گرمای شدید در جریان موج گرما باعث می‌شود احساس تهوع، ضعف و سرگیجه کنید و حتی اشتهای خود را از دست بدهید.

چرا در هنگام موج گرما اشتهایمان را از دست می‌دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، یک بررسی در سال ۲۰۲۱ در چین نشان داد که یک درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد افزایش در دما ممکن میزان دریافت غذا بوسیله افراد را تا یازده دهم درصد کاهش دهد. با اینکه این بررسی بر رفتار مصرف‌کنندگان تمرکز داشت نه سازوکارهای زیست‌شناختی، کارشناسان می‌گویند توضیحی علمی برای از دست دادن اشتها در موج گرما وجود دارد.

ما در محیط با گرمای شدید در واقع اشتهای کمتری داریم و کالری‌ کمتری مصرف می‌کنیم تا به این ترتیب بدنمان را خنک کنیم. هنگامی که دمای محیطی بسیار بالا است، سوخت‌وساز بدن ما کند می‌شود و ما کالری‌های کمتری را برای حفظ دمای بدن می‌سوزانیم و با کند شدن سوخت‌وساز اشتها هم کاهش می‌یابد. در آب و هوای بسیار گرم میزان کالری سوزانده شدن در بدن ۱۰ درصد کمتر می‌شود.

البته عوامل بسیاری به جز دمای بدن می‌توانند بر اشتها تاثیر بگذارند، اما شمار کالری‌هایی که افراد مصرف می‌کنند در آب‌وهوای گرم و سرد تفاوت واضحی دارند. افرادی در آب‌وهوای گرمتر به طور معمول کالری‌های غذایی کمتری مصرف می‌کنند، زیرا دریافت کالری بیشتر باعاث گرم شدن بیشتر بدن می‌شود.

میزان حرارتی که از مصرف غذا تولید می‌شود، «اثر گرمایی غذا» (TEF) نام دارد. غذاهای پرپروتئین بیشترین اثر گرمایی را دارند، بنابراین خوردن مواد غذایی مانند گوشت مرغ، گوشت گاو، عدس و غذاهای دریایی بیش از همه باعث گرم شدن بدن شما می‌شود.

برای همین است که برخی از رستوران‌ها در تابستان به کلی منوی خود را عوض می‌کنند. چرا که در این هنگام سفارش غذاهایی مانند آبگوشت کمتر می‌شود ودر مقابل سفارش سالادهای گوناگون بالا می‌رود.

البته بی‌اشتهایی در گرمای شدید همچنین ممکن است علامتی از گرمازدگی باشد و در این صورت با تب بالا، ضربان سریع قلب، تهوع و گیجی همراهی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha