​نتایج این مطالعه روی هیدراتاسیون که از طریق نشریه لانست در اختیار علاقه مندان قرار داده شده، بر اساس تحلیل داده‌ های جمع‌آوری‌ شده طی بازه زمانی 25 ساله از بیش از 11000 بزرگسال آمریکایی به دست آمده...

نتایج مطالعه 25 ساله در آمریکا: ارتباط هیدراتاسیون ضعیف و نامناسب با پیری زودرس و بیماری های مزمن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران از موسسه ملی سلامت آمریکا ،افرادی که به اندازه کافی مایعات و به خصوص آب نمی‌ نوشند، با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن و همچنین پیری زودرس روبرو هستند.

بر اساس مطالعه‌ ای که توسط NIH انجام شده است، بزرگسالانی که به خوبی هیدراته می‌ شوند کمتر دچار بیماری‌ های مزمن مانند امراض قلبی و ریوی خواهند شد. این افراد در عین حال طولانی‌ تر از آنهایی که مصرف کافی آب و مایعات ندارند، زندگی می‌ کنند.

نتایج این مطالعه که از طریق نشریه لانست در اختیار علاقه مندان قرار داده شده، بر اساس تحلیل داده‌ های جمع‌آوری‌ شده طی بازه زمانی 25 ساله از بیش از 11000 بزرگسال آمریکایی به دست آمده است. شرکت‌ کنندگان اولین ویزیت‌ پزشکی خود را برای این پژوهش در سن 45 تا 66 سالگی انجام دادند و سپس برای پیگیری در سن 70 تا 90 سالگی بازگشتند.

محققان در ادامه سطح سدیم خون شرکت‌ کنندگان را به عنوان فاکتوری برای تعیین میزان هیدراتاسیون بدن بررسی کردند، زیرا غلظت‌ های بالاتر این ماده نشانه‌ ای از عدم مصرف به اندازه مایعات است.

تیم تحقیقات دریافتند: شرکت‌ کنندگانی که سطح سدیم خون بالایی دارند، از نظر فیزیولوژیکی سریع‌ تر از افراد با سطوح پایین‌ تر سدیم پیر می‌ شوند. لازم به ذکر است که این موضوع در نشانگرهای سلامت مرتبط با افزایش سن مانند فشار خون بالا، کلسترول و قند خون نیز منعکس می ‌شود.

همه شرکت کنندگان مطالعه دارای غلظت سدیم خون در محدوده طبیعی بودند: 135 تا 146 میلی مول در لیتر. با این حال یافته‌ ها نشان داده اند که افراد با سطوح سدیم نزدیک به عدد بیشینه محدوده طبیعی (یعنی بالاتر از 144 میلی‌ مول در لیتر) در مقایسه با افرادی که سدیم خون کمتری دارند، 50 درصد بیشتر احتمال دارد که علائم پیری بدنی زودرس نسبت به سن خود را نشان دهند.

آنها همچنین تا 20 درصد بیش از دیگران با خطر مرگ زودرس رو به رو هستند.

این مطالعه در عین حال نشان داد حتی در افرادی که سطح سدیم خونشان کمی بالاتر از 142 میلی مول در لیتر است نیز با خطر افزایش یافته ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن از جمله نارسایی قلبی، سکته، بیماری مزمن ریوی، دیابت و زوال عقل مواجه هستند.

یکی از نویسندگان مطالعه مذکور، ناتالیا دیمیتریوا محقق فعال در موسسه ملی قلب، ریه و خون NIH توضیح می دهد: "خطر ابتلا به این بیماری ها با افزایش سن و انباشته شدن آسیب در بافت های مختلف بدن افزایش می یابد."

یافته های ضد و نقیض

تحقیقات قبلی دیمیتریوا نیز نتایج مشابهی را نشان داده است. با استناد به این مطالعات افزایش سدیم خون ممکن است یک عامل خطر مهم برای نارسایی قلبی باشد.

وی می افزاید: همانطور که فعالیت بدنی منظم و تغذیه مناسب بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم در نظر گرفته می شوند، شواهد به دست آمده از مطالعات مختلف نشان می دهند که افزودن عادت مصرف آب کافی و مداوم به این سبک زندگی، ممکن است روند پیری را بیش از پیش کند کند."

با این حال نویسندگان مطالعه هشدار داده اند که همچنان به تحقیقات بیشتری برای تعیین تاثیر دقیق هیدراتاسیون بر روند پیری، پیشگیری از بیماری یا طول عمر طولانی‌ تر نیاز است.

دکتر لارنس آپل از دانشگاه جانز هاپکینز می گوید: رابطه بین نوشیدن مایعات و بیماری‌ های مزمن مرتبط با افزایش سن همچنان در حد "حدس و گمان" باقی مانده است.

وی می افزاید: مطالعه NIH اثبات نمی کند که نوشیدن آب بیشتر به طور قطعی از بیماری های مزمن جلوگیری خواهد کرد.

به گفته آپل به احتمال زیاد برای مشاهده اثرات منفی بر سلامت انسان، به سطوح بسیار بالاتر سدیم خون (150 میلی مول در لیتر یا بالاتر - نوعی کم آبی که ممکن است در اثر موج گرمای شدید تجربه شود) نیاز است.

او همچنین اضافه می کند که عوامل زیادی علاوه بر هیدراتاسیون می‌ توانند بر سطح سدیم خون تاثیر بگذارند، مانند مصرف داروهای ادرارآور که تحت عنوان قرص‌ های آب نیز شناخته شده و برای فشار خون بالا تجویز می شوند. علاوه بر این در برخی از افراد مبتلا به مشکلات عصبی هم ممکن است سطح سدیم خون بالاتر از حد متوسط باشد.

نکات تکمیلی

هیدراته ماندن فواید سلامتی شناخته شده متعددی به همراه دارد. با استناد به گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، هیدراتاسیون می تواند به افراد کمک کند تا درد مفاصل خود را تسکین دهند و دمای بدن را در حالت طبیعی حفظ کنند. آب رسانی به بدن همچنین می تواند از یبوست یا سنگ کلیه نیز جلوگیری کند.

در واقع هیدراتاسیون مناسب باعث می شود که کلیه ها به درستی کار کنند و استرس اضافی از نظر فیزیولوژیکی به بدن وارد نشود. گفتنی است که اگر فردی آب کافی نمی نوشد و به جای آن نوشیدنی‌ های شیرین شده با شکر مصرف می‌ کند، بدون شک با خطر ابتلا به مشکلات شناختی، عفونت‌ های دستگاه ادراری، سنگ‌ های کلیه و آسیب کلیوی رو به رو است.

آکادمی ملی پزشکی آمریکا مصرف روزانه 6 تا 9 حجم 236 میلی لیتری مایعات را برای زنان و 8 تا 12 حجم را برای مردان توصیه می کند. دیمیتریوا اشاره می کند که این توصیه‌ ها برای یک فرد معمولی کاملا ایده‌ آل هستند اما افراد بر اساس سطح فعالیت و همچنین محیطی که در آن قرار دارند، نیازهای هیدراتاسیون متفاوتی خواهند داشت.

بر اساس گزارشات CDC بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط روزانه بیش از پنج لیوان آب می نوشند. سبزیجات و میوه هایی با محتوای آب بالا مانند هندوانه، کرفس و خیار نیز می توانند به هیدراتاسیون کمک کنند. علاوه بر این مصرف چای بدون شیرینی نیز آبرسانی خوبی برای بدن به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha