آتش باز به جان بلوط‌های غرب کشور افتاده است، این بار درختان جنگل‌های مریوان بودند که ایستاده در آتش سوختند. آتش از صبح پنچ‌شنبه 12 فروردین آغاز شد و باد و علفزارهای انبوه و خشک و حجم زیادی از درختان خشکیده بازوی یاری دهنده آن شدند تا سه روز بی‌وقفه بسوزد و بسوزاند و بلوط‌ها را خاکستر کند.

آتش به زاگرس برمی‌گردد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، آتش چنان بر بلوط‌های زاگرس چنبره زده بود که انجمن سبز چیا که انجمنی محیط زیستی آن منطقه است، این آتش را جهمنی توصیف کرد و مدیر عامل آن در در روز 14 مرداد در پیامی ویدیویی گفت:«جنگل‌های مریوان پیشتر چنین آتش‌سوزی به خود ندیده است.»

آتش پیشروی کرد و باز اولین یاری‌گر جنگل‌ها مردمی بودند که با دست خالی به جنگ آتش رفتند و بعضی‌شان سه شبانه‌روز بدون استراحت با آن غول آتشین جنگیدند. درست مانند «سالار آذری»که ۷۲ ساعت بدون استراحت و خواب در برابر آتش گسترده جنگل‌ها مقابله کرد و انتشار تصویری از او، پس از کنترل آتش جنگل‌های بلوط مریوان در فضای مجازی پربازدید شده است.


در روزهای گذشته آتش ساعت به ساعت قدرت می‌گرفت و مهار کردنش سخت‌تر می شد، خبر آتش به منابع طبیعی اطلاع داده شد و جنگلبانان با همان تجهیزات کمی که در اختیار دارند به سمت مناطق آتش گرفته رفتند، بعدها بالگردهای وزارت دفاع، سپاه و هلال احمر نیز به آنان پیوستند. اما آتش سمج‌تر از آن بود که پا پس بکشد، گر می‌گرفت و بلوط‌ها را یکی پس از دیگری می‌بلعید و خاکستر می‌کرد و پیش می‌رفت تا زمانی که نزدیک به 500 هکتار از جنگل‌های بلوط را خاکستر کرد و داغی جدید بر دل زاگرس‌نشینان گذاشت که فراموش نشود.


چالش ناجی‌ها و یاری دهندگان بلوط‌های مریوان فقط آتش نبود، انگار نه فقط ابر و باد و مه و خورشید، بلکه همه آنچه که باید به نابودی جنگل بیانجامد دست به دست هم داده بودند تا کار جنگل‌های مریوان را یکسره کنند. مین‌های کاشته شده سالیان جنگ و پساجنگ، نیز به کمک آتش آمده بود، مین‌های آماده انفجار، کار را کند کرده بود، جوری که برای نجات بلوط‌ها، ناچار در مناطقی دست به دامان امداد هوایی شدند. آن گونه که بهزاد شریفی‌پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفته است در جریان عملیات مهار آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس، مین‌های به جامانده از دوران جنگ تحمیلی باعث مصدومیت ۶ نفر شد که سرپایی در بیمارستان درمان شدند.


یک روز بعد از آغاز آتش‌سوزی، سعید کریمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان از انفجار چندین مین در منطقه آسن‌آباد خبر داد و به رسانه‌ها گفت:«در منطقه آسن‌آباد به دلیل اینکه در گذشته یک منطقه نظامی بوده و مهمات بسیاری از زمان جنگ هنوز در آن باقیمانده است، مهار آتش در این منطقه فقط از طریق امداد هوایی امکان‌پذیر است.»


این اولین باری نیست جنگل‌های بلوط دچار آتش‌سوزی می‌شوند، پیش از این نیز بخش‌های مختلفی از جنگل‌های زاگرس دچار حریق می‌شدند اما وسعت حریقی که از روز پنجشنبه گذشته به جان جنگل‌های مریوان افتاده بود، بسیار گسترده‌تر و سوزانده‌تر از آتش‌سوزی‌های قبلی بوده است. آتشی که داغش تنها بر دل زاگرس نمی‌نشیند بلکه، سرمایه ملی یک کشور را خاکستر می‌کند .


بالاخره روز سه شنبه، آتش سوزی در جنگل های مریوان پس از ۳ روز تلاش زمینی و هوایی مهار شد و ۴۵۰ هکتار از جنگل در آتش سوخت، بهزاد شریفی‌پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عصر شنبه در جمع خبرنگاران گفت: تلاش سه روزه جنگلبانان، گروه‌های مردمی و بالگردهای امدادی برای مهار آتش سوزی جنگل‌های مریوان به بار نشست و خوشبختانه شاهد مهار آتش سوزی هستیم.


آتش جهنمی جنگل‌های بلوط مریوان مهار شد، اما خطر آن هنوز رفع نشده است، امکان آتش‌سوزی دوباره در جنگل‌های مریوان وجود دارد.
نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور دو روز پیش در این زمینه به رسانه‌ها گفت:«امکان آتش‌سوزی دوباره در جنگل‌های مریوان و حتی سایر مناطق زاگرس وجود دارد زیرا هوا بسیار گرم است و پوشش علفی خشک‌شده کف زمین بسیار غنی است، بنابراین ممکن است دوباره شاهد چنین آتش‌سوزی باشیم؛ به همین منظور نیروی‌های ما در منطقه در حالت آماده‌باش قرار دارند.»

اگرچه موج گرمای شدید یکی از عوامل تشدید آتش سوزی به شمار می رود ولی کارشناسان می‌گویند تا عامل انسانی نباشد، این حجم از آتش سوزی اتفاق نمی‌افتد. مسئولان نیز وجود دست‌های پنهان را در آتش‌سوزی دور از ذهن نمی‌دانند، رئیس کل دادگستری استان کردستان: پس از وقوع حادثه تلخ آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان، دستورات ویژه‌ای در راستای تشکیل پرونده، تکمیل روند تحقیقات و شناسایی مقصر یا مقصرین احتمالی با قید فوریت صادر شده است.


حجت‌الاسلام حسینی گفته از باب صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت‌المال و انفال، به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان دستور داده شده تا با همکاری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و همچنین بازرس کل استان و با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در جهت پیشگیری از وقوع مجدد آتش‌سوزی در این منطقه، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرده:«علت دقیق این حادثه از جهت عمدی یا غیرعمد بودن آن باید به صورت دقیق و کارشناسی بررسی شود و در صورت احراز عمدی بودن این حادثه سریعاً برای عوامل مربوطه پرونده قضائی تشکیل شود.»وی همچنین گفته که مدیران دستگاه‌هایی که وظیفه اطفای حریق در این حادثه را بر عهده داشتند و مرتکب ترک فعل و یا مسامحه شده‌اند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و پرونده قضائی برای آنها تشکیل خواهد شد.


در حال حاضر خسارت وارده نهایی ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های مریوان مشخص نیست و پس از ارزیابی منطقه توسط کارشناسان مشخص خواهد شد اما تداوم هر چه بیشتر این وضعیت تلخ و دلهره‌آور، باعث نابودی بیشتر منابع‌طبیعی و اراضی این شهرستان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha