"هویج" یکی از گیاهان ریشه‌دار دوساله از خانواده چتریان است که مصرف آن فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. در این مطلب به خواص و فواید هویج برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی پرداخته‌ایم.

خواص هویج/ فواید هویج برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و تقویت سلامت کبد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، "هویج" یکی از گیاهان ریشه‌دار دوساله از خانواده چتریان است که به صورت خام یا پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هویج حاوی بسیاری از مواد مغذی از جمله بتا کاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای افراد سلامتی به ارمغان بیاورد.

مواد موجود در هویج

هر یک هویج 60 گرمی حاوی 53 گرم آب و 24 کیلو کالری انرژی و سه گرم قند است؛ میزان فیبر موجود در هر هویج معمولی حدود 2 گرم است؛ ویتامین‌های آ، ب، کا، سی، فولات و کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم، مس، روی از دیگر مواد مغذی موجود در داخل هویج هستند.

هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ضدسرطان

هویج منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین کا1، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که با خنثی کردن مواد مضری به نام رادیکال‌های آزاد، منجر به کاهش التهابات و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شوند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج به نام کاروتن با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

خواص هویج برای کاهش وزن و قند خون

فیبر موجود در هویج با جذب چربی‌ها به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند؛ این گیاه همچنین به دلیل دارا بودن فیبر یک غذای مناسب برای کاهش وزن است.

هویج به دلیل دارا بودن فیبر به کاهش قند خون افراد کمک می‌کند؛ پکتین شکل اصلی فیبر محلول در هویج است. فیبرهای محلول می‌توانند با کاهش سرعت هضم قند و نشاسته، سطح قند خون را کاهش دهند.

خواص هویج برای سلامت روده‌ها

فیبرهای محلول موجود در هویج مانند پکتین می‌توانند باکتری‌های مفید روده را تغذیه کنند که این امر منجر به بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی می‌شود. هویج همچنین فیبرهای نامحلول شامل سلولز، همی‌سلولز و لیگنین را دارد که خطر یبوست را کاهش داده و حرکات منظم روده را تقویت می‌کنند.

خواص هویج برای دستگاه گردش خون

هویج به دلیل محتوی بالای پتاسیم و فیبر می‌تواند در کاهش فشار خون بسیار مفید باشد. همچنین ویتامین کا1 موجود در هویج که به عنوان فیلوکینون شناخته می‌شود، در انعقاد خون نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. تحقیقات اخیر ترکیبات فعال زیستی به نام پلی‌استیلن‌ها را در هویج شناسایی کرده که ممکن است به محافظت در برابر سرطان خون و سایر سرطان‌ها کمک کند.

خواص هویج برای استخوان‌ها و دندان‌ها

مصرف هویج می‌تواند سلامت استخوان‌ها را ارتقا دهد. کلسیم و ویتامین کای موجود در هویج باعث ارتقای سلامت استخوان‌ها می‌شوند. فسفر موجود در هویج نیز برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها سودمند است.

خواص هویج برای سلامت چشم‌ها

بتا کاروتن، ویتامین اصلی موجود در هویج، می‌تواند در بدن انسان به ویتامین آ تبدیل شود. ویتامین آ یکی از ویتامین‌های مهم و ضروری در حفظ سلامت چشم‌ها به شمار می‌رود. هویج نارنجی دارای بتاکاروتن بسیار بالاتری است همچنین لوتئین که یکی از رایج‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج است و عمدتاً در هویج زرد و نارنجی یافت می‌شود برای سلامت چشم سودمند است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با مصرف هویج

فیبر و پتاسیم موجود در هویج نقش مهمی در کاهش فشار خون و کاهش وزن ایفا می‌کنند که هر دوی این موارد منجر به بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود؛ علاوه بر آن، لیکوپن که یک آنتی‌اکسیدان است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ، از جمله هویج یافت می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی را کاهش می‌دهد.

فواید هویج برای تقویت سیستم ایمنی بدن

هویج سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی است که هر دو در تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهابات نقش دارند. ویتامین سی موجود در هویج به بدن انسان کمک می‌کند تا آنتی‌بادی‌هایی بسازد که از سیستم ایمنی دفاع می‌کنند. ویتامین سی همچنین به بدن شما کمک می‌کند آهن را جذب و استفاده کرده و از عفونت جلوگیری کند.

خواص ضدپیری هویج

هویج غنی از ویتامین سی، بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌هاست است که با کاهش التهابات موجود در بدن به جلوگیری از چروک پوست و پیری آن کمک می‌کند. میزان آب موجود در هویج نیز باعث حفظ نشاط و شادابی پوست صورت و بدن انسان می‌شود.

خواص هویج برای افزایش سوخت و ساز بدن

وجود ویتامین‌های گروه ب در رژیم غذایی انسان برای سوخت و ساز بدن ضروری است. مصرف هویج به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌های گروه ب از جمله تیامین (ویتامین ب1)، ریبوفلاوین (ویتامین ب2) و نیاسین(ویتامین ب 3) و ویتامین ب6 به تعدیل متابولیسم بدن کمک می‌کند.

پاکسازی کبد با مصرف هویج

مصرف هویج برای پاکسازی کبد بسیار مفید است؛ فیبر موجود در هویج باعث کاهش چربی موجود در خون و کبد می‌شود و برای پاکسازی کبد بسیار مفید است.

تسریع بهبود زخم‌ها با هویج

ویتامین سی یکی از ویتامین‌هایی است که به کلاژن‌سازی کمک شایانی می‌کند؛ هر یک عدد هویج 3.5 میکروگرم ویتامین سی دارد و بنابراین برای تسریع بهبود جای زخم‌ها بسیار سودمند است.

خواص ضدمیکروبی هویج

دانشمندان ثابت کرده اند که هویج خاصیت ضد باکتریایی دارد. ریشه هویج حاوی روغن‌های فراری است که میکروارگانیسم‌های مضر را از بین می‌برند.

مصرف هویج در دوران بارداری مفید است؟

هویج به دلیل دارا بودن مقادیر مناسبی از ویتامین آ و سی، ‌برای رشد و نمو جنین سودمند است و در دوران بارداری نیز منعی برای مصرف متعادل آن وجود ندارد.

میزان مصرف مجاز هویج چه قدر است؟

به طور معمول هر فرد باید حداقل 5 واحد از انواع میوه‌ها و سبزیجات در طول یک روز مصرف کند. هر واحد سبزی معادل حدود 80 گرم است و مصرف دو تا سه واحد هویج در طول یک روز برای یک فرد بزرگسال مشکلی ایجاد نمی‌کند.

عوارض جانبی مصرف هویج

مصرف هویج خطرات جدی به دنبال ندارد؛ با وجود این ممکن است تعداد بسیار نادری از افراد به مواد موجود در هویج حساسیت داشته باشند؛ علائم این حساسیت ممکن است با گزگز و خارش دهان فرد آغاز شود.

در عین حال یکی از نگرانی‌های کارشناسان، رشد گیاهان در محیط‌های آلوده به فلزات سنگین است. رشد هویج‌ها در خاک‌های آلوده یا قرار گرفتن در معرض آب دارای فلزات سنگین و آبیاری با فاضلاب می‌تواند بر ایمنی و کیفیت هویج‌ها تأثیر منفی بگذارد.

خواص هویج در طب سنتی

از منظر طب سنتی، هویج دارای طبع گرم و تر است.

حکمای طب سنتی تأکید دارند که خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌های عفونی بالا می‌برد. همچنین هویج برای خارج شدن سنگ کیسه صفرا اثری معجزه آسا دارد. مصرف هویج همچنین باعث تقویت قوه بینایی و چشم‎ها می‎شود.

اگر مقداری هویج و را بجوشانید و به آن آب لیمو اضافه کنید، داروی موثری برای درمان بیماری‌های عصبی،‌ امراض کلیوی و همچنین جوان‌کننده پوست به دست می‌آید.

برای تقویت بدن، مصرف هویج رنده شده به همراه لیموترش توصیه می‌شود.

مصرف هویج همراه با شیر و کمی عسل برای درمان ترشحات مجاری تنفسی مفید است.

برای درمان ضعف و بیحالی از هویج پخته استفاده کنید.

مصرف روزانه سوپ هویج باعث تقویت بدن در مقابل بیماری‌های مسری مانند سرماخوردگی می‌شود.

مصرف هویج پلو برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی بسیار سودمند است.

هویج برای دیابتی‌ها بد است یا خوب؟

هویج خام به دلیل داشتن فیبر بالا، سبزی خوبی برای کاهش قند خون به شمار می‌رود؛ برای مقایسه تأثیر غذاها بر افزایش قند خون، کارشناسان از شاخصی به نام شاخص گلایسمی استفاده می‌کنند؛ این شاخص تعیین می‌کند که هر ماده غذایی به چه میزان باعث افزایش قند خون می‌شود. هویج خام شاخص گلایسمی پایین‌تری نسبت به هویج پخته و آب هویج دارد؛ به این معنا که مصرف هویج خام به میزان کمتری نسبت به آب هویج و نوع پخته آن باعث افزایش قند خون می‌شود؛ بنابراین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف هویج، از نوع خام آن استفاده کنند.

خواص آب هویج

آب هویج که یکی از نوشیدنی‌های محبوب بین مردم است؛ خواص بسیاری برای سلامتی دارد. آب هویج کالری و کربوهیدرات کمی دارد و در عین حال حاوی مواد مغذی متعددی است. هر یک فنجان آب هویج حاوی 94 کیلوکالری، دو گرم پروتئین، 22 گرم کربوهیدرات، 9 گرم قند، دو گرم فیبر، ویتامین آ است. ویتامین آ موجود در آب هویج از نوع بتاکاروتن است که علت رنگ نارنجی آب هویج است.

یک فنجان آب هویج حاوی چه میزان ویتامین آ است؟

یک فنجان (236 گرم) آب هویج بیش از 250 درصد از نیاز روزانه را برای ویتامین آ تامین می‌کند.

آب هویج برای بهبود وضعیت بینایی

چندین مطالعه مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین آ را با کاهش خطر نابینایی و بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن مرتبط می‌دانند. آب هویج یک منبع عالی از لوتئین و زآگزانتین است.

خواص ضدسرطان آب هویج

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی در آب هویج می‌تواند از سرطان محافظت کند. پلی‌استیلن‌ها، بتاکاروتن و لوتئین حاصل از عصاره آب هویج در برابر سلول‌های سرطانی انسان موثر باشند.

کاهش قند خون با مصرف آب هویج

نوشیدن مقدار کمی آب هویج می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. مطالعات روی موش‌های مبتلا به دیابت نوع2 نشان می‌دهد که آب هویج قند خون را کاهش می‌دهد. یک مطالعه دیگر روی جوندگان نشان داد که آب هویج به دلیل اثر ضد التهابی رنگدانه‌های موجود در آن، قند خون را کاهش می‌دهد. البته به دلیل وجود مقادیری قند در آب هویج، توصیه می‌شود که بیماران دیابتی به میزان متعادل از این آبمیوه مصرف کنند. به طور کلی، مصرف روزانه 4 اونس آب هویج (100 گرم) ایمن است.

خواص آب هویج برای پوست

یک فنجان (236 گرم) آب هویج بیش از 20 درصد از نیاز روزانه را برای ویتامین سی فراهم می‌کند، ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که برای تولید کلاژن ضروری است. علاوه بر این، ویتامین سی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند و بنابراین می‌تواند به حفظ شادابی و نشاط پوست کمک شایانی کند.

کاهش بیماری‌های قلبی با مصرف آب هویج

آب هویج می‌تواند به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند. آب هویج منبع خوبی از پتاسیم است، ماده معدنی که نقش مهمی در تنظیم مناسب فشار خون دارد. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در آب هویج نیز برای سلامتی قلب مفید است.

تقویت سلامت کبد با مصرف آب هویج

کاروتنوئیدهای موجود در آب هویج سلامت کبد را تقویت می‌کند. مطالعه‌ای در جوندگان نشان داد و نشان داد که آب هویج، چربی کبد را کاهش نمی‌دهد، اما نشانگرهای التهابی را کاهش می‌دهد و بنابراین می‌تواند درمان خوبی برای کبد چرب غیرالکلی باشد.

خطرات احتمالی مصرف آب هویج چیست؟

آب هویج‌های تهیه شده در آبمیوه‌فروشی‌ها، برای از بین بردن باکتری‌های مضر پاستوریزه نشده‌اند و بنابراین ممکن است حاوی میکروب‌هایی باشند بنابراین افراد باردار، افراد مسن، کودکان خردسال و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از آب هویج غیر پاستوریزه خودداری کنند.

علاوه بر این، نوشیدن مقادیر بسیار زیاد آب هویج ممکن است منجر به کاروتنمی شود، وضعیتی که در نتیجه سطوح بالای بتاکاروتن در خون، پوست را زرد مایل به نارنجی می‌کند.

همچنین آب هویج فیبر کمتری نسبت به هویج کامل دارد و حاوی قندهای طبیعی است. محتوای فیبر کمتر به این معنی است که قندهای آن سریعتر جذب می‌شوند؛ بنابراین نوشیدن بیش از حد آب هویج ممکن است سطح قند خون شما را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha