شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 359184

یک روانشناس بحران گفت: تاب‌آوری یک ویژگی اکتسابی است که در پی تمرین و کسب تجربه به دست می‌آید. از مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور می‌توان به صبوری، توانایی حل مسأله، کنترل احساسات، خوشبینی و عزت نفس اشاره کرد.

مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور کدامند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سمیرا فرحزادی، روانشناس بحران در یک برنامه تلویزیونی از تاب‌آوری و ضرورت تقویت آن در هر فرد سخن گفت.

فرحزادی گفت: تاب آوری یک معجزه رفتاری است که ظرفیت روانی افراد را در مواجهه با بحران‌های مختلف افزایش می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که بتوانیم در کم‌ترین زمان ممکن بتوانیم به حالت عادی برگردیم. البته باید در نظر داشته باشیم که تاب‌آوری به معنای نادیده گرفتن مشکل نیست، بلکه مواجهه با آن به صورت منعطف است.

وی افزود: تاب‌آوری یک ویژگی اکتسابی است که در پی تمرین و کسب تجربه به دست می‌آید. از مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور، می‌توان به صبوری، توانایی حل مساله و کنترل احساسات، خوشبینی و عزت نفس است. همه این ویژگی‌ها با شرکت در دوره‌هایی که ما در سازمان بحران برگزار می‌کنیم، قابل یادگیری است.

فرحزادی اظهار داشت: یکی از عامل‌های تقویت تاب‌آوری، گسترش روابط میان‌فردی است. چرا که برخورداری از این ویژگی باعث می‌شود که ما در موقعیت بحرانی، افراد متعددی را داشته باشیم که بتوانیم در مسائل مختلف از آن‌ها کمک بگیریم. این افراد در واقع انگیزه‌ای برای بهبود و خروج از موقعیت بحرانی به ما می‌دهند.

وی در ادامه گفت: در مواقع بحرانی، باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که بحران همیشگی نیست. اگر ما یک موقعیت ناگوار را همیشگی ببینیم، توانایی گذر از آن را نیز نخواهیم داشت. لذا نگاهمان را باید به بحران تغییر دهیم و به آن به عنوان یک مرجله گذرا نگاه کنیم.

فرحزادی اظهار کرد: تصمیم‌گیری قاطعانه که مبتنی بر عزت نفس است، از دیگر مواردی است که در تاب‌آوری تاثیر زیادی دارد. گاهی اوقات لازم است که به جای دست‌ دست کردن، بلند شویم و تصمیم بگیریم، چرا که این چیزی است که ما را برای گذر از بحرانی که با آن مواجه هستیم یاری می‌کند.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در تقویت تاب‌آوری ما موثر باشد، تمرکز بر روی سلامت معنوی است. کسانی که از اعتقادات محکمی برخوردارند، به طور کلی در مواجهه با شرایط بحرانی، تاب‌آوری بیشتری از خود نشان می‌دهند، چرا که پشتوانه اعتقادی آن‌ها منبعی دلگرم‌کننده برایشان می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha