سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 358380

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت:استفاده زیاد از وسایل رایانه‌ای مانند گوشی همراه و رایانه مشکلات عضلانی و اسکلتی را در کودکان و نوجوانان افزایش داده است؛ به‌ طوری که باعث فشار بیش از حد به ستون فقرات به‌ ویژه در ناحیه گردن می‌شود.

گوشی موبایل این بلا را برسرتان می‌آورد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، روزانه میلیون‌ها نفر از مردم از موبایل و تبلت در تمام طول روز و به صورت مداوم استفاده می‌کنند، این در حالی است که از اثرات مخرب ناشی از استفاده‌ی موبایل و تبلت بر کمر و مهره‌های خود آگاه نیستند. متاسفانه باید بدانید که استفاده از تلفن‌همراه می‌تواند وزن سر شما را دو تا سه برابر کند و همچنین باعث تنش و آسیب در گردن شما شود.

همین حالا هم، اگر این نوشتار را مطالعه می‌کنید احتمالا دچار همین مسئله هستید. در حال حاضر احتمالا شما سر و گردن خود را به سمت جلو خم کرده‌اید تا موبایل و یا تبلت خود را مشاهده کنید و این بدین معنی است که شما وزن سر خود را چند برابر حالت عادی احساس خواهید کرد. پس برای لحظه‌ای از مطالعه این نوشتار دست نگه‌ دارید؛ سر و گردن خود را بالا بیاورید و صاف کنید؛ موبایل را دقیقا روبه‌روی صورت خود نگه‌ داشته و بدون خم کردن سر و گردن به خواندن این نوشتار ادامه دهید.

با افزایش توانایی‌ها و ویژگی‌های پیشرفته تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، روش‌های دسترسی افراد به اطلاعات و سرگرمی‌ها کاملا تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که در طول روز و به صورت مدام در حال استفاده از این دستگاه‌های کوچک الکترونیکی هستند. استفاده‌ مکرر از این دستگاه‌ها می‌تواند باعث تغییرشکل بدن و فیزیک شما به صورتی ناسالم شود که نهایتا موجب درد و آسیب در نواحی گردن، نواحی بالایی کمر، شانه‌ها و بازوان شما می‌شود.

این موضوع در کنار موقعیت نامناسب بدن در حین نشستن، ایستادن و راه رفتن، نه تنها موجب ایجاد گرفتگی و درد در این نواحی می‌شود بلکه موجب آسیب شدید در سایر نواحی کمر (نواحی میانی و پایینی ستون فقرات) نیز می‌شود.

وزن سر انسان چقدر است؟

به صورت کلی، وزن سر یک انسان بالغ چیزی در حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم است. هنگامی که سر به سمت جلو خم می‌شود، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های گردن وظیفه هدایت سر به سمت جلو و حفظ تعادل آن در حالت ایستا و به صورت خمیده را بر عهده دارند. حتی دیسک‌های میان مهره‌های گردن نیز در انجام این حرکت، حفظ تعادل سر و تحمل وزن آن دخیل می‌شوند و وظیفه‌ جذب و پخش نیروی وارد بر سر را به عهده می‌گیرند.

مطالعات نشان داده است که هنگامی که سر به سمت جلو خمیده می‌شود، وزن سر (وزنی که بدن از وجود سر احساس می‌کند) بیشتر از حالت عادی آن است به شکلی که هنگامی که سر ۱۵ درجه به سمت جلو خم می‌شود، وزن احساس‌شده‌ سر توسط بدن معادل با ۱۲ کیلوگرم است. در زاویه ۴۵ درجه این مقدار برابر با ۲۲ کیلوگرم است و وقتی زاویه‌ خم‌شدگی به ۶۰ درجه برسد این مقدار برابر با ۲۷ کیلوگرم خواهد شد.

در تمام مدت استفاده از موبایل سر افراد با زاویه‌ای به سمت جلو خم می‌شود و این یعنی چند برابر شدن وزن سر. همانطور که در ابتدا گفتیم تمامی این وزن سر توسط ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها تحمل می‌شود و با افزایش این وزن متعاقبا فشار تحمل شده توسط این بافت‌های بدن نیز چند برابر خواهد شد. هنگامی که چنین نیروی زیادی به مدت چند ساعت و به صورت روزانه به این بافت‌ها و عضلات وارد می‌شود، چیزی به جز درد و آسیب در این نواحی قابل تصور نیست.

در کوتاه مدت این موضوع ممکن است تنها باعث درد در گردن، کمر و ستون فقرات شود، اما با گذشت زمان و در طولانی مدت موجب آسیب در این نواحی می‌شود. آسیب در مهره‌ها و دیسک‌ها و تخریب آن‌ها یکی از این موارد است که نهایتا موجب می‌شود فرد به عمل جراحی نیازمند شود.

اما چگونه می‌توان از این آسیب‌های جدی پیشگیری کرد؟ به نظر نمی‌رسد عدم استفاده از تلفن‌همراه و تبلت گزینه‌ای امکان‌پذیر و مناسب باشد. پس بهترین راه، اصلاح عادت‌های نامناسب بهداشتی در استفاده از این وسایل الکترونیکی است.

استفاده زیاد از لپ تاپ و موبایل در حالت خوابیده سطح قدرت عضلانی و ظرفیت قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و این روند می‌تواند در درازمدت عواقبی مانند مشکلات دیسکی، ساییدگی مفاصل و حتی پوکی زودرس استخوانی در پی داشته باشد

اصلاح این عادت‌ها موجب پیشگیری از وقوع درد و آسیب در نواحی گردن و کمر می‌شود و همچنین مشکلات مربوط به تغییر شکل بدن را نیز از بین می‌برد. شکل مناسب بدن در حین استفاده از این وسایل بدین معنی است که شما همواره سر و گردن خود را صاف نگهدارید، گوش‌هایتان در راستای شانه‌ها باشد و کتف‌هایتان جمع شده باشد. این کار علاوه بر کاهش آسیب‌های احتمالی، در بهبود وضعیت روحی شما و عملکردتان نیز بسیار موثر است.

استفاه زیاد از وسائل رایانه‌ای باعث آسیب دیدن ستون فقرات می‌شود

احمد موذن زاده، رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگارما گفت: استفاده زیاد از وسایل رایانه‌ای مشکلات عضلانی و اسکلتی را در کودکان و نوجوانان افزایش داده است؛ به‌ طوری که باعث فشار بیش از حد به ستون فقرات به‌ ویژه در ناحیه گردن می‌شود.

به گفته وی، استفاده زیاد از لپ تاپ و موبایل در حالت خوابیده سطح قدرت عضلانی و ظرفیت قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و این روند می‌تواند در درازمدت عواقبی مانند مشکلات دیسکی، ساییدگی مفاصل و حتی پوکی زودرس استخوانی در پی داشته باشد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اظهارداشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط در طول هفته می‌تواند علاوه بر کاهش مشکلاتی عضلانی و اسکلتی، احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و کولون را کم کند.

موذن زاده ادامه داد: افزایش میزان فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری‌ها ایفا کند و فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در میان شاغلان حرف پزشکی بهترین راهنما برای آموزش مناسب و منطقی این گونه ورزش‌ها و فعالیت‌های فیزیکی بر اساس شرایط و توانایی‌های فردی بیمار باشند.

فیزیوتراپی ایفاگر نقش مهم در درمان بیماری‌های اسکلتی

وی ابراز کرد: در شرایط فعلی رشته فیزیوتراپی از رشته‌های علوم توانبخشی است و نقش بسیار مهمی در پیشگیری، درمان و بازتوانی مشکلات مرتبط با سیستم‌های حرکتی و بیماری‌های اسکلتی عضلانی دارد و با توجه به زندگی شهرنشینی و زندگی سالمندی و کم بود تحرک و فقر حرکتی و بیماری‌هایی مانند سائیدگی مفاصل، پوکی استخوان و موارد مشابه، طبیعتا نقش فیزیوتراپی هم در عرصه پیشگیری از بروز بیماری‌ها و درمان و بازتوانی بیماران بسیار حائز اهمیت است و همکاران ما در خط مقدم حفاظت از سلامت مردم خصوصا در بهبود کیفیت زندگی بیماران و آحاد مردم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه روز دوم مرداد روز ملی فیزیوتراپی ایران را به همکاران فیزیوتراپیست در سطح کشور و جامعه بزرگ فیزیوتراپی تبریک عرض می‌کنم،تصریح کرد:همچنین اجرای فراگیر مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی و پذیرش دانشجو از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به مقطع دکترای حرفه‌ای به همکاران و دانشجویان تبریک می‌گویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha