«قاتل خاموش»، «مرگ شیرین»، «بیماری پنهان»، و... تنها بخشی از القابی است که در علم پزشکی به بیماری دیابت یا همان مرض قند مشهور خودمان داده شده است.

یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون مبتلا به دیابت تا ٣٠ سال آینده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در حال حاضر بیش از ٥٠٠ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند که البته عدد ترسناکی است. اما ترسناک‌تر از آن این است که پیش‌بینی شده تا پایان سال ٢٠٥٠ میلادی، یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون نفر به این بیماری مبتلا باشند. این رقم بدان معناست که تا کمتر از سه دهه دیگر رشد این بیماری مرگبار و لاعلاج در جهان حدوداً سه برابر خواهد شد.

در واقع سرعت رشد دیابت مدت‌هاست که زنگ هشدار را برای سیستم‌های بهداشتی کشورها به صدا درآورده به ویژه که این عارضه خطر ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند در سراسر جهان ۶ درصد از مردم مبتلا به دیابت هستند که همین، این بیماری را به یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی تبدیل می‌کند.

بالاترین نرخ ابتلا در شمال آفریقا و خاورمیانه و معادل ۹ درصد است که پیش‌بینی شده این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۷ درصد برسد. بر اساس همین پیش‌بینی، در تاریخ مورد نظر نرخ فوق در آمریکای لاتین به ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت. ٩٦ درصد از موارد ابتلا به دیابت را دیابت نوع دو شامل می‌شود که چاقی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و الکل، عدم تحرک و استعداد ژنتیکی از عوامل اصلی بروز آن محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد تنها راه مقابله با این بلای لاعلاج تغییر در شیوه زندگی و روی آوردن به سبک زندگی سالم است، هرچند شرایط محیطی که دست انسان در کنترل همه آن‌ها باز نیست را نباید این میان نادیده گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha