سلامت نیوز: جمعی از استادان دانشگاه حوزه محیط زیست کشور در نامه ای خطاب به ایرج حشمتی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از او خواستند تا ضمن دسترسی به نسخه نهایی گزارش  ارزیابی محیط زیستی طرح تله کابین گرگان، امکان حضور نمایندگان دانشگاه های استان از جمله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان داور دانشگاهی در تمامی جلسات بررسی این گزارش فراهم شود.

دسترسی به گزارش ارزیابی تله کابین ناهارخوران، برای استادان دانشگاه فراهم شود

به گزارش سلامت نیوز در بخشی از این نامه آمده است:« ازآنجایی که "پروژه تله کابین جنگل ناهارخوران گرگان"دارای اثرات منفی تردیدناپذیر بر محیط زیست است و از نظر نخبگان استان، مبتنی بر نامه‏ها و مستندات پیوست مورد تایید نیست، وظیفه و حق خود می‌دانیم و تمایل داریم که از محتوای گزارش فراهم‌شده مطلع شویم و در روند بررسی، رد، تایید و اصلاح آن قرار گیریم تا بتوانیم به سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مسؤول، کمک فکری برسانیم. از این‌رو، امضاکنندگان این نامه به عنوان نماینده گروهی از دانشگاهیان مرتبط و فعال در خصوص موضوع مورد بحث در این نامه، خواهان این هستیم که ضمن دسترسی به نسخه نهایی گزارش طرح، امکان حضور نمایندگان دانشگاه های استان از جمله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان داور دانشگاهی در کلیه جلسات بررسی این گزارش فراهم شود

متن کامل نامه در ادامه می آید.

به‌نام خداوند جان و خرد

جناب آقای دکتر ایرج حشمت

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست

موضوع: درخواست حضور در جلسات کمیته فنی بررسی گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح تله‌کابین ناهارخوران گرگان

با درود فراوان؛

با توجه به پیگیری‌ها، نامه ها و حضور و ارائه گزارش نمایندگان دانشگاهیان، کارشناسان و کنش‌گران محیط زیستی استان گلستان در جلسات شورایعالی معماری و شهرسازی و مخالفت با ساخت "پروژه آسیب‌رسان تله‌کابین ناهارخوران گرگان"، مطلع شدیم گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی این طرح آماده شده و در حال بررسی در سازمان حفاظت محیط زیست است.

همان‌گونه که به‌خوبی آگاه هستید یافتن راه‌حل خردمندانه‌ برای این نوع موضوعات توسعه در چارچوب "توسعه پایدار"، تنها با مشارکت اجتماعی همه هم سودان از جمله همه نهادهای مسؤول، متخصصان، نخبگان و نمایندگان جامعه امکان‌پذیر است.

ازآنجایی که این پروژه دارای اثرات منفی تردید ناپذیر بر محیط زیست است و از نظر نخبگان استان، مبتنی بر نامه‏ها و مستندات پیوست مورد تایید نیست، وظیفه و حق خود می‌دانیم و تمایل داریم که از محتوای گزارش فراهم‌شده مطلع شویم و در روند بررسی، رد، تایید و اصلاح آن قرار گیریم تا بتوانیم به سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مسؤول، کمک فکری برسانیم.

از این‌رو، امضاکنندگان این نامه به عنوان نماینده گروهی از دانشگاهیان مرتبط و فعال در خصوص موضوع مورد بحث در این نامه، خواهان این هستیم که ضمن دسترسی به نسخه نهایی گزارش طرح، امکان حضور نمایندگان دانشگاه های استان از جمله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان داور دانشگاهی در کلیه جلسات بررسی این گزارش فراهم شود. از این رو، از جنابعالی تقاضای رسیدگی به این درخواست داریم.

امید است با همکاری و همدلی جنابعالی در این زمینه، بتوانیم مانع تخریب محیط زیست به‌عنوان سرمایه‌ اصلی و پایه ای و بستر رشد و تعالی ایران عزیزمان شویم و شاهد رشد و توسعه پایدار جامعه باشیم.

با سپاس فراوان از همراهی شما

جمعی از دانشگاهیان استان گلستان

خرداد 1402 خورشیدی

رونوشت:

  • جناب آقای دکتر علی سلاجقه، رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر شورای عالی محیط زیست، جهت استحضار و بررسی گزارش ارزیابی طرح در شورایعالی به پیشنهاد جناب آقای دکتر مجید مخدوم

  • جناب آقای دکتر حسن اکبری، معاون محترم محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست جهت استحضار

  • جناب آقای دکتر سعید کریمی، سرپرست محترم دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست جهت استحضار

فهرست پیوست‏های نامه به جناب آقای دکتر کریمی، سرپرست محترم دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست

  • پیوست شماره 1: مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی کشور در خصوص پروژه تله کابین ناهارخوران گرگان.
  • پیوست شماره 2: نامه معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به دیوانعالی کشور در مورد لزوم انجام ارزیابی محیط‌زیستی پروژه تله کابین ناهارخوران.
  • پیوست شماره 3: نامه اساتید و فعالان محیط ‌زیستی به وزیر محترم راه و رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی کشور.
  • پیوست شماره 4: نامه انجمنهای مردم نهاد موضوع تله کابین ناهارخوران.
  • پیوست شماره 5: نامه و گزارش فنی 128 عضو هیات علمی دانشگاه‌های استان گلستان در مخالفت با تله‌کابین ناهارخوران.
  • پیوست شماره 6: گزارش نمایندگان اعضا هیات علمی دانشگاه‏های استان در مخالفت با پروژه تله‏کابین ناهارخوران در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی
  • پیوست شماره 7: نامه رئیس محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به دیوان کل محاسبات کشور.
  • پیوست شماره 8: گزارش ژئوتکنیک تله کابین ناهار خوران
  • پیوست شماره 9: گزارش تله کابین کمیته فنی شهرداری گرگان
  • پیوست شماره 10: طرح تله کابین
  • پیوست شماره 11: طرح پارک ناهارخوران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha