معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آستانه تاب‌آوری تالاب هورالعظیم وابسته به تأمین حقابه است، گفت: در صورت عدم تأمین حقابه کامل تالاب و عدم رهاسازی آب، تالاب تحت تأثیر تنش و آسیب جدی قرار خواهد گرفت.

وخیم‌تر شدن شرایط "هورالعظیم" در صورت عدم تأمین حقابه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم‌، تالاب هورالعظیم در استان خوزستان، از تالاب‌های بزرگ ایران است که نقش بی‌بدیلی در کارکردهای اقتصادی و معیشت جوامع حاشیه تالاب داشته است اما در سال‌های اخیر خشکی این تالاب علاوه بر آسیب به معیشت جوامع محلی وابسته به تالاب، منجر به بحران‌های زیست محیطی ازجمله تشدید گرد و غبار، مرگ گونه‌های گیاهی و آبزیان و ... شده است.

بیشتر بخوانید

در رابطه با آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم، مجتبی ذوالجودی؛ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: در حال حاضر حدود 40 درصد تالاب آب‌دارد و نم‌دار است.

وی ادامه داد: براساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان تا پایان خردادماه، 820 میلیون مترمکعب آب از ابتدای سال آبی در 9 ماه گذشته به تالاب تخصیص داده شده است. با توجه به اینکه حقابه تالاب در شرایط خشکسالی 1383 میلیون مترمکعب است یعنی حدود 59 درصد کل حقابه تالاب تامین شده است.

وی با اشاره به شرایط نابه‌سامان تالاب هورالعظیم اظهار کرد: با توجه به افزایش دما شدت بالای تبخیر، کشت‌های پرمصرف در بالادست، عدم مدیریت مناسب منابع آب، عدم رعایت الگوی کشت و الگوی مصرف، تالاب دچار تنش آبی زیادی خواهد بود و آسیب‌های زیادی را متحمل خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آستانه تاب‌آوری تالاب وابسته به آب و تأمین حقابه است، خاطرنشان کرد: با این شرایط و در صورت عدم تأمین حقابه کامل تالاب و عدم رهاسازی آب، حیات وحش و آبزیان تالاب تحت تأثیر تنش و آسیب جدی قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha