چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 358740

زوج های بسیاری با مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم می کنند. کسانی که حداقل بعد از یکسال رابطه جنسی محافظت نشده در آرزوی فرزند هستند. امروزه با پیشرفت علم می توان انواع مدل های ناباروری را درمان نمود. برای انتخاب روش درمانی ابتدا لازم است علت بیماری تشخیص داده شود. انواع آزمایش های تشخیص ناباروری وجود دارد، پزشک بعد از گرفتن شرح حال بیمار مناسب ترین آن را انتخاب می کند. در این مقاله به معرفی روش های تشخیص ناباروری می پردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

روش های تشخیص ناباروری

آزمایش های ناباروری مردان

برای داشتن یک باروری موفق نقش مرد و زن به یک اندازه مهم است. سلامت جنسی مرد به اندازه شریک زندگی اش مهم است. زمانی که زوج نابارور محسوب می شوند پزشک برای بررسی علت ناباروری آزمایش‌هایی را برای مرد تجویز می کند. در ادامه مطلب این دو آزمایش ناباروری مردانه را بررسی می کنیم.

آزمایش اسپرم

یکی از آزمایش های مهم قبل بارداری آزمایش اسپرم است. در این آزمایش حجم مایع منی، تعداد کل اسپرم ها، تحرک اسپرم، غلظت اسپرم بررسی می شود و با بررسی آن پزشک قدرت باروری مرد را بررسی می کند. زمان انجام این آزمایش 3 تا 7 روز پس از خروج مایع منی انجام می شود.

آزمایش خون

در آزمایش خون سطح هورمون های جنسی مردانه بررسی می شود. این هورمون ها استرادیول، پرولاکتین، تستوسترون و FSH نام دارند. هورمون های جنسی مردانه نقش بسیار مهمی در میزان و کیفیت اسپرم ها دارند و زمانی که مشکلی در باروری وجود داشته باشد، پزشک به بررسی این هورمون ها می پردازد.

آزمایش ها ناباروری زنان

آزمایش های ناباروری زنان گسترده تر از آزمایش های ناباروری مردانه است. هر کدام از این انواع آزمایش ناباروری کاربردی دارد و پزشک با صلاح دید خود یک یا چند مورد را برای بیمار تجویز می کند. این آزمایش ها ناباروری زنان عبارتند از:

آزمایش خون

در زنان نیز مانند مردان باید هورمون های جنسی بررسی شود. زمانی که این هورمون ها بیش از حد معمول یا کمتر از حد معمول ترشح شوند روی چرخه قاعدگی فرد تاثیر می گذارند و عمل تخمک گذاری به خوبی انجام نمی شود. در آزمایش هورمونی زنانه به طور معمول هورمون تیروئید، پروژسترون و تسترون پرولاکتین و هورمون های LH، FSH، بررسی می شود.

عکس رنگی رحم

عکس رنگی یکی دیگر از روش های تشخیص ناباروری است. با استفاده از این آزمایش می توان به طور دقیق سلامت رحم و لوله های فالوپ را بررسی کرد. گاهی علت ناباروی مربوط به ناهنجاری های مادرزادی رحم، وجود کیست و پولیپ، چسبندگی لوله های فالوپ است. مشکلات بیان شده با استفاده از عکس رنگی رحم به خوبی قابل تشخیص هستند. عکس رنگی رحم به شیوه های مختلفی انجام می شود. در صورتی که از انجام آن ترس دارید می توان عکس رنگی رحم با بیهوشی امتحان کنید.

بررسی ذخیره تخمدان

زنانی که ذخیره تخمک کمی دارند شانس کمتری نسبت به کسانی که ذخیره تخمدان نرمالی دارند برای بارداری دارند. زمانی که فرد قاعدگی بسیار کوتاه با حجم خونریزی کم دارد یا به مدت یک سال قاعدگی اش قطع شده است. پزشک آزمایش ذخیره تخمدان را برای بیمار تجویز می کند. در این آزمایش میزان هورمون آنتی مولرین بررسی می شود. زمانی که میزان این هورمون کمتر از 0.5 باشد گویای کم بودن ذخیره تخمدان است.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک روش دیگر برای بررسی علت ناباروری است. این روش را می توان جایگزین عکس رنگی رحم دانست. لاپاراسکوپی نسبت به عکس رنگی رحم تهاجمی تر و عمل گونه است. برای بررسی دقیق تر رحم در روش لا پاراسکوپی چند برش در شکم بیمار ایجاد می شود و ابزار لاپاراسکوپ به داخل شکم هدایت می شود. در لاپاراسکوپی در صورت وجود کیست، پولیپ، پزشک در آن لحظه به رفع آن می پردازد.

سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی واژینال یکی دیگر از روش هایی است که پزشکان برای تشخیص ناباروری استفاده می کنند. با استفاده از سونوگرافی واژینال لگن زنان مورد معاینه می شود و سلامت تخمدان ها، وجود کیست، مشکلات قاعدگی، بررسی می شود. مزیتی که سونوگرافی واژینال نسبت به سایر روش دارد. این است که اگر فرد باردار شود، می توان با استفاده از آن سلامت رحم و وضعیت جنین را بررسی کرد.

هیستروسکوپی

زمانی که پزشک بخواهد رحم را بسیار دقیق و به طور کامل بررسی کند از هیستروسکوپی استفاده می کند. با استفاده از ابزار هیستروسکوپ که به درون رحم هدایت می شود پزشک جز به جز رحم را بررسی می کند. از هیستروسکوپی برای بررسی علت نازایی، ناهنجاری رحم، درد ها رحمی، خارج کردن پلیپ و کیست در رحم استفاده می شود.

آزمایش پس از نزدیکی یا PCT

این تست به طور معمول آخرین آزمایش تشخیص ناباروری است که پزشک برای بیمار می نویسد. آزمایش پس از نزدیکی یا PCT زمانی تجویز می شود که در آزمایش های قبلی همه چیز نرمال نشان داده شده باشد. در PCT پزشک از مخاط دهانه رحم نمونه برداری می کند و سلامت اسپرم، تحرک و تعداد آن را بررسی می کند. توجه داشته باشید این تست را حداکثر 12 ساعت بعد از رابطه می توانید انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha