از هر 7 مادر که نوزادش تازه متولد شده، 1 نفر از افسردگی پس از زایمان رنج می برد که یک وضعیت سلامت روانی جدی پس از زایمان است. با این حال، با وجود شیوع این بیماری، هیچ داروی خوراکی برای درمان خاص آن وجود ندارد.اما هفته گذشته با تایید سازمان غذا و داروی امریکا "زورانولون" قرصی که یک بار در روز  و فقط به مدت دو هفته مصرف می‌شود این وضعیت تغییر خواهد کرد.

افسردگی پس از زایمان با یک قرص طی دو هفته درمان می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از واشنگتن پست این دارو یک روش درمانی راحت و موثر برای مادران جدید ارائه می دهد. همچنین این پیام مهم را تقویت می کند که افسردگی پس از زایمان باید مانند هر بیماری پزشکی دیگری باید درمان شود.

این پیامی است که ای کاش شش سال پیش می شنیدم. چند هفته بعد از تولد اولین فرزندم، مدام گریه می کردم و بدون هیچ دلیل منطقی احساس ترس و اضطراب می کردم. من در ابتدا آن را به کمبود خواب، مشکلات مربوط به شیردهی و تلاش برای ایجاد تعادل در کار و مراقبت از نوزاد نسبت دادم. من فکر کردم مطمئناً این طبیعی خواهد بود. کدام والد جدید احساس غمگینی نمی کند؟


اما چیزی اشتباه بود. فعالیت‌هایی که برای من شادی می‌آورد، دیگر شادی آور نبود. من دوستان فوق العاده ای داشتم و در محل کار توسط همکاران حامی و مهربان احاطه شده بودم، اما بیشتر و بیشتر احساس تنهایی می کردم.

یک دوره دو هفته ای یک داروی خوراکی بسیار معقول تر است و داده ها امیدوارکننده هستند. در آزمایشات بالینی، زنان مبتلا به افسردگی شدید پس از زایمان بهبود قابل توجهی در علائم تجربه کردند. پس از قطع قرص، بهبودها حداقل 45 روز ادامه داشت.


در طی یک ملاقات معمول با پزشک خود، یک پرسشنامه مربوط به غربالگری افسردگی را پر کردم. نمره اولیه من بسیار بالا بود، اما به جای اینکه آن را دلیلی برای مطرح کردن نگرانی با پزشکم بدانم، فرم دیگری را درخواست کردم و پاسخ هایم را تغییر دادم. هیچ مقدار آموزش پزشکی نتوانست بر احساس گناه و شرم من غلبه کند.

ترس عمیق من از افسردگی پس از زایمان به این معنی بود که من برای مادر شدن مناسب نیستم .

ماه ها طول کشید که به دنبال کمک بودم. با گذشت زمان، با زنان دیگری آشنا شدم که تجربیات آنها منعکس کننده احساس من بود. بسیاری از آنها تمایلی به گفتن این موضوع به پزشکان خود نداشتند زیرا گزینه های درمانی برای آنها جذاب نبود. اگر داروها را شروع می کردند، احتمالاً باید حداقل شش ماه آنها را مصرف می کردند. استثناء تزریق یک داروی داخل وریدی بود که نیاز به بستری در بیمارستان و 60 ساعت انفوزیون مداوم داشت که برای اکثر مادران تازه وارد ناراحتی بزرگی بود.

نکته مهم این است که برخی از زنان تنها سه روز پس از شروع دارو بهبودی را گزارش کردند. این مزیت دیگری نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی است که یک ماه یا بیشتر طول می کشد تا اثر داشته باشند.

تقریباً مانند همه داروها، زورانولون دارای عوارض جانبی مانند خواب آلودگی و خستگی است. به همین دلیل به بیماران توصیه می شود که آن را در شب مصرف کنند و حداقل تا 12 ساعت پس از مصرف از رانندگی خودداری کنند. همچنین به شیر مادر منتقل می شود و مشخص نیست که مصرف آن توسط کودک می تواند اثرات مضری داشته باشد یا خیر. مادرانی که مایل به ادامه شیردهی هستند، می توانند برای حفظ شیر خود، شیر خود را پمپاژ و تخلیه کنند، سپس یک هفته پس از اتمام دارو، شیردهی را از سر بگیرند.


با توجه به اثرات مثبت ثابت شده تغذیه با شیر مادر و فواید پیوند با نوزادشان، اجبار توقف شیردهی به ویژه می‌تواند بسیاری از مادران را از مصرف دارو منصرف کند. اما افسردگی پس از زایمان درمان نشده عواقب عمیقی بر زنان و نوزادان آنها نیز دارد.

مطالعات نشان داده اند که طول مدت شیردهی کوتاه تر، دشواری بیشتر در پیوند و حتی مشکلات رشد و یادگیری در آینده در زندگی کودک مرتبط است. علاوه بر این که خودکشی و شرایط سلامت روان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مادران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha