تابستان با تعطیلی مدارس، ‌ فصل دیگری از سفر به شمال فرامی‌رسد. در این بازه زمانی بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه در تهران به عنوان یکی از قطب‌های جمعیتی جنوب البرز با ماشین شخصی به سمت سواحل خزر و جنگل‌های هیرکانی می‌روند. با این حال به نظر می‌رسد تابستان امسال کسانی که قصد سفر به شمال کشور را دارند، اولویتی را در نظر دارند که همان مدیریت هزینه‌هاست.

چادر به جای اجاره ویلا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، همین موضوع سبب شده صاحبان ویلا در این منطقه از کاهش استقبال مسافران در گفت‌وگو و تماس با «دنیای‌اقتصاد» خبر دهند. محمد مرادی یکی از این افراد است که می‌گوید: «در دوران کرونا حتی شرایط نسبت به سال 1402 بهتر بود. دو سال پیش با وجود محدودیت‌ها مردم به شمال سفر می‌کردند در حالی که در ماه‌های کنونی حتی اگر شاهد این سفرها بودیم اما گردشگران شمال دو گزینه را ترجیح می‌دهند؛ اولین آنها اقامت در چادر و دومین گزینه اجاره خانه‌های ارزان است.» نگاهی به سایت‌های رزرو ویلا در شمال نشان می‌دهد بسیاری از آنها در هفته‌های پیش رو همچنان خالی مانده‌اند. همین موضوع هم صحبت‌های محمد مرادی را تایید می‌کند و نشان می‌دهد یا گردشگران شمال هنوز تصمیم به سفر نگرفته‌اند یا در صورت برنامه‌ریزی ترجیح آنها برای اقامت گزینه‌های دیگری است. «دنیای‌اقتصاد» با توجه به این مساله تلاش کرده هزینه‌های یک شب اقامت در ویلا را بررسی کند.

نگاهی به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی رزرو ویلا نشان می‌دهد برای اقامت یک‌شبه در یک ویلای دوبلکس استخردار در سرخرود باید هزینه‌ای معادل 3 میلیون و 200 تا 3 میلیون و 800‌هزار تومان را به ازای شش نفر پرداخت که می‌تواند دو خانواده سه‌نفره باشد. در رامسر به عنوان یکی از شهرهای گردشگرپذیر این استان، هزینه اقامت در یک کلبه جنگلی در حوالی جواهرده دو تا سه میلیون تومان با توجه به زمان رزرو برای چهار نفر است. در حالی که در محمودآباد به عنوان دیگر مقصد استان مازندران هزینه رزرو شبانه یک ویلای دوبلکس استخردار بین 3 تا 5 میلیون تومان برای هشت نفر است. فیلبند به واسطه چشم‌اندازهای بدیع این منطقه از دیگر مناطقی است که در سال‌های اخیر مورد استقبال خوب گردشگران قرار گرفته است. دراین منطقه گردشگران علاقه‌مند باید برای هر شب بین یک و نیم تا 3 میلیون تومان برای یک آپارتمان نوساز به ازای چهار نفر بپردازند.

چادر به جای اجاره ویلا


تنکابن از دیگر مقاصد گردشگری در مازندران است، ییلاقات و جنگل‌های دوهزار این شهر را برای بسیاری از گردشگران جذاب کرده است. در این منطقه برای رزرو یک کلبه جنگلی به ازای دو نفر باید بین دو و نیم تا 3 میلیون تومان پرداخت. در سوادکوه به عنوان یکی از مقاصد نزدیک به تهران هزینه یک کلبه جنگلی به ازای چهارنفر هر شب بین یک میلیون و 150‌هزار تا یک و نیم میلیون تومان است.

چالوس دیگر مقصد در شمال ایران است که طرفداران خاص خود را دارد و اغلب نسبت به سایر مقاصد هزینه آن هم بالاتر است. در این منطقه برای رزرو شبانه یک ویلای دوبلکس استخردار به ازای چهار نفر گردشگران باید بین سه و نیم تا 5 میلیون بپردازند در حالی که از پنجره ویلایشان چشم‌انداز جنگل چالوس را دارند. در لاهیجان به عنوان یکی از شهرهای توریست‌پذیر در استان گیلان برای رزرو کلبه جنگلی آن‌هم با ظرفیت دو نفر هزینه‌ها بین 2 میلیون و 150‌هزار تا 3 میلیون تومان است. ویلایی که در حوالی جاده سیاهکل است و در آنجا امکان سفارش غذای محلی نیز وجود دارد. زیباکنار به عنوان یکی از مناطق ساحلی نیز طرفداران خاص خود را دارد. در این شهر به ازای هر شب رزرو یک ویلای استخردار برای پنج نفر گردشگران باید بین 3میلیون و 200‌هزار تا 5 میلیون بپردازند، ‌ ویلایی که در نزدیکی ساحل حاجی بکنده قرار دارد.

اولسبلنگاه از مناطقی است که جزو ییلاقات شمال محسوب شده و تورهای زیادی نیز به این مقصد برگزار می‌شود. در این منطقه برای کلبه چوبی با ظرفیت پنج نفر هزینه‌ به ازای هر شب بین یک میلیون و 650 تا 3 میلیون و 350هزار تومان است، ‌ در حالی که از پنجره این کلبه که مشرف به کوه و طبیعت است می‌توان طبیعت زیبای گیلان را مشاهده کرد. چمخاله مقصد دیگر گردشگری گیلان است. در این منطقه هزینه یک ویلای دوبلکس به ازای شش نفر برای هر شب 2 میلیون و 600 تا 4 میلیون تومان است‌، ویلایی که در نزدیکی ساحل قرار گرفته و می‌توان در غروب این تابستان گرم، ‌ در کنار آن قدم زد.

نگاهی به قیمت‌های ویلاها و کلبه‌های جنگلی و چوبی در شمال نشان می‌دهد گردشگران می‌توانند با توجه به سلیقه و هزینه‌ای که برای سفرشان در نظر گرفته‌اند یکی از گزینه‌ها را انتخاب کرده و همچنین مقاصد سفرشان در حاشیه دریای خزر و جنگل‌های هیرکانی را تنوع بخشند. به عنوان مثال برای اجاره یک ویلا در سوادکوه برای یک خانواده چهار نفره به ازای هر نفر می‌توان مبلغ 300 تومان را برای هر شب پرداخت در حالی که برخی مناطق داغ گردشگری شمال مانند چالوس یا لاهیجان هزینه بیشتری دارد و اقامت در آن به ازای هر نفر به یک تا یک و نیم میلیون تومان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha