عینک آفتابی بیشتر از آنکه یک وسیله جانبی یا اکسسوری باشد، یک سپر محافظتی برای چشمان شما در برابر آسیب‌های خارجی (اعم از اشعه UV و گرد و غبار موجود در هوا) است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، احتمال آب مروارید را افزایش می‌دهد و هم‌چنین می‌تواند منجر به خشکی چشم یا از دست دادن بینایی شود. استفاده از عینک آفتابی تا حد خیلی زیادی از بروز این مشکلات چشمی جلوگیری می‌کند.

چند نکته مهم درباره استفاده از عینک آفتابی در این روزها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بسیاری از افراد در فصول گرم سال که تابش نور خورشید شدیدتر است، با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، از اثرات خطرناک اشعه ماوراء بنفش (UV) بر روی پوست جلوگیری می‌کنند، اما ممکن است از آسیب‌ها و خطراتی که این اشعه بر چشم‌ وارد می‌کند، بی‌اطلاع باشند. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به بافت‌های سطحی چشم و هم‌چنین قرنیه و عدسی آسیب برساند و حتی سطح چشم را بسوزاند، درست مانند آفتاب سوختگی روی پوست. همانطور که از پوست خود با ضد آفتاب محافظت می‌کنیم، باید به خاطر داشته باشیم که با عینک آفتابی مناسب، از چشم و بینایی خود نیز محافظت کنیم.

عینک آفتابی چگونه از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند؟

۱) محافظت از قرنیه و شبکیه چشم

قرنیه و شبکیه با تعامل یکدیگر، فرایندِ دیدن را بری شما ممکن می‌سازند؛ شبکیه به شما امکان می‌دهد آنچه را که در مقابلتان قرار دارد ببینید و قرنیه نیز محرک‌های شبکیه را فیلتر می‌کند. تصویر دنیای بیرون از طریق قرنیه و عدسی روی شبکیه به تصویر درمی‌آید. اما هیچ یک از این اجزاء در برابر نور خورشید، بخصوص در فصل تابستان، مصون نیستند. قرنیه ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود، که سیستم دفاعی آن را ضعیف می‌کند و از این طریق به شبکیه چشم آسیب وارد می‌شود.

آسیب خورشید به شبکیه چشم ممکن است باعث «دژنراسیون ماکولا» شود؛ که این مشکل رایج، علت اصلی از دست دادن بینایی در افراد ۵۰ ساله یا بالاتر است. اگر از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید، از رسیدن اشعه های مضر UV به حساس‌ترین نقاط چشم جلوگیری می‌کنید.

۲) پیشگیری از انواع بیماری‌ها

عینک آفتابی می‌تواند کلید کاهش خطر ابتلا به انواع مشکلات بینایی باشد و حتی به پیشگیری از کوری یا مرگ کمک کند. به عنوان مثال، پلک‌های شما به قدری نازک و آسیب‌پذیرند که قطعاً هدف اول سرطان پوست هستند؛ بخصوص اگر زمان زیادی را بیرون از خانه سپری کنید. سرطان پوست یک بیماری موضعی نیست و اگر مراقب نباشید می‌تواند به سرعت گسترش یابد.

از طرفی، همانطور که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث سرطان پوست شود، باعث سرطان چشم هم خواهد شد. سرطان چشم خطر جدی‌تری محسوب می‌شود زیرا باعث نابینایی خواهد شد.

بیماری آب مروارید هم به طور معمول با ژنتیک، عدم تعادل انسولین و مصرف دارو مرتبط است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نور خورشید یک عامل مؤثر در بروز این بیماری است. در مواقعی که استفاده از ضد آفتاب برایتان میسر نیست، بهترین کار این است که عینک آفتابی بزنید.

۳) محافظت از چشم‌ها در برابر عوامل خارجی

استفاده از عینک آفتابی در روزهای آفتابی و بخصوص در فضای باز، علاوه بر کاهش اثرات اشعه UV، به عنوان یک لایه محافظتی قوی برای چشم‌ها در برابر باد و گرد و غبار عمل می‌کند.


منابع: healthshots ، powerseyecenter ، verywellhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha