شهروندان «ملاشیه» در اهواز خوزستان و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان از تداوم قطع آب و برخی مناطق برق گلایه دارند. همچنین اهالی در مناطقی که اتصال آب به شبکه مسیر شده است از کیفیت پایین و فشار اندک خبر می‌دهند.

بدون آب و برق در دمای ۴۵ درجه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، قطع آب در ملاشیه اهواز به روایت شهروندان از بیست روز گذشته و دولت ۱۰ روز را تایید می‌کند اما مسئولان آب شرب شهری در هر دو استان، خلاف گفته شهروندان، اوضاع را عادی توصیف کرده و می‌گویند مشکلات فنی شبکه رفع شده است.

از اردیبهشت امسال قطع و جیره بندی آب در برخی شهرهای کشور، که اتفاقا سال گذشته هم با مشکل آب مواجه بودند شروع شد. نخستین قطع طولانی آب مربوط به شهرکرد با حدود دو هفته بود و بعد از آن نوبت به قطع شبانه آب در گرگان، کرج، تهران، قطع طولانی آب در ۵ شهرستان منطقه سیستان استان سیستان و بلوچستان رسید و حالا روزهاست که آب در ملاشیه اهواز قطع است و ۴۸ ساعت گذشته نیز بیش از ۳۵ درصد محله‌های زاهدان آب نداشت.


آب برای اجابت مزاج نیست


مسئولان عموم حوادث مربوط به قطع‌ آب را تا به امروز به مشکلات فنی شبکه نسبت داده‌اند اما مدام هم درباره ضرورت کاهش مصرف آب هشدار می‌دهند. مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب پاسخی نمی‌دهند و رسانه‌ها به خبرهای منتشر شده از سوی روابط عمومی این نهادها ارجاع می‌دهند. دقیقا مشابه آنچه از سوی شرکت آب و فاضلاب استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان طی روزهای گذشته رقم خورده است.

روابط عمومی‌ها هم مدام از رفع فوری مشکل صحبت می‌کنند و اینکه آبرسانی سیار تا زمان رفع مسئله ادامه دارد. اما شهروندان روایت دیگری دارند. برخی از قطع بی اطلاع شکایت دارند و برخی نیز می‌گویند که آبرسانی با تانکر، کم و بسیار نامنظم است. همه این اتفاقات در شرایطی است که هم زاهدان و هم اهواز تیرماهی گرم و نفسگیر و دمایی بالای ۴۵ درجه را تجربه می‌کنند.


زینت از اهالی کوی «سیاحی» که در حال حاضر آب و برق خانه‌اش قطع است، می‌گوید اگر پیش از قطع آب اطلاع‌رسانی می‌شد مشکلات کمتری متوجه آنان بود: « به ما اطلاعی ندادند. بعد هم نگفتند که کی آب وصل می‌شود. آب را با تانکر می‌آورند. اما همه خانواده‌ها سهمیه مشخص ندارند.

یعنی هر کسی آب به اندازه‌ای که ظرفش جا داشته باشد بر می‌دارد. یکی ۴ فرزند دارد اما آب به اندازه دو نفر به او می‌رسد. سهمیه هم فقط برای پخت و پز و نوشیدن کافی است. حتی برای اجابت مزاج آب کافی نداریم.»شهروندان ملاشیه در اهواز می‌گویند نه تنها دسترسی‌شان به آب شرب میسر نشده است بلکه با قطع طولانی مدت برق نیز روبه‌رو هستند.

از محله‌های دیگر دنبال آب می‌آیند


حرف‌های زینت را قاسم هم تایید می‌کند. قاسم در «عین دو» دکان بقالی دارد. به نظر او بی آبی یک طرف ماجراست، برخی خیابان‌ها برق نیست و گرمای «طاقت فرسا» یک طرف دیگر: «در مغازه‌ها دیگر آب پیدا نمی‌شود. مغازه من که دکان کوچکی است در سوپر مارکت‌های بزرگتر هم پیدا نمی‌شود. نه اینکه مردم بخواهد فقط آب را بنوشند، می‌آیند آب خنک در یخچال را رو سر و تنشان می‌ریزند. دیروز چهار نفر از شهرک دانشگاه آمده بودند اینجا دنبال آب معدنی می‌گشتند.

من هم نمی توانم همه آب را بدهم یک نفر ببرد. گران نمی‌دهم اما همه را هم یک روز ندادم ببرند. یک وقت مریضی کسی پیدا می‌شود که باید آب به او بدهی. هیچ کس که نمی‌گوید مشکل چه زمانی حل می‌شود.»در کوی دانشگاه، جایی که قاسم می‌گوید از آنجا پی آب می‌آیند قطع برق، مشکلی بر مشکلات دیگر اضافه کرده است.

اتفاقی که سمیه می‌گوید علاوه بر سختی بی‌آبی، ضرر اقتصادی به خانواده‌ها وارد کرده است: « بیشتر ساعت‌های روز برق قطع است. همه چیزی که در یخچال و فریزر داشتیم خراب شد. می‌دانم برای هه همسایه‌ها این اتفاق افتاده است. یعنی بی‌آبی می‌کشیم. دیگر حتی آب در محله پیدا نمی‌شود که بخریم. باید صبر کنیم بینیم تانکرهای آب کی می‌آیند. بعد این حقوق بخور و نمیر کارگری باید غذای یک ماه را هم بندازیم دور. خدا خوشش می‌آید؟»


در حال رفع مشکلیم


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان به پیام ما توضیح داده که از هفته گذشته ۲۰ تانکر آب سیار در منطقه حاضر هستند: «ملاشیه به علت افزایش وسعت درسال‌های گذشته با کمبود آب مواجه بوده اما این کمبود همیشه مدیریت شده است.»به گفته «محمدرضا کرمی‌نژاد» در ابتدای جاده اهواز خرمشهر یک پمپ تقویت شده و وضعیت آب قسمت زیادی از منطقه بهتر شد ولی در حدود سه یا چهار خیابان هنوز مشکل دارند: « درحال احداث یک خط انتقال به طول ۸۰۰ متر از کنار شرکت فارسیت هستیم که این خط انتقال تا ۴ یا ۵ روز دیگر تکمیل می‌شود؛ سختی اجرای طرح مربوط به عبور از جاده اصلی است که یک باند آن تخریب شد و یک باند دیگر در حال تخریب است. در کنار این اقدامات تا یکشنبه در «رامزیه»، تبادل آب با روستای «دب حردان» را قطع می‌کنیم و دب حردان و ملاشیه سهم آب خود را می‌گیرند.»


کمی بالاتر از خوزستان در نقشه جغرافیایی ایران، درست چند روز بعد از دیگری با طوفان گرد و غبار، آب شرب برخی محله‌های زاهدان هم قطع شد. به نظر می‌رسد روز شنبه در زاهدان و ناآرامی‌ این شهر، موجب شده اتا شهروندان زاهدانی قدری از صحبت با رسانه‌ها دوری کنند و معدود شهروندانی که حاضر به گفت‌وگو با ما هستند نیز بخواهند هویتشان مخفی بماند.


زرداب داریم نه آب


برخی شهروندان زاهدانی می‌گویند مشکل قطع آب هنوز به طور کامل حل نشده است: «آنچه در لوله ها جاری است «زرداب» است نه آب. نخی باریک به رنگ زرد از شیر آب پایین می‌آید که قابل خوردن نیست. نمی‌دانم چگونه می‌گویند آب دوباره وصل شده است.»این شهروند که ساکن کوی معلم است توضیح می‌دهد: «مسئولان سیستان و بلوچستان جوری از بی‌آبی حرف می‌زنند و آن را انکار می‌کنند انگار موضوع خیلی عجیبی است. نه فقط زاهدان که نصف استان سیستان و بلوچستان بهار و تابستان آب ندارد. برق ندارد. زمستان گاز ندارد. اصلا اگر ما همه چیز داشته باشیم عجیب است.»


گفته‌های این شهروند را شهروندان دیگری از زاهدان تایید می‌کنند. شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در مورد آنچه اهالی می‌گویند پاسخی به نمی‌دهد اما روابط عمومی استانداری این استان به ما اعلام می‌کند که مشکل در شهر زاهدان رفع شده است.این گفته‌ها در حالی است که پنجشنبه گذشته، شرکت آبفای این استان در اطلاعیه‌ای گفته بود: «به دلیل حادثه در لوله خروجی ایستگاه شماره ۳ ( حرمک ) در مسیر خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان، در مناطقی از شهر شامل مهرشهر، زیباشهر، دانشگاه، بزرگمهر، معلم، جانبازان، شهید قلنبر، دانشجو، دانش، پرستار، بهداشت، خرمشهر، مزاری، ثارالله، پوریا، امیرکبیر، آزادگان، انقلاب، شهرک کارگاهی، بعثت، کوثر، فاضلی، غدیر شهر، شهرک جهاد دچار قطعی آب یا افت فشار خواهیم شد. به منظور کمک به پایداری سریع‌تر شبکه آب، از مصارف غیر ضروری اجتناب کنید، در حال حاضر تیم‌های عملیاتی در صدد رفع حادثه هستند.»


همچنین «علیرضا قاسمی» مدیرعامل شرکت آبفای این استان جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های رسمی کشور، اعلام کرده بود: «تا ساعت ۲۳ ظهر روز پنجشنبه گذشته، مخازنی که آب داشتند وارد شبکه شدند تا مردم فرصت ذخیره‌سازی داشته باشند، اما بعد از آن حدود ۳۵ درصد جمعیت شهر زاهدان دچار بی آبی شدند. طی وقوع این حادثه و قطعی آب، مناطقی از شهر زاهدان شامل مهرشهر، زیباشهر، دانشگاه، بزرگمهر، معلم، جانبازان، شهید قلنبر، دانشجو، دانش، پرستار، بهداشت، خرمشهر، مزاری، ثارالله، پوریا، امیرکبیر، آزادگان، انقلاب، شهرک کارگاهی، بعثت، کوثر، فاضلی، غدیر شهر، شهرک جهاد دچار قطعی آب یا افت فشار شدند. با توجه به اینکه خط انتقال آب در مسیر خطرناکی قرار داشت، باید شیر تخلیه را باز می‌کردیم تا زمینه برای جوشکاری فراهم شود که تخلیه انجام و از همان زمان همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب، عملیات ترمیم را شروع کردند و تا ساعت هفت صبح (جمعه) این کار طول کشید و عملیات اجرایی به اتمام رسید.»
بعد از انتشار اطلاعیه و مصاحبه مدیرعامل این شرکت تا زمان تنظیم این گزارش خبری مبنی بر رفع مشکل از سوی این نهاد منتشر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha