اصلاح یا شیوکردن یکی از متداول‌ترین روش‌های حذف موهای زائد بدن است. هر چند این شیوه سال‌هاست که به کار می‌رود و ساده و دردسترس است؛ اما باز هم پیامدهایی دارد. شیوکردن می‌تواند باعث تحریک پوست و راش‌های پوستی شود، خصوصاً اگر درست انجامش ندهید. شاید این سؤال شما هم باشد که بعد از شیوکردن چگونه می‌توانید خارش و تحریک پوست را تسکین دهید؟

راه های کاهش خارش پوست بعد از اصلاح با تیغ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، درست است که شیوکردن سریع‌ترین و راحت‌ترین شیوه حذف موهای زائد بد است؛ اما گاهی می‌تواند دردناک و ناراحت‌کننده باشد. تحریک و راش پوستی ناشی از شیوکردن یک عارضه پوستی شایع است که بعد از شیوکردن ایجاد می‌شود. تیغی که روی پوست کشیده می‌شود باعث آسیب پوست شده و به‌صورت قرمزی و خارش بروز می‌کند.


چطور از تحریک پوست بعد از شیوکردن جلوگیری کنیم؟



اجازه دهید اول ببینیم چه چیزی باعث راش‌های پوستی بعد از شیوکردن می‌شود. تیغی که استفاده می‌کنید، نحوهٔ شیوکردن و نوع پوست شما همگی عاملی برای خارش پوست هستند. مثلاً شیوکردن با یک تیغ کُند، احتمال راش‌های پوستی ناشی از شیوکردن را بیشتر می‌کند و اگر به طور طبیعی پوست حساسی داشته باشید، شیوکردن راحت‌تر هم پوستتان را تحریک می‌کند. پس چه باید بکنید؟

قبل از شیوکردن پوستتان را لایه‌برداری کنید


لایه‌برداری پوست قدم مهمی برای قبل از شیوکردن است که خیلی‌ها آن را نمی‌دانند یا اهمیتی به آن نمی‌دهند. اما یادتان باشد همین کار ساده قبل از شیوکردن نقش مهمی در اثرات بعد از شیو دارد. در لایه‌برداری پوست، سلول‌های مرده از سطح پوست پاک‌سازی شده و پوستتان به‌اندازه کافی نرم و یکدست می‌شود و تیغ روی آن به‌راحتی می‌لغزد. با یک لیف یا اسکراب مناسب، پوست را به‌آرامی بسابید و سپس شیو کنید.
تیغ را به‌آرامی و نرم روی پوست بلغزانید و تصور نکنید اگر تیغ را محکم بکشید موها را بهتر از ته می‌تراشید، بلکه فقط به پوستتان بیشتر آسیب می‌زنید و با اصطکاکی که ایجاد می‌کنید پوستتان دچار تحریک و راش خواهد شد


پوست خشک را شیو نکنید


شیوکردن پوست خشک یعنی زمینه را برای مشکلات پوستی فراهم‌کردن. همیشه ابتدا پوستتان را به‌اندازه کافی آبرسانی کنید. حتی می‌توانید ناحیه موردنظر را دو سه دقیقه در آب گرم نگه دارید یا خیلی خوب است که هنگام دوش‌گرفتن که پوستتان کاملاً گرم‌ونرم می‌شود این کار را بکنید. همین اقدام کوچک باعث می‌شود پوستتان خشک نباشد و بعداً دچار خارش نشوید.

تیغ اصلاح مناسبی انتخاب کنید


استفاده از یک تیغ تیز هم یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شیوکردن است تا دچار تحریک پوست نشوید. ابتدا باید مطمئن باشید که تیغ اصلاحتان کاملاً تیز است تا پوستتان دچار خراش و خارش نشود. اگر تیغ را روی پوستتان زبر و کُند احساس می‌کنید یا تیغ مویتان را می‌کشد پس وقتش است که تیغ را عوض کنید. تیغ‌های سه یا چهار لبه محکم به هم چسبیده‌اند و راحت‌تر روی پوست می‌لغزند و پوست را چندان تحریک نمی‌کنند.

در جهت رویش موها شیو کنید


همیشه یادتان باشد در جهت رویش موها تیغ را بکشید. اگر پوست حساسی دارید این توصیه پُررنگ‌تر هم می‌شود؛ چون به شیوکردن موهایی که بعداً رشد می‌کنند هم کمک می‌کند. تیغ اصلاح را در خطوطی سبُک و کوتاه و پیوسته روی پوست بکشید.

بعد از اصلاح‌کردن مرطوب‌کننده بزنید


وقتی شیو کردید یادتان نرود که به پوستتان به میزان مناسبی لوسیون مرطوب‌کننده بزنید. خیلی بهتر است که از یک محصول بدون الکل استفاده کنید تا رطوبت در پوستتان حفظ شود و لایه‌ای محافظ روی پوستتان شکل بگیرد و دچار خارش و راش نشوید.

از کرم یا ژل اصلاح یا صابون استفاده کنید


از یک نرم‌کننده مثل صابون (کلاً شامپو بدن بهتر است؛ چون صابون پوست را خشک می‌کند) یا کرم و ژل اصلاح استفاده کنید تا لایه‌ای بین پوست و تیغ ایجاد شود و تیغ راحت‌تر روی پوستتان بلغزد.

تیغ را محکم روی پوستتان نکشید


فشاردادن تیغ روی پوست و محکم کشیدن آن اصلاً توصیه نمی‌شود. تیغ را به‌آرامی و نرمی روی پوست بلغزانید و تصور نکنید اگر تیغ را محکم بکشید موها را بهتر از ته می‌تراشید، بلکه فقط به پوستتان بیشتر آسیب می‌زنید و با اصطکاکی که ایجاد می‌کنید پوستتان دچار تحریک و راش خواهد شد.

بعد استفاده از تیغ آن را در جای خشک نگه دارید


تیغ اصلاح را بعد از استفاده در معرض هوا خشک کرده و در جای خشک هم از آن نگهداری کنید تا باکتری‌ها در آن جا خوش نکنند.

بعد از شیوکردن لباس تنگ نپوشید


بعد از شیوکردن لباس و لباس‌زیر تنگ نپوشید تا پوستتان تحریک نشود و نفس بکشد.

تحریک و خارش پوست بعد از شیوکردن را چگونه تسکین بدهیم؟


اسید سالیسیلیک


اسید سالیسیلیک یک اسید بتاهیدروکسیل است که منافذ بسته پوست را باز می‌کند، سلول‌های مرده پوست را حذف و التهاب را تسکین می‌دهد. ضمناً اسید سالیسیلیک می‌تواند آکنه را نیز درمان کند و انتخاب خوبی برای کسانی است که هم آکنه دارند و هم دچار التهاب بعد از شیوکردن شده‌اند. محصولات مراقبتی زیادی حاوی اسید سالیسیلیک هستند مانند: پاک‌کننده‌های پوست، تونرها، لوسیون‌ها و لایه‌بردارها.

گلیکولیک اسید


گلیکولیک اسید هم مثل اسید سالیسیلیک با حذف سلول‌های مرده از سطح پوست، منافذ را باز می‌کند. گلیکولیک اسید انحنای موها را کمتر کرده و در نتیجه احتمال اینکه مو به داخل برگردد نیز کمتر خواهد شد. گلیکولیک اسید پروسهٔ ریختن طبیعی سلول‌های مرده پوست را سرعت داده و به همین دلیل به پوستتان ظاهری لطیف‌تر می‌دهد.

ژل آلوئه‌ورا


آلوئه‌ورا ضدالتهاب و تسکین‌دهنده است که نه‌تنها پوست را مرطوب می‌کند؛ بلکه ضدعفونی‌کننده نیز بوده و پوست را خنک می‌کند. توصیه می‌کنیم بعد از شیوکردن به پوستتان ژل آلوئه‌ورا بزنید.

آب سرد


زدن آب سرد به پوست بعد از شیوکردن باعث بسته‌شدن منافذ پوست می‌شود و در نتیجه می‌توانید جلوی ظاهرشدن لکه‌ها و موهای زیرپوستی را بگیرید.

از اسکراب‌ها بااحتیاط استفاده کنید


گاهی لایه‌برداری پوست می‌تواند سلول‌های مرده پوست را که منافذ پوست را مسدود کرده‌اند حذف کرده و آلودگی‌ها و موهای زیرپوستی را نیز همراه با سلول‌های مرده پوست خارج کند؛ اما بعضی از اسکراب‌ها ممکن است پوست حساس را تحریک کنند و اگر پوستتان التهاب داشته باشد یا در حال حاضر تحریک شده باشد مناسب شما نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha