دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 359186

یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از داروهای رفلاکس اسید می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

مصرف داروهای رفلاکس اسید با خطر زوال عقل مرتبط است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، مطالعات قبلی توصیه های متناقضی در مورد اینکه آیا این داروها با زوال عقل مرتبط هستند یا خیر، ارائه کردند و این جدیدترین تحقیقی است که چهارشنبه در مجله Neurology منتشر شد و نشان داد که مصرف صرفاً یک مهارکننده پمپ پروتون لزوماً منجر به افزایش خطر نمی شود. نکته کلیدی مدت زمان مصرف یکی از داروها بود.

این خطر پس از استفاده افراد از داروها برای بیش از 4 سال ظاهر شد و افرادی که از مهارکننده های پمپ پروتون برای آن مدت یا بیشتر استفاده می کردند، 33 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند. (اصطلاح زوال عقل به گروهی از شرایط اطلاق می شود که با تغییرات غیرطبیعی و پیشرونده مغز مشخص می شود که شایع ترین آنها بیماری آلزایمر است.)

مهارکننده‌های پمپ پروتون شامل داروهای اسمپرازول، لانسوپرازول و امپرازول هستند. آنها با کاهش اسید معده در افرادی که اسید معده آنها به مری جریان می یابد، (معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن) عمل می کنند. این بیماری ریفلاکس اسید نامیده می شود و می تواند منجر به سوزش سر دل، زخم معده یا اختلال رفلاکس جدی تری شود که با سرطان مری مرتبط است.

لاکشمینارایان نویسنده این مطالعه، در بیانیه ای اعلام کرد: «مهارکننده های پمپ پروتون ابزار مفیدی برای کمک به کنترل رفلاکس اسید هستند، با این حال استفاده طولانی مدت در مطالعات قبلی با خطر بالای سکته مغزی، شکستگی استخوان و بیماری مزمن کلیه مرتبط بوده است.با این حال، برخی از افراد این داروها را به طور منظم مصرف می کنند، بنابراین ما بررسی کردیم که آیا آنها با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط هستند یا خیر. در حالی که ما ارتباطی با مصرف کوتاه مدت پیدا نکردیم، اما خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط با استفاده طولانی مدت از این داروها را پیدا کردیم.»

برای این مطالعه، محققان داده های 5712 فرد 45 ساله و بالاتر را که در ابتدای مطالعه دچار زوال عقل نبودند، تجزیه و تحلیل کردند؛ میانگین سنی آنها 75 سال بود و 22 درصد آنها سیاه پوست و 58 درصد زن بودند. مدت زمانی که افراد در طول مطالعه بررسی شدند متفاوت اما در حدود 5 سال و 6 ماه بود.

از بین 497 نفر در این مطالعه که بیش از 4.4 سال از این داروها استفاده کردند، 58 نفر به زوال عقل مبتلا شدند.

داشتن رفلاکس اسید هر چند وقت یکبار امری رایج است. یک مطالعه در سال 2019 تخمین زد که 60 میلیون نفر در ایالات متحده یک بار در ماه یا بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

لاکشمینارایان گفت: «تحقیقات بیشتری برای تأیید یافته‌های ما و بررسی دلایل ارتباط احتمالی بین استفاده طولانی‌مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون و خطر بالاتر زوال عقل مورد نیاز است».

در حالی که راه‌های مختلفی برای درمان رفلاکس اسید وجود دارد، مانند مصرف داروهای ضد اسید، حفظ وزن مناسب و اجتناب از خوردن دیرهنگام وعده‌های غذایی و برخی غذاها، روش‌های مختلف ممکن است برای همه کارساز نباشد.

مهم است که افرادی که این داروها را مصرف می کنند قبل از ایجاد هر گونه تغییری با پزشک خود صحبت کنند تا بهترین درمان را به آنها توصیه کند، زیرا قطع ناگهانی این داروها ممکن است منجر به علائم بدتری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha