رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران گفت: دستگاه دیالیز پوشیدنی با الهام از عملکرد کلیه طراحی شده و به دلیل اینکه همراه بیمار است وزن قابل تحمل و بین 3 تا 4 کیلویی دارد.

دستگاه دیالیز پوشیدنی در فاز طراحی است

به گزارش سلامت نیوز محمد فیروزمند، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو درباره مراحل اولیه ساخت دستگاه دیالیز پوشیدنی در کشور، اظهار کرد: سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران از دهه هفتاد به بعد مشغول فعالیت در زمینه دیالیز است و کارهای تحقیقاتی مفصلی را انجام می‌دهد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه، منجر به بومی سازی دستگاه همودیالیز رایج بیمارستانی و تولید و صادرات آن توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی شد.

فیروزمند گفت: با توجه به نیاز بیماران دیالیزی برای مراجعه یک روز در میان به بیمارستان و مختل شدن عمده فعالیت‌های روزمره آن‌ها ما یک کار تحقیقاتی صورت دادیم تا بیمار دیالیزی ضمن انجام فعالیت‌های روزمره خود، کار تصفیه خون او هم انجام شود.

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران خاطرنشان کرد: دستگاه دیالیز پوشیدنی با الهام از عملکرد کلیه طراحی شده و به دلیل اینکه همراه بیمار است وزن قابل تحمل و بین 3 تا 4 کیلویی دارد.

وی درباره نحوه عملکرد این دستگاه توضیح داد: عملکرد این دستگاه به شکلی است که خونِ در گردش بدن بیمار، وارد فیلتر تصفیه می‌شود و خون تصفیه شده به داخل بدن بیمار برمی گردد و محلول دیالیز با مواد سمی خون هم دو مرتبه در فیلتر دفع می‌شود و دائماً این عمل را تکرار می‌کند.

فیروزمند با بیان اینکه دستگاه دیالیز پوشیدنی به خود فرد وصل است و بیمار می‌تواند با آن تردد کند و جابجا شود گفت: حدود دو سال است که این دستگاه در فاز طراحی است و ما زیر پروه‌های آن را انجام دادیم اما زمانی که نمونه‌های آزمایشگاهی آن ساخته و 12 زیر پروژه آن تکمیل شود به یک دستگاه دیالیز همراه به شکل کوله پشتی یا دستگاه کمری تبدیل خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران یادآور شد: بخش مانیتورینگ، کنترل سیستم گردش خون، مسائل حفاظتی مانند حباب هوا و توان الکتریکی بسیار پایین از مهم ترین زیرساخت‌هایی است که باید در این دستگاه تکمیل شوند.

وی در مورد مشکل افراد دیالیزی گفت: زمانی که کلیه دفع ادرار نداشته باشد مواد سمی ناشی از سوخت و ساز بدن در خون تجمیع می‌شود و باعث بروز علائمی مانند احساس خستگی و عدم دفع آب بدن می‌شود و اینجاست که دستگاه دیالیز به صورت هوشمند می‌تواند آب اضافی بدن را دفع و خون بیمار را تصفیه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha