شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 357814

هندوانه سرشار از پتاسیم است که یک ماده‌ معدنی ضروری‌ است و به عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها و تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند

یک دسر طبیعی، پرخاصیت و کم‌کالری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از سایت تخصصی «وب ام دی»، هندوانه میوه‌ای قرمز، خوشمزه و شیرین و آبدار و نماد تابستان است و در نگاه اول ممکن است تصور کنید که این میوه بیشتر شکر و آب است اما وقتی دریابید که چه طیف گسترده‌ای از مواد مغذی در آن موجود است از فواید بالقوه هندوانه برای سلامتی شگفت‌زده خواهید شد.

در ادامه به برخی از فواید مهم این میوه تابستانی خواهیم پرداخت:

- مملو از لیکوپن

رنگ قرمز هندوانه از «لیکوپن» که یک آنتی اکسیدان است، می آید. مطالعات نشان می دهد که لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم کمک کند. هندوانه بیش از هر میوه یا سبزی دیگری - حتی گوجه فرنگی - از این ماده مغذی برخوردار است.

- محافظت از پوست

برخی از رنگدانه ها به محافظت از گیاهان در برابر نور خورشید کمک می کنند و خوردن آنها نیز ممکن است از پوست انسان محافظت کند. لیکوپن موجود در هندوانه ممکن است احتمال آفتاب سوختگی پوست شما را کاهش دهد. هرچند برای محافظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی اولویت اصلی این است که هر روز از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. در عین حال ویتامین های A، B۶ و C موجود در هندوانه به پوست شما کمک می کند تا نرم، صاف و انعطاف پذیر بماند.

- کمک به سلامت قلب

هندوانه سرشار از اسید آمینه ای به نام «سیترولین» است که ممکن است به جریان بهتر خون در بدن کمک کند و فشار خون شما را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که این اسید آمینه ممکن است خطر حمله قلبی را نیز کاهش دهد. با این وجود فراموش نکنید که کل سبک زندگی شما بر سلامت قلب‌تان تأثیر می گذارد. بنابراین ورزش کنید، سیگار نکشید، مصرف چربی های اشباع را محدود کنید و به توصیه های پزشک خود نیز گوش دهید.

- محافظت از مفاصل

هندوانه دارای یک رنگدانه طبیعی به نام «بتا کریپتوکسانتین» است که ممکن است از مفاصل شما در برابر التهاب محافظت کند.

- کمک به سلامت چشم

فقط یک تکه متوسط هندوانه به بدن شما ۹ تا ۱۱ درصد ویتامین A مورد نیاز روزانه را می رساند. این ماده مغذی یکی از عوامل مهم حفظ سلامت چشم است. متخصصان همواره توصیه می کنند که مواد خوراکی و غذایی، بهترین راه برای دریافت تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما هستند.

- آبرسانی به بدن

مصرف هندوانه یک راه ساده برای کمک به هیدراته ماندن است. هر سلول در بدن شما به آب نیاز دارد. حتی کمبود ناچیز آب می تواند باعث شود احساس تنبلی کنید.

- دسری عالی با کالری کم

با خوردن یک فنجان بستنی حدود ۳۰۰ کالری دریافت می کنید اما با خوردن همین مقدار هندوانه فقط ۴۵.۶ کالری به بدن شما می‌رسد. بر خلاف بسیاری از دسرهای دیگر، این دسر بدون چربی و بدون کلسترول است و سدیم ندارد. به علاوه، آب موجود در آن به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سیر بمانید.

- کمک به انجام تمرینات ورزشی

محتوای بالای آب، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه در هندوانه ممکن است باعث بهبود تمرینات ورزشی شود. همچنین همانطور که گفته شد هندوانه سرشار از پتاسیم است؛ ماده معدنی که می تواند گرفتگی عضلات را در مواقع انجام تمرینات باشگاهی کاهش دهد. می توانید آب هندوانه را بعد از عرق کردن نیز میل کنید.

- جلوگیری از افزایش قند خون

هندوانه دارای شاخص گلیسمی (GI) ۸۰ است، تقریباً به اندازه یک کاسه کورن فلکس. با این حال کربوهیدرات کمی دارد، یعنی بار گلیسمی آن فقط پنج است. بار گلیسمی به این معناست که یک ماده غذایی چقدر سریع وارد جریان خون شما می‌شود و چقدر گلوکز می تواند تولید کند.

اگر به طور تصادفی یک تخمه هندوانه را بخورم چه می‌شود؟

ممکن است در کودکی به شما گفته شده باشد که اگر تخمه هندوانه را قورت دهید، در شکم شما رشد می کند. این باور بدون شک اشتباه است و به هر حال معده شما نور خورشید یا خاک ندارد و اسید معده هم قدرت زیادی برای هضم مواد مختلف دارد. این روزها بسیاری از هندوانه ها بدون تخمه هستند اما اگر تخمه‌ای را قورت دادید نگران نباشید؛ آنها در واقع پر از مواد مغذی هستند.

در آخر نیز به یاد داشته باشید هنگام خرید، هندوانه‌ای را انتخاب کنید که عاری از فرورفتگی، بریدگی و کبودی باشد. به دنبال یک نقطه زرد و نه سفید در پایین هندوانه باشید که نشان می دهد هندوانه رسیده است. همچنین وقتی به هندوانه ضربه می‌زنید، باید توخالی به نظر برسد تا نشان دهد که میوه رسیده و شیرین است.

خبرنگار جواد فرج‌الهی

دبیر معصومه انصاری

لینک کوتاه

برچسب‌ها:

هندوانه

سلامتی

میوه

تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha