سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

خطرهای نگران‌کننده‌ای درباره احتمال ورود بیماری خطرناک وبا به کشور شنیده می‌شود، با این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید.

وبا در کمین است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، چند روزی است خبرهایی مبنی بر رویت چند مورد بیماری وبا در کشور شنیده می‌شود؛ این بیماری باکتریایی که باعث اسهال شدید و کم‌آبی می‌شود گاهی در زمان کوتاهی می‌تواند برای فرد مبتلا خطرناک باشد؛ برای همین اطلاع از علایم و راه‌های پیشگیری از آن بسیار ضروری است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


باکتری با سمی قوی | عامل این بیماری نوعی باکتری به‌نام ویبریو کلرا است که باعث ایجاد سمی قوی به‌نام سی‌تی ایکس در روده کوچک می شود و زمینه یک واکنش عجیب از بدن را فراهم می‌کند که باعث اسهال ناگهانی، شدید و غیرقابل کنترل، حالت تهوع، استفراغ و کم آبی شدید می‌شود. آب آلوده، میوه شسته نشده، سبزیجات غیر بهداشتی، غذای نپخته و... می‌توانند عامل ابتلا باشند.


علایم این بیماری | غیر از مواردی که گفته شد وبا در بزرگ سالان می‌تواند با خستگی، خشکی دهان، عطش شدید و فشار خون پایین همراه باشد، در کودکان هم با خواب آلودگی، تب و تشنج. چون بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد با اولین علایم به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شود.


راه‌های پیشگیری از وبا


* شست‌وشوی مکرر و باحوصله دست‌ها
* استفاده از آب معدنی، آب جوشیده و پرهیز از مصرف آب چشمه و قنات به خصوص در سفر و پیک‌نیک
* استفاده از قاشق، چنگال و لیوان شخصی
* پرهیز از خرید و مصرف خوراکی‌های روباز و غیربهداشتی
* کنار هم قرار ندادن نان و سبزیجات با گوشت و... در هنگام خرید و از آن مهم‌تر جدا بودن تخته گوشت و سبزیجات
* خودداری از مصرف غذای خام
* نخوردن سالاد و ... در رستوران‌های بین راهی
* ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha