مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: سد زاینده‌رود و منابع آلوده‌کننده محیطی اطراف این مخزن بطور مُستمر رصد و پایش می‌شود

منابع آلوده‌کننده سد زاینده‌رود بطور مُستمر رصد می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، روز شنبه به نقل از مسعود سیدی پور افزود: این اقدامات بوسیله دستگاه‌های قابل حمل(پُرتابل) اندازه‌گیری شاخص‌های(پارامتر) کیفی مختلف در محل سدها و سایر منابع آب استان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در محل سد «چم آسمان» واقع در شهرستان لنجان در غرب استان نیز از سامانه برخط(آنلاین) پایش مواد سمی(بیومانیتورینگ آنلاین) آلاینده‌های نفتی و کدورت مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه پایش کیفی و مستمر منابع آب سطحی و زیرزمینی در ۳۹۸ منطقه استان بصورت مستمر انجام می‌شود، تصریح کرد: محل پایش‌ها مشتمل بر سدهای زاینده‌رود، گلپایگان،«حنا، و «خمیران»، رودخانه‌های زاینده‌رود، «ماربر» و «آغچه» و منابع آب زیرزمینی است.

سیدی پور با اشاره به تشکیل بانک اطلاعات کیفی آب استان افزود: پایش کیفی پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین و آلاینده‌های خاص در منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اصفهان، بصورت پیوسته انجام می‌شود.

وی با دسته‌بندی منابع آلاینده در حوزه کشاورزی، صنعتی، معدنی، شهری و روستایی خاطرنشان کرد: مراکز آلاینده منابع آب برای پیگیری به مراجع ذیصلاح معرفی می‌شود.

سیدی پور با اشاره به تجهیز و استقرار سیستم‌های سنجش کیفیت منابع آب گفت: دستگاه پایش کیفی برخط برای سد چم آسمان نیز با قابلیت اندازه‌گیری شاخص‌های گوناگون مانند غلظت، هدایت الکتریکی، رنگ، نیترات، فُسفات، دما و اکسیژن محلول خریداری شده است.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مجهز به دستگاه شناسایی برخط سموم و جلبک‌ها در رودخانه زاینده‌رود و دستگاه نمونهبردار اتوماتیک است.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای به مطالعات کیفیت و پایش منابع آب نیز اشاره و اضافه کرد: پنج پروژه اصلی در مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب این شرکت در دست انجام است.

به گزارش ایرنا، سد زاینده‌رود بعنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌ کننده آب آشامیدنی، محیط‌ زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب، در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد.

این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب استان اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha