شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 359189

مدیر برنامه‌های بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: یکی از سرطان‌های رایج کشور ما سرطان بدخیم پوست است که علت عمده آن نور خورشید است.

عامل سرطان پوست و آب مروارید در ایران چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی گورانی مدیر برنامه‌های بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه روزنه رادیو گفت و گو درباره عوارض پوستی ناشی از نور مستقیم آفتاب گفت: یکی از سرطان‌های رایج کشور ما سرطان بدخیم پوست است که علت عمده آن نور خورشید است.

وی تصریح کرد: عامل اصلی پیرپوستی زودرس و آب مروارید در کشور ما نور خورشید است البته قبل از بروز سرطان پوست معمولا آسیب‌های پوستی زیادی وجود دارد و نور خورشید و پناه بردن مردم به داروهای شیمیایی و انواع کرم‌ها و لوازم آرایشی تقلبی تشدیدکننده آن است و هزینه‌های سنگینی را هم به مردم تحمیل می‌کند.

گورانی افزود: این مسئله فقط مشکل ما نیست و در سراسر دنیا هم وجود دارد. پرتوهای خورشیدی و آسیب‌های پوستی و چشمی یک بحث بسیار جدی بهداشتی است و به همین دلیل در برنامه‌های هفده گانه سازمان ملل تا 2030 سازمان جهانی بهداشت ملزم شده که این آسیب را کاهش دهد و کنترل کند و به تبع آن سیستم‌های بهداشتی دنیا هم در این راستا یک اپلیکیشن و سامانه معتبر جهانی شامل اطلاعاتی درمورد حفاظت از پوست را طراحی کردند.

مدیر برنامه‌های بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: ما با توجه به آسیب‌ها و خسارت سنگینی که در اثر تشعشعات خورشیدی به مردم وارد می‌شود نیاز داریم مردم درمورد چگونگی حفاظت از خودشان آموزش ببینند.

وی اظهار کرد: ما در کشوری هستیم که در چهارفصل مقدار زیادی نور خورشید داریم و اصلی ترین شیوه حفاظت این است که اجازه ندهیم نور زیاد به بدن بخصوص دست و صورت و سینه و گردن برسد و سعی کنیم در سایه باشیم. مردم فکر می‌کنند در روزهای ابری خطر اشعه فرابنفش وجود ندارد درحالیکه در روزهای ابری هم باید حفاظت لازم را داشته باشیم.

گورانی افزود: اشعه ماورای بنفش رفلکس دارد و اگر به جسم صاف و صیقلی بخورد برمی گردد و به همین دلیل اگر در فصل پاییز و زمستان زیر آفتاب قرار بگیریم پوست ما بیشتر می‌سوزد و خشک می‌شود و در سواحل هم همینطور است.

وی گفت: اگر کسی در طول عمرش پنج بار سوختگی ناشی از آفتاب را داشته باشد در خطر ابتلا به سرطان بدخیم پوستی قرار دارد و بنابراین می‌توان همه ما در معرض این خطر هستیم و باید رعایت کنیم و البته در افراد بسته به شرایط فیزیکی و ژن و سن می‌تواند متفاوت باشد.

مدیر برنامه‌های بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت افزود: پوست‌های سفید و موهای سفید و قرمز ژنتیکی و کسانی که صورتشان کک و مک دارد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند و باید بیشتر رعایت کنند. آسیب پذیری افراد در سنین پایین تا 18 سال خیلی زیاد است و باید حفاظت در برابر اشعه پرخطر را رعایت کنند.

گورانی تدکید کرد: استفاده از کلاه نقاب دار و کرم‌های ضد آفتاب باکیفیت با فاکتور حفاظتی 50 در این فصل ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha