یکی از شاخص های تعیین لاغری یا چاقی استفاده از فرمول محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی است. در این فرمول نیاز به پارامترهای وزن و قد داریم.

شاخص توده بدنی چیست و نحوه محاسبه آن

یکی از شاخص های تعیین لاغری یا چاقی استفاده از فرمول محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی است. در این فرمول نیاز به پارامترهای وزن و قد داریم.

شاخص توده بدنی چیست؟

یک دانشمند بلژیکی به نام آدولف کوتله در سال 1850 به کمک یک فرمول ریاضی توانست برآورد کند که در هر متر مربع بدن چقدر وزن موجود است. در ابتدا به این شاخص، شاخص کوتله و بعدها بی ام آی یا همان شاخص توده بدنی گفته شد. به کمک این شاخص می توانید متوجه شوید آیا وزن شما به نسبت قدتان مناسب است یا خیر؟

نحوه محاسبه و تفسیر نتایج شاخص توده بدنی

برای محاسبه bmi نیاز است که وزن به کیلوگرم را تقسیم بر توان دوم قد به متر کنید.

شاخص توده بدنی چیست و نحوه محاسبه آن

Bmi زیر 18

Bmi زیر 18 به معنای کمبود وزن شدید است. شاخص توده بدنی زیر 18 به معنای لاغری بیش از حد است و مانند چاقی بیش از حد می تواند خطرناک باشد. این افراد در معرض سوء تغذیه و حتی مرگ قرار دارند. اگر شما جزء این دسته از افراد هستید باید هر چه سریعتر به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با دریافت رژیم چاقی و مکمل های تقویتی، به وزن مناسب و متعادل برسید.

Bmi بین 18.5 تا 25

در صورتی که محدوده شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 25 باشد، نشان دهنده این است که وزن شما مناسب و متعادل است. در صورتی که شاخص توده بدنی شما در این محدوده قرار دارد با داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه، سعی در کنترل آن در همین محدوده داشته باشید.

Bmi بین 25 تا 30

شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 نشان دهنده اضافه وزن است. البته این شاخص نمی تواند برای افراد ورزشکار و باردار مناسب باشد؛ چرا که عضلات را هم به منزله چاقی و اضافه وزن تلقی می کند.

با این حال اگر شما ورزشکار یا باردار نیستید و اما عدد شاخص توده بدنی شما بین 25 تا 30 است؛ این یک زنگ هشدار برای شما است و باید با رژیم لاغری و انجام ورزش های مناسب سعی در کاهش وزن داشته باشید.

Bmi 30 و بالاتر از آن

وقتی که شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر باشد؛ بدین معنی است که شما دچار چاقی مفرط هستید. در صورت پیروی از رژیم غذایی و همچنین انجام ورزش روزانه موفق به کاهش وزن نشدید نیاز است که به یک پزشک مراجعه کنید. جراح لاغری در صورت نیاز پس از انجام آزمایشات و معاینات مختلف انجام جراحی لاغری را به شما توصیه می کند.

شاخص توده بدنی چیست و نحوه محاسبه آن

چاقی علاوه بر به هم ریختن تناسب اندام باعث بروز بیماری های مختلف مانند دیابت نوع دو، کلسترول بالا، فشار خون بالا، آرتروز مفاصل، ناباروری، بیماری های قلبی و .... می شود. در این صورت می توانید از مزایای انواع جراحی لاغری ایمن برای کاهش وزن و همچنین بهبود بیماری های مرتبط با چاقی بهره مند شوید.

روش های کاهش شاخص توده بدنی

در صورتی که عدد به دست آمده از فرمول شاخص توده بدنی، بالا است باید به دنبال روش های کاهش bmi باشید که از جمله این روش ها عبارتند از:

دریافت رژیم غذایی اصولی از متخصص تغذیه

یکی از دلایل اصلی چاقی و اضافه وزن، مصرف مواد غذایی ناسالم و مضر است؛ در این صورت با کاهش کالری دریافتی و مصرف غذاهای سالم می توانید به لاغری برسید.

رژیم غذایی شما باید طوری باشد که کالری دریافتی کاهش پیدا کند تا کاهش وزن رخ دهد. البته به غیر از مقدار کالری دریافتی، مواد غذایی مصرفی شما نیز بسیار مهم است، به توصیه متخصصین تغذیه غذاهای سرشار از قند و چربی های ناسالم را باید محدود کنید.

از جمله غذاهای سالم و کم کالری شامل انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است. به گفته متخصصین تغذیه، یک رژیم لاغری اصولی رژیمی است که حاوی تمامی انواع مواد مغذی به حد کافی باشد و هیچ کدام از وعده های غذایی حذف نشود. بنابراین اگر قصد گرفتن رژیم لاغری دارید حتما زیر نظر یک متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه این کار را انجام دهید.

انجام ورزش قدرتی و هوازی

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند همه افراد بزرگسال می بایست در هفته 150 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند. بهتر است از یک مربی ورزشی، برنامه اصولی بگیرید که بدون آسیب رسیدن به بدن به هدف دلخواه خود برسید.

شاخص توده بدنی چیست و نحوه محاسبه آن

ورزش های قدرتی برای عضله سازی و بالا بردن سوخت و ساز بدن، بسیار موثر هستند و در صورت انجام ورزش های هوازی در کنار این تمرینات سلامت قلب شما بهبود پیدا کرده و به چربی سوزی بیشتر کمک می کند.

خواب کافی داشته باشید

یکی از فاکتورهای بسیار موثر در وزن متعادل داشتن خواب کافی شبانه است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، افرادی که خواب کافی شبانه ندارند بیشتر دچار پرخوری و اضافه وزن می شوند.

استرستان را کنترل کنید

استرس و اضطراب باعث به هم خوردن هورمون های بدن می شود و این افراد دچار پرخوری عصبی می شود.

کلام آخر

فرمول شاخص توده بدنی یکی از روش های متداول سنجش میزان لاغری و چاقی است. شاخص توده بدنی (bmi) بر اساس وزن و قد افراد محاسبه می شود. در این نوشتار سعی کردیم درباره این شاخص اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha