مدت‌ها قبل از اینکه ملاتونین به شکل دارو تولید شود، به عنوان یک هورمون طبیعی که توسط مغز شما در پاسخ به تاریکی تولید می‌شود، شناخته می‌شد.

ملاتونین جز خاصیت خواب آوری چه فوایدی برای بدن دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از استادی فایند، ملاتونین به یک مکمل غذایی محبوب تبدیل شده است که برای کمک به افراد برای به خواب رفتن یا ماندن در خواب کاربرد دارد. با این حال، مدت‌ها قبل از اینکه ملاتونین به شکل دارو تولید شود، به عنوان یک هورمون طبیعی که توسط مغز شما در پاسخ به تاریکی تولید می‌شود، شناخته می‌شد. قرار گرفتن در معرض نور در شب (آلودگی نوری) می تواند تولید ملاتونین را مسدود کند.

از زمانی که ملاتونین به یک مکمل محبوب تبدیل شد، دانشمندان دریافته اند که نقش های مهم دیگری در بدن ایفا می کند، اما همه آنها به طور کامل شناخته نشده اند. آیا به اندازه کافی در مورد ملاتونین می دانید که بتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید؟ بیایید نگاهی به برخی از باورهای رایج در آنجا بیندازیم و ببینیم که واقعاً درست هستند.

1. مکمل های ملاتونین ممکن است به کاهش اضطراب در طول روز کمک کند

واقعیت: ملاتونین یک اثر طبیعی ضد اضطراب دارد. بسیاری از مردم سطح ملاتونین طبیعی کمتر از حد مطلوب دارند. نداشتن زمان کافی در تاریکی شب باعث تولید ملاتونین طبیعی کافی نمی شود.

دانشمندان دانشگاه پزشکی لانگ در سن آنتونیو بیان می کنند که از آنجایی که ملاتونین عوارض جانبی محدودی دارد، ممکن است به عنوان یک درمان اضافی یا جایگزین برای انواع شرایط مرتبط با اضطراب در نظر گرفته شود.

در حالی که ملاتونین معمولاً به خاطر خواص خواب آورش شناخته می شود، فواید دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، مشخص شده است که دارای یک اثر ضد اضطراب طبیعی است و آن را به یک درمان جایگزین ممکن برای شرایط مرتبط با اضطراب تبدیل می کند.

قبل از استفاده از ملاتونین برای اضطراب یا هر هدف دیگری با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه اضطراب در طول روز احساس می شود، ملاتونین برای اضطراب ممکن است در شب تجویز شود، زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

مکمل های ملاتونین به طور موثر و ایمن برای برخی اختلالات خواب در کودکان و اضطراب قبل و بعد از جراحی استفاده می شود.

بیشتر بدانید: آیا قرص ملاتونین، داروی خواب آور است؟

2. ملاتونین ممکن است به پیشگیری و درمان COVID-19 کمک کند

واقعیت: یک مطالعه شواهدی را نشان داد که عفونت COVID-19 به طور قابل توجهی در افرادی که از ملاتونین مکمل استفاده می‌کردند کمتر شایع بود. یک سری پرونده اخیر از 10 بیمار مبتلا به پنومونی COVID-19 اشاره کرد که مکمل ملاتونین با مرگ و میر کمتر مرتبط است.

3. ملاتونین برای درمان بی خوابی مزمن توصیه می شود

افراد مبتلا به بی خوابی مزمن، در به خواب رفتن، خواب ماندن یا هر دو مشکل دارند. دستورالعمل‌های عملی آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) و کالج پزشکان آمریکا، استفاده از ملاتونین را برای بی‌خوابی مزمن شامل نمی‌شود، زیرا شواهد قانع‌کننده کافی در مورد ایمنی یا اثربخشی مکمل ملاتونین برای این منظور وجود ندارد. دستورالعمل های کالج پزشکان آمریکا استفاده از درمان شناختی رفتاری را به عنوان درمان اولیه برای بی خوابی به شدت توصیه می کند.

جنیفر مارتین، دکترا، روانشناس بالینی و استاد پزشکی در UCLA، می گوید: «ملاتونین یک راه حل برای مشکلات خواب شبانه نیست. افرادی که مشکل خواب دارند باید ابتدا تغییراتی در برنامه و محیط قبل از خواب خود ایجاد کنند و اگر این کار کمکی نکرد یا بی خوابی آنها مزمن شد، باید با پزشک خود برای یافتن بهترین گزینه درمانی همکاری کنند.»

بیشتر بدانید: نقش آفتاب و ملاتونین در بهبود علائم ام اس

4. ملاتونین به طور موثر برای تنظیم خواب کارگران شیفت شب استفاده می شود

واقعیت: احساس خواب آلودگی در محل کار و مشکل در خوابیدن در طول روز، دو خطر برای افرادی است که در شیفت شب کار می کنند. بدن معمولاً در عصرها ملاتونین تولید می کند. مصرف مکمل های ملاتونین در ساعات دیگر روز ممکن است به آماده سازی بدن برای خواب در کارگران شیفت شب کمک کند. با این حال، آکادمی پزشکی خواب آمریکا خاطرنشان می کند که لزوماً منجر به هوشیاری بهتر در طول شیفت کاری نمی شود.

5. دوزها همواره ثابت می مانند

برخی از مکمل‌های ملاتونین ممکن است حاوی مواردی نباشند که روی برچسب محصول ذکر شده است. یک مطالعه در سال 2017، 31 مکمل ملاتونین مختلف را که از فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها خریداری شده بودند، ارزیابی کرد. محتوای ملاتونین از -83 درصد تا +478 درصد ملاتونین نشاندار متغیر بود. 70 درصد دارای غلظت ملاتونین متفاوت از آنچه برچسب ها ادعا می کردند داشتند. همچنین، 26 درصد از مکمل ها حاوی سروتونین بودند، هورمونی که حتی در سطوح پایین می تواند اثرات مضری داشته باشد.

متغیرترین نمونه که به احتمال زیاد در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، یک قرص جویدنی بود. زمانی که قرار بود حاوی 1.5 میلی‌گرم باشد، تقریباً 9 میلی‌گرم ملاتونین داشت و بیشترین تنوع را بین مقادیر زیادی (465 درصد تفاوت) نشان داد.

محصولاتی که کمترین تغییر را داشتند، محصولاتی بودند که حاوی ساده ترین ترکیب مواد بودند، معمولاً قرص های خوراکی یا زیرزبانی همراه با ملاتونین که به پرکننده سیلیس یا مشتقات سلولز اضافه می شد.

6. ملاتونین می تواند بر کیفیت مایع منی در مردان تأثیر بگذارد

در مطالعه‌ای که در آن دوز متوسط ملاتونین روی هشت مرد سالم تجویز شد، شش مرد هیچ تغییری در کیفیت، کمیت و تعداد اسپرم نداشتند. دو نفر از مردان کاهش غلظت اسپرم در مایع منی و تحرک اسپرم را در طول درمان تجربه کردند. شش ماه پس از درمان با ملاتونین، منی و اسپرم یک مرد به حالت عادی برگشته بود، اما منی و اسپرم یک مرد به حالت عادی بازنگشت.

سودمندی این مطالعه در درجه اول به دلیل حجم نمونه کوچک نامشخص است. مطمئناً نیاز به تحقیقات بیشتر با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان وجود دارد.

7. استفاده از ملاتونین با سایر داروها بی خطر است

ملاتونین می تواند با داروهای متعددی تداخل داشته باشد . موارد زیر داروهایی هستند که تداخلات نامطلوب قابل توجهی با ملاتونین دارند:

  • داروهای فشار خون (به ویژه نیفدیپین)
  • محصولات حاوی کافئین (قهوه، چای، نوشابه)
  • داروهایی که ممکن است بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد (مانند آزاتیوپرین، سیکلوسپورین، پردنیزون)
  • رقیق کننده های خون (مانند وارفارین، هپارین)
  • فلووکسامین (لووکس)

8. آدامس روشی مطمئن و موثر برای استفاده از ملاتونین در کودکان است

استفاده از ملاتونین بدون نسخه ممکن است کودکان و نوجوانان را در معرض خطر مصرف بیش از حد تصادفی یا عمدی قرار دهد. مطالعات کمی در مورد کودکان و ملاتونین وجود دارد. از آنجایی که ملاتونین یک هورمون است، ممکن است مکمل‌های ملاتونین بر رشد هورمونی از جمله بلوغ، سیکل‌های قاعدگی و تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین تأثیر بگذارد، اما به طور قطع مشخص نیست.

یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که فروش ملاتونین در ایالات متحده (که به طور گسترده در فرمولاسیون های قرص، کپسول، مایع و صمغی موجود است) بین سال های 2016 تا 2020 حدود 150 درصد افزایش یافته است. نویسندگان مطالعه گفتند که افزایش فروش، در دسترس بودن و استفاده گسترده ملاتونین در ایالات متحده منجر به افزایش دسترسی کودکان به ملاتونین در خانه شده است.

بین سال‌های 2012 و 2021، گزارش تعداد سالانه مصرف ملاتونین در کودکان به مراکز کنترل مسمومیت 530 درصد افزایش یافته است که در مجموع 260435 مصرف در کودکان 19 سال و کمتر مشاهده شده است.

بیشتر بستری شدن در بیمارستان شامل نوجوانانی بود که عمداً بیش از حد ملاتونین مصرف کرده بودند. بیشترین افزایش بستری شدن در بیمارستان در کودکان پنج سال و کمتر رخ داده است. دو کودک جان باختند. آنها سه ماه و 13 ماهه بودند. سوء مصرف عمدی دارو باعث مرگ یک نفر شد و دلیل مرگ دیگر مشخص نیست. علائم مسمومیت شامل خواب آلودگی شدید، استفراغ مکرر و تکلم نامفهوم است.

9. ملاتونین با خیال راحت در کودکان برای شب ادراری استفاده می شود

افسانه: شب ادراری یکی از عوارض جانبی استفاده از ملاتونین در کودکان است. سایر عوارض جانبی در کودکان شامل خواب آلودگی در طول روز، سردرد، سرگیجه و بی قراری است؛ با این حال این عوارض معمولاً خفیف هستند.

به دلیل مطالعات محدود، اطلاعات کافی در مورد استفاده از ملاتونین در کودکان برای اظهار نظر کامل و قطعی در مورد عوارض جانبی و ایمنی اضافی وجود ندارد.

10. ملاتونین نباید در بیماران مبتلا به زوال عقل استفاده شود

واقعیت: مطالعه ای در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی متوجه شد که ملاتونین به دلیل عوارض جانبی در بیماران مبتلا به زوال عقل نباید استفاده شود؛ چرا که ارتباط قابل توجهی با افزایش علائم افسردگی وجود داشت و مشخص شد که ملاتونین زمان خواب را حدود 24 دقیقه افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha