مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با توجه به ابتلای سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر به بیماری مالاریا در جهان، به مرگ بیش از یک میلیون نفر از این مبتلایان اشاره کرد.

افزایش موارد مالاریا در ایران/ تشخیص با یک آزمایش خون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید محمدرضا یثربی گفت: با توجه به تعداد موارد مبتلایان وارد شده از خارج کشور، مالاریا از سال گذشته تاکنون به دلایل متعددی از جمله تبادلات بالای جمعیتی اتباع غیر ایرانی (افغان و پاکستانی) در کشور افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: مالاریا ممکن است منجر به عفونت‌های شدید شود و در صورت عدم درمان به موقع منجر به مرگ بیمار شود. اما تشخیص به موقع و درمان مناسب آن از شدت بیماری و مرگ ناشی از آن پیشگیری می‌کند.

یثربی، آزمایش خون را ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص قطعی مالاریا عنوان کرد و افزود: در آزمایشگاه با تهیه یک گسترش خونی در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت می‌توان به وجود بیماری پی برد.

مدیر امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: تمام متصدیان آزمایشگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی به محض تشخیص مالاریا موظف به گزارش آن به صورت فوری و تلفنی به مرکز بهداشت مربوطه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد با استمرار آموزش و همکاری مراکز، شاهد ارتقای نظام مراقبت، تشخیص و درمان مالاریا در کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha