یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که حامل ژن مرتبط با بیماری آلزایمر هستند، ممکن است مدت ها قبل از بروز مشکلات حافظه و تفکر، حس بویایی خود را از دست بدهند.

افراد دارای ژن آلزایمر ابتدا حس بویایی خود را از دست می دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که این نشانه اولیه زوال عقل در افرادی که حامل این ژن موسوم به APOE e۴ نیستند دیده نمی‌شود.

دکتر «متیو گود اسمیت»، محقق ارشد از دانشگاه شیکاگو، می‌گوید: «آزمایش توانایی فرد در تشخیص بوها ممکن است راهی مفید برای پیش بینی مشکلات آینده در زمینه شناخت باشد.»

گود اسمیت در ادامه افزود: «در حالی که تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها و تعیین سطح از دست دادن بویایی که می‌تواند خطر آینده را پیش‌بینی کند، مورد نیاز است، این نتایج می‌تواند امیدوارکننده باشد، به ویژه در مطالعاتی که با هدف شناسایی افراد در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل در مراحل اولیه بیماری انجام می‌شود.»

برای این مطالعه، محققان بیش از ۸۶۵ نفر را از لحاظ توانایی تشخیص بو مورد بررسی قرار دادند. آزمایشات در طول پنج سال انجام شد. کسانی که مشکلات حافظه یا تفکر داشتند دو بار به فاصله پنج سال مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان همچنین نمونه‌های DNA از افراد گرفتند.

محققان دریافتند افرادی که نوع ژن آلزایمر را حمل می‌کنند، ۳۷ درصد کمتر از افرادی که این ژن را نداشتند، تشخیص بوی خوب داشتند. افراد دارای این ژن از سن ۶۵ تا ۶۹ سالگی تشخیص بوی کمتری را تجربه کردند. محققان دریافتند که در آن سن، حاملان ژن می‌توانند به طور متوسط حدود ۳ بوی آزمایشی را تشخیص دهند، در حالی که در افرادی که فاقد این ژن بودند، حدود ۴ بو را تشخیص دادند.

گود اسمیت گفت: «شناسایی مکانیسم‌های زیربنایی این روابط به ما کمک می‌کند تا نقش بویایی در تخریب عصبی را درک کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha