بر اساس تحقیقات جدیدی که ارتباط بین تغذیه و سلامت مغز را روشن می‌کند، یک ریزمغذی موجود در شیر مادر ممکن است فواید قابل توجهی برای رشد مغز نوزادان داشته باشد.

 شیر مادر، معجزه ای برای مغز نوزاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی، دانشمندان این مولکول قند را در جوندگان و نورون های انسان بررسی کردند و آنها گفتند ریزمغذی به نام میو اینوزیتول ممکن است به بهبود وضعیت شیرخشک نوزادان منجر شود.

توماس بیدرر یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «تحقیق فعلی نشان می دهد که در شرایطی که شیردهی امکان پذیر نیست، ممکن است افزایش سطح میو اینوزیتول در شیر خشک نوزاد، گزینه ای مفید و سودمند باشد.»

بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات تغذیه انسان ژان مایر USDA در مورد پیری (HNRCA) در دانشگاه تافتز در بوستون، «میو اینوزیتول» همچنین ممکن است در پیری مغز نقش داشته باشد.

بیدرر، دانشمند ارشد تیم علوم اعصاب و پیری در HNRCA، یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی ییل، در بیانیه خبری Tufts گفت: «تشکیل و اصلاح اتصال مغز از بدو تولد توسط نیروهای ژنتیکی و محیطی و همچنین تجربیات انسانی هدایت می شود.»

بیدرر گفت: «به عنوان یک متخصص علوم اعصاب، برای من جالب است که تأثیرات ریزمغذی ها بر مغز چقدر عمیق است. همچنین شگفت‌انگیز است که شیر مادر انسان چقدر پیچیده و غنی است و اکنون فکر می‌کنم می‌توان تصور کرد که ترکیب آن به صورت پویا برای حمایت از مراحل مختلف رشد مغز نوزاد چقدر می تواند تغییردهنده شرایط باشد.»

محققان نمونه های شیر انسان جمع آوری شده از مادران جدید در مکزیکو سیتی، شانگهای و سینسیناتی را مقایسه کردند. آنها دریافتند که «میو اینوزیتول» در ماه های اول شیردهی در شیر مادر انسان بسیار مشهود است. همچنین این زمانی است که اتصالات عصبی معروف به سیناپس به سرعت در مغز نوزاد شکل می گیرد.

به گفته محققان، میو اینوزیتول هم اندازه و هم تعداد اتصالات سیناپسی بین نورون‌های مغز در حال رشد را در جوندگان و انسان‌ها افزایش داد.

بیدرر گفت که سطوح مشابهی از میو اینوزیتول در زنان در مکان‌های جغرافیایی بسیار متفاوت وجود دارد و به نقش کلی آن در رشد مغز انسان اشاره دارد.

این تیم پیشنهاد کرد که در اوایل دوران نوزادی، مغز ممکن است به رژیم غذایی حساس باشد زیرا سد خونی مغزی نفوذپذیرتر است.

از جمله سوالات تحقیقاتی که هنوز باید به آنها پاسخ داده شود این است که سطح مناسب میو اینوزیتول برای سلامت مغز در مراحل مختلف چقدر است.

بیدرر گفت: «همکارانم در HNRCA و من اکنون در حال پیگیری تحقیقاتی هستیم تا بررسی کنیم چگونه ریزمغذی‌هایی مانند میو اینوزیتول ممکن است بر سلول‌ها و اتصال در مغز پیری تأثیر بگذارند. ما امیدواریم که این کار به درک بهتری از چگونگی تأثیر عوامل رژیم غذایی با انحرافات مغزی مرتبط با سن منجر شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha