صنعت داروسازی به تنهایی قابلیت و توانایی تولید محصول نهایی را ندارد و لاجرم می بایست در این مسیر، دیگر صنایع مثل پتروشیمی، بسته بندی و...، را همراه خود داشته باشد.

شرط ورود دارو به بازار جهانی/ استانداردهای بسته بندی دارو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تولید دارو تنها وابسته به مواد اولیه نیست و صنایع دیگر همچون پتروشیمی، بسته بندی و…، نقش به سزایی در مسیر تولید و تأمین دارو دارند. در واقع، صنعت داروسازی را نمی‌توان تافته جدا بافته از دیگر صنایع دانست و لازم است این موضوع در قالب برپایی نمایشگاه‌های دارویی، اطلاع رسانی شود.

امیرهومن محمدی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چاپ و بسته بندی ایران و عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران، در گفتگو با خبرنگار ما، به اهمیت صنعت چاپ و بسته بندی در مسیر تولید دارو اشاره کرد و گفت: صنعت دارو در دنیا، وابسته به صنعت چاپ و بسته بندی است و می‌بایست استانداردهای خاص چاپ و بسته بندی در تولید دارو رعایت شود تا بتواند وارد بازارهای جهانی شود.

وی با اشاره به جایگاه چاپ و بسته بندی در صنعت داروسازی کشور، افزود: با توجه به اینکه هزینه‌های چاپ و بسته بندی در مسیر تولید دارو اثرگذار است، خیلی از شرکت‌های داروسازی در داخل کشور، به رعایت استانداردهای سفت و سخت چاپ و بسته بندی توجه نمی‌کنند و می‌خواهند هزینه چاپ و بسته بندی محصولات خود را ارزان‌تر به پایان برسانند.

محمدی در خصوص نقش صنعت چاپ و بسته بندی در مسیر تولید دارو، اظهار داشت: برای اینکه بتوان یک بسته بندی استاندارد برای دارو تعریف کرد، باید تمامی شرایط را مدنظر قرار داد؛ به طوری که در چاپ روی بسته دارو، باید از مرکبی استفاده شود که مهاجرپذیر نباشد. زیرا، هر جسمی نفوذپذیر است و باید از مرکبی استفاده شود که هیچ نفوذی به داخل جعبه دارو نداشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چاپ و بسته بندی ایران، به استانداردهای سختگیرانه در چاپ و بسته بندی دارو اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های چاپ و بسته بندی در صنعت داروسازی، تکرارپذیری آن چاپ و بسته بندی است. یعنی، یک بسته دارویی باید با همان رنگ و شکلی که برای اولین بار به دست بیمار می‌رسد، توزیع شود. این موضوع به ویژه برای داروهای بیماران خاص، خیلی اهمیت دارد. زیرا، اگر بیمار در چاپ و بسته بندی دارویی که مصرف می‌کند، تفاوتی ببیند، نسبت به آن مشکوک شده و احساس می‌کند تقلبی است.

وی افزود: موضوع تکرار پذیری چاپ و بسته بندی دارو، مقوله‌ای است که صنعت داروسازی دنیا به آن توجه داشته و اهمیت می‌دهد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران گفت: چاپ و بسته بندی دارو از استانداردهای سختگیرانه تبعیت می‌کند. به طوری که نمی‌توان از ضایعات کار قبلی برای تولید بعدی استفاده کرد و مقوای مورد استفاده باید حتماً سفید باشد.

وی در پاسخ به این سوال که صنعت داروسازی کشور از این استانداردها برای چاپ و بسته بندی دارو استفاده می‌کند یا خیر، افزود: قبلاً مقوله چاپ و بسته بندی استاندارد، برای صنعت داروسازی مهم نبود؛ اما حالا به این سمت رفته اند که از چاپ و بسته بندی استاندارد در محصولات خود استفاده کنند.

محمدی از موضوع قیمت گذاری دارو به عنوان یک چالش برای صنعت داروسازی کشور نام برد و گفت: با توجه به اینکه قیمت دارو در کشور واقعی و عادلانه نیست، شرکت‌ها سعی می‌کنند هزینه کمتری متحمل شوند و در نتیجه، برخی شرکت‌ها نمی‌خواهند برای چاپ و بسته بندی دارو، زیاد هزینه کنند.

وی با عنوان این مطلب که بسته بندی ارزان یک فاجعه برای تولید دارو محسوب می‌شود، ادامه داد: وقتی صحبت از صادرات بشود، نمی‌توان در بسته بندی دارو کم گذاشت. زیرا، مقوله چاپ و بسته بندی در صنعت داروسازی دنیا، جایگاه مهمی دارد. بنابراین، خیلی از شرکت‌های داروسازی در کشور که صادرات دارند، به این سمت آمده اند که در چاپ و بسته بندی داروهای صادراتی خود، از بالاترین استانداردهای بسته بندی استفاده کنند.

محمدی افزود: در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار دارویی کشور از استانداردهای سختگیرانه چاپ و بسته بندی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت بسته بندی در فروش دارو، گفت: در حال حاضر آن دسته از شرکت‌های دارویی سراغ بسته بندی‌های گران قیمت آمده اند که داروهای آنها گران است و داروهای قیمت پایین، از بسته بندی‌های ارزان‌تر استفاده می‌کنند. اما، توجه به بسته بندی خوب، در درازمدت به نفع شرکت‌های دارویی خواهد بود.

محمدی در پایان، از چاپ و بسته بندی به عنوان گلوگاه صادرات دارو نام برد و افزود: قطعاً برای اینکه دارو در بازار جهانی دیده شود و مشتری داشته باشد، نیازمند بسته بندی خوب و با کیفیت است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فارمکس که محل نمایش صنایع وابسته در صنعت داروسازی است، گفت: حضور در چنین نمایشگاهی می‌تواند به معرفی قابلیت‌های صنعت داروسازی و صنایع وابسته آن کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha