همکاران ما در شب‌ها با روشن کردن چراغ گردان‌ها و نورافکن هم به افزایش روشنایی مسیر تردد خودرو را و کاربران جاده کمک می‌کنند و هم مانع از حضور یوزپلنگ مادر در محل وقوع حادثه جلوگیری خواهند کرد.

معاون طبیعی محیط زیست استان خاطرنشان کرد: حضور روشنایی در منطقه و وجود چراغ‌های گردان سبب خواهد شد که یوز مادر و توله آن وارد جاده نشوند.

وی ضمن هشدار به رانندگان عبوری از این منطقه از آنان خواست با توجه به نصب تابلوهای محل عبور یوز، با سرعت تعیین شده از این محور عبور کنند.

فرخی با بیان اینکه مادر یوز تلف شده ظرف سه چهار روز آینده بعد از ناامیدی از یافتن توله اش معمولا به زیستگاه برگشته و محل پیرامونی حادثه در ترک می‌کند ادامه داد: با توجه به اینکه در دو سه روز آینده احتمال پرسه یوز مادر بسیار بالا است همکاران ما در محل مستقر و اقدامات حفاظتی را در دستور کار قرار دادند.

این کارشناس حیات وحش، تلف شدن دو یوزپلنگ آسیایی در سه ماه اخیر را یک هشدار جدی دانست و گفت: علی رغم تلخی این دو حادثه، اما این مهم گویای پویایی جمعیت یوزپلنگ آسیایی در این منطقه نیز هست لذا باید حداکثر توان خود را برای حفاظت بهتر از این گونه در معرض خطر انقراض و به کاهش تصادفات به کار بگیریم.

وی با گلایه از کم توجهی برخی دستگاه‌ها در اجرای طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در این محدوده خواستار تسریع در افزایش روشنایی و نصب دوربین‌های کنترل سرعت در این محدوده پرحادثه شد.

معاون طبیعی محیط زیست استان با بیان اینکه اقدامات این دستگاه‌ها علی رغم تلاش شان با کندی صورت می‌گیرد افزود: محیط زیست استان همیشه پای کار بوده است. البته دیگر دستگاه‌ها نیز همراهی‌های لازم را داشتند، اما انتظار می‌رود با توجه به اهمیت موضوع به اقدامات خود در این بخش سرعت بیشتری بدهند.

وی بر لزوم آموزش رانندگان و کاربران جاده به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر رسانه‌ها در این بخش شد.

معاون طبیعی محیط زیست استان، نصب دوربین‌هایی با هدف سنجش میانگین سرعت در این محدوده را الزامی خواند و گفت: متاسفانه با وجود نصب تابلو و دوربین در بخش‌هایی از مسیر، تعدادی از رانندگان همچنان با سرعت بالا حرکت می‌کنند.

به دنبال تلف شدن یوزپلنگ آسیایی نابالغ در محور میامی سبزوار در صبح دیروز، مادر این توله یوز ۱.۵ ساله به دنبال توله اش به محل حادثه برگشته و به گفته کارشناسان ممکن است طی سه چهار روز آینده نیز به جست‌وجوی توله تلف شده اش بپردازد. کارشناسان معتقدند این ماده یوز بعد از چند روز پرسه و جست وجو، با ناامیدی از یافتن توله از جاده دور خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha